Vasaloppsläger i Torsby 5-7 september 2014

Äntligen är inbjudan till höstens Vasaloppsläger i Torsby klar. Trimma tekniken på snö och njut av en trevlig atomsfär med likasinnade människor! De senaste åren har platserna tagit slut snabbt, så vänta inte med din anmälan! Skicka ett mejl till erik@dinkondition.se eller ring 0702-380059. Vi ses!

Förra årets deltagare verkade minst sagt nöjda. På frågan ”Hur tyckte du att lägret var som helhet?” i utvärderingen låg snittet på smått otroliga 4,8 på en skala där 5 var max. Till i år vill vi göra det ännu bättre!

Torsby Vasaloppsläger 2014 inbjudan

Torsby Vasaloppsläger 2014 inbjudan

Publicerat i Skidor, Träning | Märkt , , , , , , , , , | Lämna en kommentar

Ulricehamns IF bra långloppsklubb

Min klubb Ulricehamns IF (UIF) – som för övrigt Rasmus Ax nu gått över till – har givit mig fantastiskt stöd under säsongen. Vår skicklige långloppsledare Lars Karlsson har studerat resultaten i Vasaloppets herrklass och kommit fram till följande:

Lars Karlsson, bästaste ledaren

Lars Karlsson, bästaste ledaren

Jag har roat mig med att titta på resultaten för svenska åkare och klubbar.
I bifogad excelfil ser ni tiderna för svenska åkare. Bland de 100 bästa har jag med alla. Därefter har jag med de som tävlar för klubbar som har flera åkare med. Klubbar med enstaka har jag hoppat över.

Åkare som kör i Team har jag med i Teamet, samt i klubben, med kursiv text. Exempelvis är Brink med i Team Leaseplan Go och Hudiksvall.

Sen har jag räknat samman lagtider med tre åkare

  • ”Oavsett” betyder de tre bästa tiderna, och då kan en åkare räknas i både Team och Klubb. Coop vinner i den kategorin med UIF som 5:a. Tar vi bort teamen så vinner IFK Skövde SK klubbkampen, med UIF som 2:a.
  • ”Tre bästa klubb”, då har jag räknat bort åkare som kör i team. De kan ju inte gärna räknas två ggr. Då vinner UIF före IFK Mora SK.

Tittar man på åkare…
…topp 100 så hade UIF 3 st, liksom Coop, Sysarb, Mora och Umeå

…topp 200 så hade UIF 6 st. Mora hade det också. Ingen annan
…topp 300 så hade UIF 7 st. Mora hade 8 st. Falun, Östersund och Karlslund hade 6 st.

Ulricehamns IF logo UIF loggaMan kan bevisa mycket med statistik.
Men det känns väldigt bra att se siffrorna! UIF är ju onekligen en av Sveriges absolut bästa långloppsklubbar.

Resultatlistan kan innehålla några fel. Team 7-mila verkar sakna åkare liksom Ski and Run och Moelven. Men det påverkar inte helheten

Lars

 

Publicerat i Skidor, Träning | Märkt , , , , , , , , | 2 kommentarer

496 timmar – mitt träningsår i siffror

För många som i likhet med mig gått på skidgymnasium i slutet 90-talet eller senare börjar träningsåret måndag vecka 17 (igår) och avslutas söndag vecka 16. Detta för att det blir naturligt i förhållande till skidsäsongen, jämfört med den mer logiska kalenderindelningen.

Total träningsmängd vecka 17 förra året till vecka 16 i år

Total träningsmängd vecka 17 förra året till vecka 16 i år

Samma skidåkare som delar in året i fyraveckorsperioder från vecka 17 till vecka 16 använder sig också ofta av intensitetsindelningen A1, A2, A3 och A3+, se förklaring här.

Jag startade att skriva träningsdagbok när jag började på skidgymnasiet i Ulricehamn hösten 1999 (jag är född 1982 och gick första året på Sven Eriksson-gymnasiet hemma i Borås) och jag har sedan dess skrivit på olika sätt under nästan hela tiden. Ett par gånger har jag slutat, men uppehållen har oftast bara varit några månader.

Senaste 10 åren har jag tränat 600-650 timmar per år, fram till i år då det blev betydligt mindre: 496 timmar.

Detta var min bästa skidsäsong någonsin och detta har jag gjort annorlunda träningsmässigt:

  • Färre antal träningstimmar. 496 timmar låter kanske mycket, men bland de 50 första i Vasaloppet ligger de flesta på 600-900 timmar. Tre undantag är Dan Moberg (ofta runt 525 timmar), samt Martin Rosvall och Peo Svahn (vet inte deras träningsmängder, men de är relativt låga).
  • Mindre periodisering, alltså mer jämnt i träningstid mellan veckor och perioder.
  • Betydligt mer grennära. Mycket mindre cykling (10 procent istället för 30 procent som det har kunnat vara tidigare), ingen skejt sedan i juni och mer stakning. Ungefär lika mycket SkiErg som tidigare, alltså 5 procent av totala träningsmängden, ca 1 pass á 30 min per vecka.
  • De flesta löppass med barnvagn, vilket varit jobbigt både för flås och benmuskler.
  • Mer rullskidåkning på 4:or.
  • Mer styrketräning, ungefär ett pass på 30 min per vecka (ja, det var dåligt innan).
  • Mer A2-tid (typ långloppstempo), men ungefär lika mycket A3-tid (intervaller).

Nedan syns olika diagram på min träning vecka 17 2013 till vecka 16 2014. Min träningsdagbok på FunBeat finns att läsa här. Det är oerhört roligt och lärorikt att skriva träningsdagbok och studera trender. Jag har verkligen använt min träningsdagbok för att analysera hur jag ska komma i form, vad grennära träning har för betydelse, hur hårt jag bör träna, hur jag formtoppar mig osv. Att skriva träningsdagbok utan att analysera den är ganska meningslöst. Var sak har dock sin tid och nu tar jag en paus i träningsdagboksskrivandet.

Olika träningsformer

Olika träningsformer. Tyvärr differentieras inte rullskidsdelen i skejt och klassiskt. 2 procent ska vara skejt. På skidor åkte jag enbart klassiskt.

Antal timmar vecka för vecka

Antal timmar vecka för vecka. 20 timmars-veckan var i Ramsau. Efter det blev jag dyngsjuk och beslutade mig för att skippa stora mängdveckor.

Fördelning intensitet

Fördelning intensitet. 15 procent A3, 12 procent A2, 73 procent A1 (jag valde schablonerna 13, 16 och 18 på Borgskalan eftersom man inte kunde välja A1, A2 och A3 på FunBeat).

Träningsmängd månad för månad

Träningsmängd månad för månad. Aprilmånaden längst till höger är inte avslutad, det är ju en dryg vecka kvar.

 

Publicerat i Skidor, Träning | Märkt , , , , , , , , | 4 kommentarer

Mors potäter i jorden

bild 3

Vi firade påsk i Skåne och nu är äntligen min mors potatisar i jorden. Förhoppningsvis går de tidiga sorterna att skörda redan i slutet av juni. För två veckor sedan körde jag med jordfräs (med 10 kg viktväst, fortfarande ont i ryggen) och nu grävde vi ner sättpotatis. Rickard Bergengren, som är utbildad på ”Bonneriet” (SLU) gav tips och goda råd.

bild 2 bild 1

Publicerat i Träning | 2 kommentarer

Viared Open Rollerski godkänt av Länsstyrelsen

20140419-214215.jpg

I veckan kom ett trevligt brev från Länsstyrelsen, som låter oss hålla till på vägarna i Viared Open Rollerski om vi följer reglerna. Jättekul! Nu ska vi försöka hyra ett tidtagningssystem för förbättra arrangemanget. Och hel del andra grejer som vi tidigare inte tänkt på. Det är en rolig utmaning att vara tävlingarrangör. Rickard Bergengren och jag hade ”ledningsgruppsmöte” igår.

20140419-214352.jpg

Publicerat i Träning | 1 kommentar

Bra flyt

Ida och jag med Astrid i Charioten där bak. Från Sjusjøen för några dagar sedan.

Ibland är livet tungt, ibland lätt. Jantelagen till trots tänkte jag därför påminna mig själv om att jag faktiskt haft lite flyt på sistone. Och känner mig generellt väldigt glad! Det kommer kanske en dag på ingen vill ha mina journalistiska tjänster, ingen anmäler sig till skidlägrena jag ordnar, träningen går dåligt, huset brinner ner, något tråkig händer i familjen eller att någon snor mina Årefjällsloppsskidor. Då ska jag läsa detta inlägg.

  • Jag har en fantastisk fru och en underbar dotter
  • Jag har en härlig släkt och många goda, trevliga och roliga vänner
  • Jag bor i ett hus jag trivs med och i en den stad jag vill bo i
  • Jag kör Volvo (vilket är ett otroligt lyft efter att tidigare ha kört en Renault Megane från 2005 som ständigt måste repareras)
  • Jag har ett jobb jag trivs och som för tillfället går otroligt bra, mycket tack vare hårt slit (Vasalöparen som jag är chefredaktör för är uppskattad, jag får fler journalistiska uppdrag, skidkurserna och -lägrena blir fullbokade, coachingverksamheten går bra, jag har skrivit en uppskattad bok och jag har förmånen att kunna tacka nej till uppdrag)
  • Jag hade i vintras min bästa skidsäsong någonsin

Livet har inte alltid varit en dans på rosor. Hösten 2005 var jag av olika anledningar nedstämd till den milda grad att jag vid ett par tillfällen sökte professionell hjälp. Men efter det tycker jag att det mesta pekat uppåt!

Publicerat i Träning | 6 kommentarer

Rullskidspremiär

bild bild

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Milebreaker, dubbeljapp och fria radikaler

20140417-142136.jpg

Det kom ett paket från Milebreaker.com igår. Milebreaker ingår i CDON-gruppen och är en nätbutik som specialiserat sig på ”sportenergi”, som jag brukar kalla det (sportdryck, återhämtningsdrycker, barer, geler, kosttillskott etc).

Jag är ganska kluvet inställd till dessa produkter. Att socker och koffein gör underverk på tävling (och viktiga långpass med hårda inslag) är jag helt övertygad om. Men om en återhämtningsdryck är bättre än en banan och ett glas mjölk är jag tveksam till, däremot kan en återhämtningsdryck/bar vara väldigt smidigt. Därför använder jag det emellanåt. Och ibland dubbeljapp. Och ibland inget alls första timmen efter träning, eftersom de fria radikalerna som bildas efter träning är väl ett sätt att tala om för kroppen att den ska bygga upp sig starkare? Och då kanske man inte alltid ska ha så bråttom att stoppa i sig något direkt efter avslutat pass?

Bikarbonat och rödbetsjuice är två intressanta områden som det går att säga mycket om, men den diskussion väntar jag med.

20140417-142155.jpg

20140417-142201.jpg

20140417-142213.jpg

20140417-142220.jpg

Publicerat i Prylar, Träning | Märkt , , , , , , , | Lämna en kommentar

Borås SwimRun löpsträckan

Jonas Colting flankerad av sin bensinslukande bil och Peter Karlsson

Jonas Colting flankerad av sin bensinslukande bil och Peter Karlsson. På Almenäs parkering.

Jonas Colting, Peter Karlsson (f ö tävlingsledare för BUM 50 miles) och jag sprang Borås SwimRuns löpsträcka förra veckan. Eftersom banan består av växelvis löpning och simning sprang vi inte exakt som det blir på tävlingen, men vi drog runt Öresjö på 28 km där där det mesta tillhörde tävlingsbanan. Löpsträckan på Borås Swimrun är planerad till 26 km.

Banan är asfin! Många små stigar och för mig blev det nästan enbart nya marker. Jag har inte sprungit runt Öresjö innan, men jag trodde inte det skulle gå att göra med så lite asfalt. Jonas har gjort ett imponerande jobb med att hitta vackra, rejält kuperade (ett par stigningar på 100 höjdmeter) stigar och fina utsiktsplatser. Ibland så blixtrar han till.

För mig blev det längsta löpturen på år och dar, men benen lever fortfarande. Här är detaljer från Garmin Forerunner 620, som är den klockan jag använder för tillfället. För övrigt riktigt nöjd med den!

Publicerat i Löpning, Prylar, Träning | Märkt , , , , , , , | 2 kommentarer

50 nyanser av löpning

En av mina absoluta favoritskribenter, Kenneth Gysing, har givit ut en bok med namn ”50 nyanser av löpning”. Gysing springer lopp runt om i världen och skriver om sina upplevelser i Runners World, där han även har en krönika. Få skribenter kan på ett så skickligt sätt väva in humor, självdistans och kunskap i läsvärda texter.

Jag har tidigare skrivit om Gysing i ett blogginlägg, och när han ville ha en puff på bokens baksida frågade han om han fick ta ett citat av mig. Och det fick han. Det känns stort att få med ”Kenneth Gysing blir man glad av”. Dessutom är hans omslagsbild lustigt nog samma som jag valde i mitt blogginlägg förra året.

50 nyanser av löpning, ny bok av Kenneth Gysing

50 nyanser av löpning, ny bok av Kenneth Gysing

Visst blir man glad av Kenneth Gysing

Visst blir man glad av Kenneth Gysing

Publicerat i Löpning, Prylar, Träning | Märkt , , , | Lämna en kommentar