Årets längsta rullskidpass – 2,5 h på Swenor-4:or med 18,8 km/h i snitt

Stakning på Swenor-4:or. Polar Flow.

Stakning på Swenor-4:or. Polar Flow.

I torsdag körde Kristian Olofsson och jag Seglora-Rydboholms-rundan. Jag på Swenor-4:or (gamla) och han på Swenor-3:or.

Det gick inte superfort. Vi pratade hela vägen. Men det tuffade på i mellanmjölksfart och mot slutet började jag bli trött. Det var också ganska varmt och vattnet (hade inte sportdryck) tog slut för fort.

Snittpulsen landade på 136. Det kanske inte låter så högt för mig med en maxpuls på 188, men det är hyfsat tufft. Särskilt på tröga rullskidor som nöter ut dig. Precis som jag vill ha det. Det har varit Swenor-4:or-före på Vasaloppet två år i rad.

Andra över 2 h
Detta var årets längsta pass på rullskidor för mig och det andra på över än två timmar. Anledningen att jag inte kört fler långa rullskidpass på sistone då jag haft högre träningsmängd beror på Stig.

Jag tränar främst med barnvagn och när jag skejtar med honom brukar det bli max 1 h 15 min.

Denna vecka ser ut att landa på över 10 timmar för nionde veckan i rad. Men nästa vecka så kommer jag nog att bryta sviten. Jag har en del att stå i och jag kommer inte att vända ut och in på mig för att hålla i sviten.

Däremot kommer jag att fortsätta att träna minst 20 min varje dag jag är frisk. Det har jag gjort sedan i maj förra året, med undantag från en dag i december då vi körde bordshockey-VM. Senaste sjukdagen var 5 februari.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Årets längsta rullskidpass – 2,5 h på Swenor-4:or med 18,8 km/h i snitt

  1. Mr M skriver:

    Swenor 4:a före i Vasalopp, är det samma som swix 3:or före enligt dig?
    Körde 4h på swix 3:or å medelpuls 64% av max. Samma känsla efter ca 3h att man blir lite trött muskulärt.

Kommentarsfältet är stängt.