The Botten Is Nådd?

Den svenske hip-hopartisten Timbuktu slog igenom på allvar 2003 mitt sitt tredje album ”The Båttom Is Nådd”. Jag känner mig där någonstans. Inte i hip-hopvärlden alltså, men jag hoppas höstens bottennivå i träning är nådd.

I torsdags förra veckan körde jag mitt första riktiga rullskidspass sedan i slutet av augusti. Och med riktigt pass räknar jag 1 timme mycket lugn stakning. På den nivån är det. Per Löwendahl och jag skulle kört intervaller, men jag fick åka lugnt istället pga en då övergående förkylning. Per själv visade att hans 32 träningstimmar på en vecka i Ramsau hade gett effekt (jag fick ställa in det lägret pga min brutna tumme) och såg stark ut. Själv blev jag trött efter 40 min låga A1, men var glad ändå.

Boksignering på Intersport Borås City igår

Boksignering på Intersport Borås City förra året. Kom gärna dit idag på skidträffen och säg hej!

På lördagen hade vi träningsdag med Ulricehamns IF och jag testade att köra ett distanspass utan hets. Det kändes bra då, men sedan kom förkylningen tillbaka på allvar och nu har jag precis börjat träna så smått igen.

Nu är det till och med så att jag blir lite orolig på riktigt inför säsongen. Att vecka efter vecka logga cirka 5 timmars träning med halvdana pass känns inte helt bra. Jag stressas egentligen inte alls av hur andra tränar nuförtiden, men hela tiden exponeras på internet om alla dessa skidåkare som på 1-2 dagar tränar det jag gör på en vecka får en ju ändå att fundera på hur det ska gå i vinter.

Nästa vecka är det tänkt att jag ska åka på läger, om hälsan tillåter. I så fall får jag chansen att träna som en elitåkare i fem dagar och det känns superduperroligt. Får jag bakslag på hälsan där får jag nog fundera på ”plan B” inför säsongen.

Publicerat i Träning | 1 kommentar

Borås Ski Maraton 15 februari 2015

”Målet är 4 varv på natursnö. Vi kommer att gå mot Klämma och runt på vägarna vid Kype samt en bit på ängarna. Det blir ett ganska kuperat lopp. Vi satsar på hög kvalitet på spåren. Bättre med kortare konstsnöspår än spår med risk för genomslag.”

Så säger Håkan Axelsson om det nya långloppet Borås Ski Maraton, som avgörs 15 februari 2015.

 

 

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Ny upplaga av skidboken och skiddag på Intersport

Omslag boken Längdskidåkning för dig

Omslag boken Längdskidåkning för dig

Första upplagan av den kritikerrosade boken ”Längskidåkning för dig” sålde slut och de nya böckerna har nu kommit.

Till den andra upplagan är i stort sett inget förändrat. För dig som inte har den populära ”skidbibeln” finns den att köpa på www.skidboken.se. Boken innehåller det mesta du behöver veta om längdskidåkning, med kapitel om teknik, valla, utrustning, träning, Vasaloppsförberedelser, träningsprogram med mera. På DVD:n hittar du bland annat filmer om teknik, valla, hur man tränar på en stakmaskin och hur man kapar stavar.

Jag kommer att stå med min roll-up och sälja böcker på Intersport Borås Citys skiddag i morgon lördag fram till kl 11.15, då jag måste dra för att komma i tid till min systerdotters dop i Brämhults kyrka.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Johan Olsson SkiErg 5000 m-pers

Apropå SkiErg-tider. Femmilskillen Johan Olsson berättade nyligen för mig att han testat 5000 m tre gånger med 17.28 min som bästa tid. Motstånd 6,5. Med gummiband runt höften (lär inte påverka sluttiden jättemycket). Han väger under 70 kg. Väger han 69 kg och har en tröskelwatt på 20 watt under 5000 m-snittet landar hans tröskelwatt per kg kroppsvikt på 4,1 w/kg.

Visst kan Johan Olsson vinna Vasaloppet!

Publicerat i Skidor, Träning | Märkt , , , , , , , , , | 2 kommentarer

Tröskelwatt per kilo kroppsvikt på SkiErg

Den 9 oktober gjorde jag ett konditionstest på SkiErg på Aktivitus i Göteborg. Först ett tröskeltest och sedan ett VO2 max-test. Jag fick syreupptagningen 67 ml/kg/min, att jämföra med 73, som jag haft på både cykling, rullskidor och löpning tidigare (högsta uppmätta jag har haft är 76 när jag var väldigt lätt). Kanske lite svårare att nå högt på SkiErg även om man stakar mycket i träningen? Men jag är heller inte direkt genomtränad för tillfället.

Mitt litervärde har alltid (vill jag minnas) på ca 10 st tester de senaste 6-7 åren legat på mellan 4,8 och 5,0, alltså bara 5 procents skillnad trots att jag känt mig olika bra tränad. Det känns som det är ganska lite att förbättra för min del där. I mitt fall är det nyttjandegraden och arbetsekonomin som är lättare att förbättra.

Foto: Lars Nilsson

Foto: Lars Nilsson

Bra under tröskeln, inte bra över tröskeln
Relativt sätt är jag väldigt bra på att köra energisnålt på låg belastning och ofta har jag lägre procent av maxpuls på distanspass än vissa bland världseliten i långlopp. Strax under tröskeln är jag OK, men när det går riktigt fort är jag ljusår efter eliten. Både i mjölksyratålighet och arbetsekonomi.

För att jag ska bli en bättre skidåkare bör jag nog satsa på att höja min tröskel för stakning för att kunna åka ännu mer energieffektivt vid submaxinsatser. Någon sprint eller 15 km-åkare kommer jag nog aldrig att bli.

Hypotesen stämde
Jag hjälpte Aktivitus med att starta igång deras testverksamhet på SkiErg och skickade även dit ett gäng elitleds- och led 1-skidåkare för referensvärden. Alla fick fram en tröskeleffekt i watt och jag tänkte att tröskelwatt per kg kroppvikt måste vara väldigt relevant för en långloppsåkare, i likhet med den tröskelwatt per kg kroppvikt cyklister får fram genom tester på Monarkcyklar.

Foto: Lars Nilsson

Fikasugen efter VO2 max-test. Foto: Lars Nilsson

Jag bad Aktivitus kolla upp Vasaloppsresultaten på alla de ca 10-15 personer de testat och jämföra med med deras tröskelwatt/kg kroppsvikt. Intressant nog blev sambandet i stort sätt linjärt.

Tröskelfart vs 5000 m-fart
Det finns naturligtvis inget exakt mått på hur bra långloppsåkare man är sommartid, men tröskelwatt/kg kroppvikt är något alla kan relatera till. Tröskeln ligger nämligen ganska nära den effekt man orkar hålla på 5000 m. Mitt 5000 m-pers är 17.55 min (snitt 1:47,5/500 m, ca 280 watt) och min tröskel fick de fram till 270 watt, vilket är 1:49 min/500 m.

För att få fram sin tröskelwatt är det bästa att testa sig. Annars kan man uppskatta, i mitt fall var det ca 20 watt lägre än 5000 m-snittet. Den watt man klarar att dra i 60 min lär också ligga nära tröskeln om man vill testa sig på ett lite mer asketiskt sätt.

Tröskeleffekt/kg kroppvikt blir det nya gyllene talet och jämföra sig med mot sina träningskompisar! 3,77 watt/kg var det för mig.

SkiErg-test 9 okt_EW_141013

SkiErg tröskeltest. Avslutade med 170 i puls på 290 watt (1.46 min/500 m-fart) med 6,42 mmol.

SkiErg-test 9 okt_EW_141013b

SkiErg-testet för VO2 max startade på 260 watt och höjdes 20 watt varje minut. På 320 watt (1.43-fart) orkade hela minuter, men inte på 340 watt (1.41-fart). Efter maxade jag 100 meter, men då hade jag inte mycket kvar att trycka med. Kom i a f upp i 9,9 mmol efter hundringen.

SkiErg-test 9 okt 2014 VO2 max ERIK WICKSTROM - 2014-10-09

SkiErg-test VO2 max-test. Notera att VO2 max vänder neråt innan jag ”stupar”, medan pulsen fortsätter att öka.

 SkiErg-test rörelseekonomi. Här ser man att jag har bäst rörelseekonomi bland alla som testat sig på Aktivitus på låg belastning, men långt ifrån på hög belastning.


SkiErg-test rörelseekonomi. Här ser man att jag har bäst rörelseekonomi bland alla som testat sig på Aktivitus på låg belastning, men långt ifrån på hög belastning.

Publicerat i Träning | Märkt , , , , , , , | 11 kommentarer

Kuzmin och Bizze

Leonid Kuzmin, Antonina Ordinanas man som gillar att stålickla skidor, både ringde och mejlade idag. Jag tycker Kuzmin har många intressanta saker att komma med, det är alltid spännande att prata med honom. Hans ton kan vara lite påhoppande och hans påståenden är alltid kontroversiella (man ska inte lyssna på allt), men det är bra att någon rör om lite grytan. Vad han egentligen ville vet jag inte, men vi pratade bland annat om hydrofobitet i belag med grafit kontra transparenta belag.

Bizze Wing, min bästa barndomskompis, plingade på i måndags kväll. Han hade sprungit till oss enkom för att dra 100 meter SkiErg. Tidigare låg han efter vår högstadieklasskompis Magnus Samuelsson på den prestigefyllda listan, vilket tydligen sved inombords. 15 min jogg visade sig vara perfekt uppvärmning och med tiden 20,6 s är han nu före Magnus på listan. Även Erik Thiberg drog nyligen och förbättrade sin tid till 18,2 s.

IMG_0399.JPG

Publicerat i Träning | 2 kommentarer

Möte på Brämhults gård med Jörgen Ivarsson

Förhoppningsvis går konstsnöspåret på Borås skidstadion förbi här i vinter så man kan stanna och köpa våfflor. Eventuellt blir konstsnöspåret längre för att detta ska kunna bli verklighet.

Jag ska föreläsa på Brämhults gård lördag 8 november kl 13. Kom gärna!

IMG_0410.JPG

IMG_0411.JPG

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Tummen fortfarande svullen

”Du blir nog återställd om ett år” sade kvinnan på arbetsterapin idag. Det är fortfarande ömt och svullet, men jag kan nu göra det mesta med tummen.

IMG_0409.JPG

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

På P4 Sjuhärad i pannlampa

IMG_0371.JPGDet var som vanligt (tredje gången, en vana?) trevligt och roligt att få sitta med några minuter i P4 Sjuhärads studio igår morse. Jag åkte rullskidor dit i LEDX Kaa 1500 pannlampla, Swix visibilitetsjacka, Crafts visibilitetstight och mobilen och pannlampsbatteriet i ett neongult Flipbelt. Jag gillar att synas i trafiken!

Jag fick svara på frågor om rullskidor och stakmaskiner och jag tyckte det gick bra! Jag hörs mellan 1:39:55 och 1:52:15 på denna länk.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Det är nära nu

IMG_0396.JPG

IMG_0395.JPG

IMG_0373.JPG

Publicerat i Träning | 8 kommentarer