Det blev ett jättetrevligt skidseminarium på Chalmers igår. HA1-salen rymmer 260 personer och det var i stort sett fullsatt. Först pratade jag i 50 min om Vasaloppsträning, därefter pratade Ola Serneke lite grann om skidhallen innan Swix forskningschef avslutade med att prata om snötyper, strukturer och valla.
Det har blivit en del föreläsningar för mig i höst och jag tycker det går bättre och bättre. Det blir roligare för varje gång. Det var även kul att träffa allt folk, många nya ansikten men också många som jag träffat tidigare. Jag fick även chans att sälja lite böcker till de som lyssnade.
Det kändes som att komma tillbaka till skolan. Jag har läst ett par kurser på Chalmers och mitt största minne är att alla åt baguetter. På bilden är det Ola Serneke som pratar om skidhallen. Spåret blir 1,2 km, 6 meter brett. 2 till 4 minusgrader. De kommer använda samma snökanoner som man hade i Sochi, som går att använda i plusgrader.
Vintertid kommer det även att finnas ett skidspår utanför tunneln med en längd av upp till 3,2 km
Friktionerna inom skidåkning
BW10 är oväntat hård. Överhuvudtaget verkar Swix gilla sina BW-gliders.
Det här figuren visar främst att den stora skillnaden i glid görs när man går från HF till pulver. Lars Karlöf sade också att det viktigaste är att man vallar med pulver, vilket pulver man använder inte så viktigt jämfört med att verkligen valla med pulver istället för bara HF. Han sade också att också att HVC håller ett helt Vasalopp. Lars sade väldigt många fler grejer igår, det var en intressant föreläsning!
Gilla detta:
Gilla Laddar in …
Om Erik Wickström
Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i
Träning. Bokmärk
permalänken.
Det var trevligt både med din insats och de andra. Mycket nördiga frågor givetvis med så mycket chalmerister i salen 😉
Tack! Ja, de flesta frågorna var mycket initierade!
Ser ut som flera 90- och 180-graders kurvor. Tror du man får flyt i åkningen? Trist om man inte kan köra intervaller tex. Annars blir detta ett lyft för skidåkningen i Göteborg!
Du har faktiskt en poäng, det blir nog en del kurvor. Självklart kan man köra intervaller ändå, men eventuellt blir det lite väl mycket svängar.