Rätt riktning med formen

Det kom ett paket med strumpor och t-shirtar från Concept 2 igår. Det inspirerade mig till att inviga både kläder och golvfläkt i morse. 35 min ganska lugn SkiErg progressiv fart från 2.05 min/500 m till 1.55 min/500 m. Ökning var 5:e minut. Även om jag kör lugnt brukar jag göra styrkeövningar eller mixtra med farten. Annars kan det bli lite småtrist om man ska köra lugnt. Intervaller brukar alltid vara kul.

Det kom ett paket med strumpor och t-shirtar från Concept 2 igår. Det inspirerade mig till att inviga både kläder och golvfläkt tidigt i morse. 35 min ganska lugn SkiErg i progressiv fart från 2.05 min/500 m till 1.55 min/500 m. Ökning var 5:e minut. Även om jag kör lugnt brukar jag göra styrkeövningar eller mixtra med farten. Annars kan det bli lite småtrist om man ska köra lugnt. Intervaller brukar alltid vara kul.

Min form efter 24-timmars inte varit direkt super. Jag har liksom inte på riktigt kommit igång med träningen i vår och formen har varit därefter. Igår tyckte jag dock att jag hade bra tryck i benen. Kanske för att jag förra veckan äntligen fick till en riktigt bra träningsvecka, 11 timmar, jämfört med 5 timmar vardera de två föregående.

Igår cyklade jag MTB lugnt från stugan till huset i Lundaskog, 2 mil. Sedan byte till tempocykel och OK fart 55 km till Sofia och Arvid i Mölnlycke för att hälsa på deras nyfödda bebis. Som naturvetare och tidigare doktorand är jag noga med att inte dra för stora växlar av snitthastigheter då man tar sig från A till B, eftersom både vind och höjdskillnad kan påverka ganska mycket. Vinden var ganska svag och varierande och gjorde nog varken till eller från (inte var den en nackdel i alla fall), men plats B låg 95 höjdmeter lägre än plats A, så där hade jag en fördel.

36,0 vs 33,6 km/h
Hur som helst, jag snittade 37,0 km/h på tempocykel med träningshjul och vanlig hjälm. Det var jag nöjd med. På Borås Triathlon-banan snittade jag 33,6 km/h med 75 procent i snittpuls. Nu hade jag inga exakta pulsvärden, men gissar att snittet låg på ca 70 procent. Att fartskillnaden är så stor beror att jag denna gång cyklade en plattare väg (bara 295 höjdmeter), att jag cyklade lite kortare och att jag känner mig i bättre form.

Det den här tischan döljer man inte sina intressen

Det den här tischan döljer man inte sina intressen

3,42 min/km på löpningen
I bättre form kände jag mig med råge när jag sedan kom fram till Sofia och Arvid. Bebistitten fick vänta och istället bytte jag om till löputrustning på ca 1,5 minuter och sprang direkt 5 km asfalt på ca 85 procent av maxpuls eller ibland några procent högre. Mölnlycke är allt annat än platt och jag hittar inte där, så det blev hela 70 höjdmeter på 5 km och ett antal tvära svängar, inkl tre 180-gradare. Trots det höll jag 3,42 min/km-fart, vilket jag var väldigt nöjd med. Även i fall jag hade cyklat kortare än vid förra brickpasset i torsdags så var det stor skillnad i form anser jag. Nu 17 s per km snabbare trots mer kuperad bana och lägre upplevd ansträngningsnivå. Nästa träningspass, när det nu ska ske, blir nog simning!

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.