Vandring i Trillevallen – Välliste runt (typ)

Välliste runt i Trillevallen. Fjällvandring.

Astrid tömmer engångsförpackningen av Oboy på väg upp mot Välliste i Trillevallen

Det fanns många skyltar från Fjällmarathon-veckan. Sträckan vi gick i början var baklänges de sista kilometrarna på flera av loppen.

Dag 2 av Årevistelsen för mig och Astrid blev Välliste runt med den variant som finns på hemsidan Åre Trails. Det finns också en app för Åre Trails. Den är egentligen bra, men den kraschar irriterande ofta.

Vi startade vid Trillevallens högfjällshotell där målet för flera av loppen i Fjällmarathon-veckan verkar vara. Sedan går man en kort stig innan man viker av åt höger (om man vill börja från norra sidan av toppen).

Välliste runt går i skogen i början

Första kilometerna på led 240 är i skog, men efter ett tag i klättringen når man kalfjället. Det var verkligen en fantastiskt utsikt åt flera håll. Bland annat hela Åres liftsystem och Åreskutan. Synd att det inte riktigt går att återge på bild.

Lagom tur
Om måndagens 1000 höjdmeter upp till Åreskutan var lite i tuffaste laget för Astrid, inte minst med tanke på att vi behövde passa en tid för att hinna med kabinen, så var det här helt perfekt. 400 höjdmeter och 8 km tog knappt 4 timmar och hon gick allt själv.

Från toppen gick vi inte led 240 tillbaka utan led 241 nästan rakt nedför slalombackarna och sedan grusväg (lite trist) bort till högfjällshotellet.

Vi hade hela dagen på oss och tog det lugnt på vandringen. Det blir en del rollekar under resans gång. Igår var vi under ganska lång tid Åsnor, varav den ena inte kunde säga något annat än ”mu”.

Efteråt åkte vi till Edsåsdalen där våra vänner Sofia och Arvid med deras barn Brita och Tora är i veckan. Astrid badade i poolen där och jag drack kaffet jag inte hade med mig på fjället.

Gå Välliste runt om du är i Åre
Solen, utsikten och Kinderäggen på toppen var härligt. Övrig fika under vägen var macka, Oboy, pastasallad, vatten och några chokladbitar. I vår familj blir det mycket socker på vandringar!

Välliste runt i Trillevallen är underskattat. Det var nästan helt tomt på folk trots att Åre är välfyllt. På hela turen mötte vi bara sju personer. Åk hit om du är i Åre på sommaren.

Välliste runt i Trillevallen. Fjällvandring med barn.

Välliste runt i Trillevallen. Fjällvandring.

Ovanför trädgräsen i Trillevallen

Här ser man backarna i Åre och Åreskutan

Toppen av Välliste. Här ser man vad vi fick i våra Kinderägg som vi öppnade på toppen.

Sista biten på nedvägen från foten av liftarna till högfjällshotellet i Trillevallen var lite trist. Men det gjorde inte så mycket efter en annars väldigt fin vandring.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.