”Avstannat uppför och utfallet nedför”

Avstannande stakning. Bra magträning för skidåkare.

Avstannande stakning. Bra magträning för skidåkare.

I söndags körde jag ”AVSTANNAT UPPFÖR OCH UTFALLET NEDFÖR”, som är ett av passen i Wickström Coaching (träningsprogram för Vasaloppet).

Det går ut på att i tio uppförsbackar köra styrkeövningen ”avstannande stakning” och i tio utförsbackar köra utfallssteg. I övrigt lugn åkning.

För min del blev det 12 avstannande staktag i uppförsbackarna (glid tills du står still innan du kör nästa staktag) och 8 utfallssteg i nedförsbackarna. Alltså totalt 120 respektive 80 reps. Kändes i magen dagen efter.

Det blev ett långt pass också, 3 timmar på Hestras konstsnöspår. Själva styrkeövningarna körde jag på 25 min i mitten av passet. Bra sätt att få något att hända i passet.

Se film på avstannande stakning och utfallssteg här.

Utfallssteg på skidor

Utfallssteg på skidor

Simon Grenlöv var med första timmen. Hans första pass efter sin 8:e förkylning sedan 15 oktober.

Simon Grenlöv var med första timmen. Hans första pass efter sin 8:e förkylning sedan 15 oktober.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.