Rullskid-SM 15 km F individuell start 2017 the story

Resultat H21 rullskid-SM Borås 19 aug 2017. 15 km F individuell start på fria hjul.

Resultat H21 rullskid-SM Borås 19 aug 2017. 15 km F individuell start på fria hjul.

Träning rullskidor skejt sedan i april. Nästan 50 mil och 23 h 49 min.

Träning rullskidor skejt sedan i april. Nästan 50 mil och 23 h 49 min. Anledningen till att stapeln är låg i juli beror på att jag glömde skejtskorna när jag skulle till Vejbystrand.

Resultat rullskid-SM 15 km F individuell start 2017 finns här.
Jag blev 6:a av 14 deltagare i H21, 1.17 min efter segrande Marcus Johansson.

Erik Thiberg och Mikael Ragneheim i Hestra IF påstår att det heter Kolbränningen medan jag hävdar att alla "riktiga" boråsare i folkmun säger Byttorpssjön. Vi brukar ha lite SMS-fighter om det. Nu satte de upp denna random skylt vid nummerlappsuthämtningen. Jag var förmodligen den enda som förstår. Äkta kärlek!

Erik Thiberg och Mikael Ragneheim i Hestra IF påstår att det heter Kolbränningen medan jag hävdar att alla ”riktiga” boråsare i folkmun säger Byttorpssjön. Vi brukar ha lite SMS-fighter om det. Nu satte de upp denna random skylt vid nummerlappsuthämtningen. Jag var förmodligen den enda som förstod. Äkta kärlek!

Så är sommarens träningsprojekt avklarat. 2014 var det stående paddling, 2015 swimrun, 2016 triathlon och 2017 alltså skejt.

Jag ville helt enkelt se om jag kunde utveckla min skejtskidåkning. Totalt tränade jag 23 timmar och 49 minuter rullskidskejt från april till SM. Det låter kanske inte så mycket, men en stor del av det var högintensivt och jag uppskattar att ca 1/3 var på tävlingshjul.

Sett på mina intervalltider skejtar jag bättre nu än jag gjort tidigare år. Även senaste månaden tyckte jag att jag tog rejäla kliv. För två veckor sedan maxade jag SM-banan på 31.09 min och höll 27,5 km/h i snitt. Då satte jag upp ett mål att hålla 30 km/h i snitt i loppet. Tiden blev 27.52 min och 30,6 km/h i snitt, vilket jag är otroligt nöjd med. Visserligen var det delvis blött samt att jag hade marginellt långsammare rullskidor på träning, men det är ändå en väldigt stor skillnad med 3 min på en halvtimme. För mig funkar det fint att bli snabbare genom att det är tävling, då hittar jag bra krafter.

Jag och min klubbkompis snygge-Marcus, som vann över min andra klubbkompis Andreas Svensson. Pappa och mina amerikanska vänner var uppe och titta. Pappa verkade dock inte ställt inte skärpan på den här bilden.

Jag och min klubbkompis snygge-Marcus, som vann över min andra klubbkompis Andreas Svensson. Pappa och mina amerikanska vänner var uppe och tittade. Pappa verkade dock inte ställt inte skärpan på den här bilden.

Tog onödigt mycket vind
Loppet då? Jo, det är jobbigt att köra mot sig själv i 15 km. Varvet är drygt 7 km med 50 höjdmeter att klättra totalt per varv. Det är ganska flackt så man får jobba i princip hela tiden. Väldigt lite tid i fartställning. Förutom de två backarna per varv är det växel 4 eller 5 hela tiden.

Det blåste ganska mycket i lördags så det var en stor fördel om man kunde köra benskejt så mycket som möjligt. Jag tyckte jag lyckades göra det största delen av banan, men när jag ser på film hur det ser ut inser jag att jag måste komma ner mycket djupare i position. Jag tar för mycket vind som det är nu.

Jämn fart hela vägen
Jag tycker jag disponerade loppet väldigt bra och körde två jämna varv. Jag åkte om några, men det blev aldrig rulleåkning, vilket lite märkligt nog är tillåtet i rullskidåkning med individuell start.

Redo för intervallstart!

Redo för intervallstart!

Min placering blev 6:a, 1.17 min efter segrande snygge-Marcus. Jag fattar inte hur de åker så fort. Visst är skejtrullskidåkning på tävlingshjul en sport i sig. Och visst behöver man vara mer explosiv i dessa farter jämfört med mer skidlika farter. Men ändå. Jag är impad. Själv är jag supernöjd med mitt lopp!

Stort tack Hestra IF för ett bra arrangemang och tack till alla som hejade längs banan. Jag kände att jag åkte på hemmaplan!

According to Polar V800 (passet finns här)
Tid: 28.00 min (27.52 min i resultatlistan, satte på och stängde av före/efter)
Sträcka: 14.23 km
Snittfart: 30,5 km/h (30,6 km/h från start till mål)
Maxfart: 50,1 km/h (i en kurva bromsade jag lite grann, vilket nog de flesta inte gjorde, annars fullt blås överallt)
Puls: Hade ej pulsband
Höjdmeter: 100 m
Fallmeter: 115 m (start och mål på samma ställe, så dessa borde varit samma)

Vädret var uppehåll, ganska stark vind och i stort sett hundra procent torr vägbana. Gissningsvis ca 15 grader. På fötterna hade jag för dagen helt nya Eagle Sport-skidor med röda tävlingshjul som rullade ca 3 km före start (hela uppvärmning dock längre).

Danny Slakey och jag efter målgång

Danny Slakey och jag efter målgång

Tobias Westman blev 5:a vid rullskid-SM i Borås 15 km F 19 aug 2017

Tobias Westman blev 5:a

Man kan aldrig få för många bilder av rullskidikonen Tobias Westman. Jag har aldrig slagit honom, men nu var jag bara 9 s ifrån.

Man kan aldrig få för många bilder av rullskidikonen Tobias Westman. Jag har aldrig slagit honom, men nu var jag bara 9 s ifrån.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i tävling (sedan juli 2012), Träning. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Rullskid-SM 15 km F individuell start 2017 the story

  1. Jimmy skriver:

    Bra kämpat och åkt! Hur bromsar du I hög fart på skejtrullisar, plog eller ”T-broms”?

    • Erik Wickström skriver:

      Tack! Det blir en T-broms, om det är det du menar med att släpa ena skidan på tvären efter sig. Det går fint på skejtskidor, men inte klassiska. Jag borde lagt ut en film på det!

      • Jimmy skriver:

        Ok!, Ja exakt det jag menar, kanske mer av ”L-broms”. Försöker själv få till detta på skejtrullisarna då jag tycker att plogning inte är så verkningsfullt pga. de smala hjulen. Men svårt med balansen. Vore toppen om du gjorde en liten instruktionsvideo ; )

      • Niklas Solsjö skriver:

  2. Jimmy skriver:

    Tack, har sett den videon. Skulle vara bra med lite mer utförlig beskrivning för min del ; )

    • Erik Wickström skriver:

      Tack för länken. Jag har också sett den innan. Jag tycker Brynte visar den på rätt sätt. Man får prova sig fram. Oftast har man ett favoritben att bromsa med. Det är enklare med en kort och lätt stomme.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s