Snart dags för konstsnö på Borås skidstadion?

IMG_9999-0.JPG

Bild | Posted on by | 2 kommentarer

Kreatin för skidåkare

Dips-SM 4 december 2011. Jag blev 10:a

Dips-SM 4 december 2011. Jag (i blått linne) blev 10:a. De andra pojkarna hade muskler stora som hus.

Vi hade redaktionsmöte för Vasalöparen igår. För en gångs skulle tog vi det på telefon, så det blev ingen ny tur till Hufvudstaden för min del.

Någon som intresserat mig en tid, som vi även tog upp som artikelförslag, är användandet av kretain för konditionsidrottare. Kreatin förknippar många med body builders, men nu när långloppsåkning är så styrkebetonad kanske även skidåkare skulle tjäna på att ta kreatin i cykler på hösten? För att sedan ”deffa bort” överflödigt vatten i god tid innan tävlingarna.

Jag ska ringa skidfysiologen HC Holmberg idag och fråga vad han tycker.

Publicerat i Träning | 6 kommentarer

Mysrodd

IMG_9907.JPG

Bild | Posted on by | Lämna en kommentar

Hindertimmen 2014 the story

Vi snackar gräsrotstävling. Trevligt så det förslog.

Vi snackar gräsrotstävling. Cirka 50 deltagare, Trevligt så det förslog.

bild 4

Karta Hindertimmen

Karta Hindertimmen. Nordost om Norra Djurgården syns Tranholmen, där bl a Andreas Danielsson bor. Andreas är chefredaktör för Bicycling och skriver en artikel om cykling i varje nummer av Vasalöparen.

Det blev en väldigt trevlig första dag med CCC1000 i Stockholm. Vi inledde med en kostföreläsning av Caroline Wilbois på Mornington Hotell i Bromma, innan vi åt lunch och åkte vidare till Norra Djurgården.

Där sprang vi loppet Hindertimmen, som är ett 10,6 km långt terränglopp på till stora delar knixiga stigar. Eftersom jag för två dagar sedan gjorde den sista urmaxningen inför Lidingöloppet och hade lite ont i min sätesmuskel gjorde jag något mycket ovanligt för mig. Någon jag inte gillar, för jag tycker att det är respektlöst mot konkurrenterna. Jag sprang inte helt max. Det har hänt en gång tidigare att jag inte gått för fullt, i misärernas misärlopp Storebroloppet 2011, då banan, formen, skidorna, vädret, spåret, arrangemanget och allt annat var så fruktansvärt dåligt. Den gången slutade jag åka på max efter ca halva loppet och åkte i distansfart in i mål.

Hindertimmen banprofil. Totalstigning 117 meter på två varv.

Hindertimmens banprofil. Totalstigning 117 meter på två varv.

Annars ger jag alltid allt i alla lopp (och har aldrig brutit ett lopp), något annat känns som sagt respektlöst mot medtävlande. Men igår i Hindertimmen tänkte jag på mitt Lidingölopp, och sprang därför inte helt max. Men löpformen tar sig och jag kunde vinna på tiden 47:42 min, en snittfart på 4:31 min/km.

Efteråt höll jag i en rullskidlektion och i vanlig ordning predikade jag för 3:or för vana rullskidåkare: För att göra rullskidåkningen mer lik skidåkning, för att få mer styrketräning, för att göra nedförsbackarna säkrare, för att kunna träna mer diagonalåkning mm. Att träna på 2:or emellanåt är jättebra, men det går ju aldrig så fort på vintern. Att träna löpning i nedförsbackar ibland är också jättebra, men hur många löpare skulle tjäna på att enbart träna i nedförsbackar om det var praktiskt möjligt!

Miranda Kvist, Mrs Team Nordic Trail var på plats som arrangör för Hindertimmen. På onsdag startar de en grupp i Borås.

Miranda Kvist, Mrs Team Nordic Trail var på plats som arrangör för Hindertimmen. På onsdag startar de en grupp i Borås.

Caroline Wilbois är med i CCC1000 som dietist

Caroline Wilbois är med i CCC1000 som dietist

 

Publicerat i Löpning, tävling (sedan juli 2012), Träning | Lämna en kommentar

Seger i Hindertimmen

IMG_9937.JPG

IMG_9939.JPG

IMG_9927.JPG

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Incheckad på Mornington i Bromma

IMG_9914.JPG

IMG_9915.JPG

Publicerat i Träning | 2 kommentarer

CCC1000-helg i Stockholm

Fredrik Erixon håller i CCC1000

Fredrik Erixon håller i CCC1000

Idag och i morgon kommer jag vara i Stockholm som ledare för CCC1000. Jag har varit med på en träff tidigare i år och det var en höjdardag, så det ska nog bli trevligt i helgen också. Det blir lite annorlunda att ge rullskidslektioner med en arm, men det ska nog gå. Konerna är som vanligt med i packningen.

Annars har det varit en väldigt trevlig vecka med mycket hemmatid både på dagen och kvällen, då det fortfarande är lite lugnt innan jobbstormen i oktober. Jag skulle ha tid att träna mycket nu, men jag ligger kvar på ca 7-9 timmar per vecka, eftersom jag inte vill slita ut underkroppen och vänsterarmen nu är jag inte kan använda hela kroppen för träning. Det var blivit allsidigt, men ganska kort och lugnt (rullskidor, SkiErg, cykel, roddmaskin, styrka), men undantag för löpning där det blivit en del hårt.

Vi hade åtta vänner hemma på min födelsedag i onsdags och lite släkt hemma igår. Trevliga tillställningar och inte oväntat blev det italienskt rödvin båda gångerna till Idas vällagade anrättningar. Ena gången Barolo och andra gången Amarone. En av mina första adepter för personlig träning, Pierre Björkli, gav mig nyligen två flaskor Amarone som tack för ett 3,5 år lyckat samarbete som ledde många led framåt i Vasaloppet. Stort tack för tiden (och vinet) Pierre!

Publicerat i Träning | 4 kommentarer

Sista formtestet inför Lidingöloppet

4 varv på Sjömarkens elljuspår tillsammans med Garmin Foreunner 620

4 varv på Sjömarkens elljuspår tillsammans med Garmin Foreunner 620. Sista 300 metrarna på sista varvet var jag så fikasugen att jag inte visste var jag skulle ta vägen.

Igår gjorde jag den sista formkollen inför Lidingöloppet, för att kunna sätta upp ett lämpligt och realistiskt mål.

Som jag skrev på bloggen förra veckan så kör jag lite av en ”quick fix” inför Lidingöloppet och den går hyfsat bra. Från att ha sprungit 2-3 mil i veckan hela sommaren så sprang jag hela 5 mil förra veckan och det lär bli något liknande denna vecka. Det längsta passet blev 17 km, vilket också är det längsta jag sprungit sedan i maj.

Lidingöloppet 2007 då vi hejade på Idas syster Åsa som sprang i regnvädret

Lidingöloppet 2007 då vi hejade på Idas syster Åsa som sprang i regnvädret. Själv hade jag nyligen haft en stressfraktur i mellanfotsbenet (metatarsalen)

30 km tävling i terräng kommer med andra ord verkligen bli en utmaning. Men de senaste tio dagarnas myckna löpning börjar ge resultat. Mitt test på Sjömarkens kuperade elljusspår (4 varv=10 km) gick bra igår och jag lyckades sänka tiden från förra onsdagen med 55 s. Alltså en rejäl förbättring, men fortfarande 29 s långsammare än när jag sprang samma test en vecka innan Lidingöloppet 2006 (då jag blev 12:a på 1.52).

Tyvärr är tendensen att jag tappar lite för mycket. Jag kan nog springa 2,5 km terräng snabbare idag än 2006, men jag är trots allt 8 kg tyngre nu och det ger utslag i långa loppet. Därför blir det nog svårt att slå 1.52 i år. 1.55 känns som en mer realistisk målsättning. Skulle jag klara det skulle jag vara oerhört stolt över mig själv. Risken är att benen och skadan inte pallar sista milen.

Helt klart är i a f att jag kommer att vara helt slut i mål. Jag blir bättre och bättre på att ta ut mig fullständigt på alla möjliga distanser och 30 km kommer bli en lång resa med hög puls. Eftersom jag inte kan använda min högerarm på fyra veckor blir det mycket underkroppsträning nu och skadan i sätesmusklen är inte bra. Ännu en härlig dimension i löpningen nästa lördag. Men skitkul ska det bli! Vi åker upp hela familjen på onsdag efter ett möte med Aktivitus i Göteborg. På torsdag ska jag signera böcker på Alewalds i Stockholm.

 

Publicerat i Träning | 4 kommentarer

Enarmsträning på SkiErg

Spänner fast ena handtaget och drar i det andra. Ingen hög puls att snacka om, men bra för att minska ”staktappet”.

IMG_9891.JPG

Publicerat i Rehab | 4 kommentarer

SUP-film

Jag fick låna en SUP i somras av den svenska mästaren Magnus Lindstedt. För övrigt en otroligt trevlig pojk som kan mer om träning och fysiologi än de flesta. SUP är likt stakåkning, men samtidigt tillräckligt olikt för att inte lära in fel teknik. Man slänger sig framåt med paddeln (istället för stavarna) och jobbar mycket med bålen. Jag har kört sju pass, de flesta på ca 30 min. Sista passet körde jag 5 st 2 min-intervaller med 1 min vila och var 11 slag ifrån maxpuls (på kajak kommer jag knappt upp i A1 innan axlarna tar slut). Träningsformer där man kombinerar kondition, balans och styrka tycker jag är bra för skidåkare.

Videon nedan är från sjön vid vår stuga. Magnus och hans kompis Crille (som bl a filmat Messi och andra storheter) kom till oss och filmade med en minihelikopter efter en Ida-lagad middag. Det var mitt andra pass. Nu är min teknik väldigt mycket bättre än vad som syns på filmen. Jag kommer fram bättre med paddeln och både startar och slutar taget tidigare, samt att det inte är så bredbent. Jag får filma en gång till någon gång.

Publicerat i Träning | 3 kommentarer