Maria Rydqvist-ord om boken

Idag skriver Maria Rydqvist bl a dessa trevliga ord om min nya bok Smart Konditionsträning, apropå att optimera träningen för motionärer: ”Fylld med massor av bra tips… Erik har kloka synpunkter och skriver alltid bra och intressant. Och börjar dessutom bli en riktig guru i ämnet.”

Kul att höra och ännu roligare att Maria i helgen gör säsongsdebut i världscupen i Davos!

Smart konditionsträning omslag utan pärm

Smart konditionsträning omslag

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Träning och föreläsning vid Hestrastugan ikväll

Ikväll ska jag hålla i ett pass för ungdomar samt föreläsa (även öppet för dig som inte är medlem i klubben) i Hestrastugan. Känns kul att komma tillbaks till moderklubben.

Hestra IF tar GM-guld i stafett med Martin Ewaldsson, Erik Wickström och Dan Sundström. Dals-Rostock 2001.

Hestra IF tar GM-guld i stafett för juniorer med Martin Ewaldsson, Erik Wickström och Dan Sundström. Dals-Rostock 2001.

Detta går att läsa på Hestra IF:s hemsida:

Tisdagen 6 december är det dags för klubbkväll med skidteama. Erik Wickström kommer och föreläser i Hestrastugan. Han kommer att prata om när han åkte 43,8 mil skidor på ett dygn, samt om hur man bäst lyckas i Vasaloppet med begränsad träningstid. Eriks har en diger meritlista, där regerande klubbmästare i Hestra får ses som en av de mest ärofulla. Föreläsningen är gratis för medlemmar och kostar 200 kr för dig som inte är medlem i föreningen.

  • Kl 17.45 hjälper Erik till med ungdomsträningen.
  • Från kl 19.00 serveras mat till självkostnadspris (ingår för de som betalar för föreläsningen)
  • Kl 19.30 föreläsning av Erik.

Välkomna till en inspirerande kväll med Erik!

Publicerat i Träning | Märkt , , | Lämna en kommentar

Uppförsstakning och styrkeövningar på skidor

Stakning uppför

Stakning uppför

Det är några i Stockholms rullskidsklubb som tävlar utan fästvalla, så vi använde lite tid till uppförsstakning. Det här jag brukar tipsa om vid uppförsstakning till skillnad mot stakning på platten är:

  • Högre frekvens, eftersom det går åt mer energi att skapa ny kraft än att behålla den man redan har. Det blir muskulärt jobbigt med för låg frekvens. Sikta gärna på över 60 tag per minut. Blir det superbrant är det dock svårt att hålla så hög frekvens.
  • Stavarna sätts i med mer vinkel bakåt.
  • Korta tag utan att sträcka ut armarna bakåt. Dra relativt sett ännu mer med magen än med armarna.
  • Ej ”släppa” staven. Håll kvar den i handtaget.
  • Mer böj på benen för att skapa mer kraft, trots att det inte är lika energieffektivt.
  • Mer böj på armarna för att skapa mer kraft, trots att det inte är lika energieffektivt.
  • Komma upp ordentligt för att skapa lägesenergi, vilket är svårt när man är trött. Då är det lätt att bli sittande och inte komma upp mellan tagen.

Generellt är uppförsstakning inte helt olikt styrkeövningen ”magstakning”, som syns nedan. Generellt tycker jag att många jag undervisar har lättare att falla framåt över stavarna uppför än på platten, vilket förmodligen beror på lägre fart och närmare till marken.

Filmerna nedan är först uppförsstakning och sedan klassiska styrkeövningar på skidor. Observera att även jag har mycket att jobba på med min teknik. Ni kommer säkert hitta grejer i filmerna där jag har förbättringspotential.

 

Publicerat i Träning | Märkt , , , , , , , , , | Lämna en kommentar

Magnus Östh-bild

Petter Eliassen, okänd barn och Tord Asle Gjerdalen vid La Sgambeda igår

Petter Eliassen, okänd barn och Tord Asle Gjerdalen vid La Sgambeda igår

Något av det bästa med Visma Ski Classics är Magnus Ösths bilder. Varje kväll efter loppen brukar Ida och jag gå in på Ski Classics Facebook-sida och njuta av hans ca 50-100 bilder från dagen.

Gårdagens album från La Sgambeda var inget undantag. En fröjd för ögat. Magnus kommer inte från skidsporten, ändå lyckas han gång på gång fånga essensen av vår fina idrott. Hatten av!

Publicerat i Träning | 2 kommentarer

Från Vålådalen till Östersund

Nu har vi lämnat Vålådalen för att hälsa på Astrids kusiner i Östersund. Här är några bilder med text från vistelsen.

Stockholms rullskidsklubb Vålådalen december 2016

Stockholms rullskidsklubb Vålådalen december 2016

Martin, ML och John jobbar ihop

Martin, ML och John jobbar ihop

Sofia Henriksson flög förbi med sin hund nedför intervallspåret. Jag var för långsam med mobilen för att få en bra bild. Inte lätt i 50 blås. På 2 km snittade jag drygt 40 km/h. Bra backe.

Sofia Henriksson flög förbi med sin hund nedför intervallspåret. Jag var för långsam med mobilen för att få en bra bild, men tittar man noga syns hunden. Inte helt lätt i 50 blås. På 2 km nedför snittade jag drygt 40 km/h. Bra backe.

Vi åkte intervallspåret upp så fort vi kunde och när jag stakade och Martin åkte diagonal fick jag rejäl med pisk. Bra jobbat Martin!

Vi åkte intervallspåret upp så fort vi kunde en gång och när jag stakade och Martin åkte diagonal fick jag rejält med pisk. Bra jobbat Martin!

Astrid är djupt inne i en rolleksålder. En dag åkte vi skidor till löparbanan och lekte där kaninbebis och kaninlillebror. Vi skuttade runt och skrev Maj. Ganska nöjd med resultatet.

Astrid är djupt inne i en rolleksålder. En dag åkte vi skidor till löparbanan och lekte där kaninbebis och kaninstorebror. Vi skuttade runt och skrev Maj. Ganska nöjd med resultatet.

Utsikt från toppen av Intervallspåret

Utsikt från toppen av Intervallspåret

Grupperna var allt från små, medelstora till jättestora, beroende på vilket typ av teknikträning vi körde

Grupperna var allt från små, medelstora till jättestora (som här), beroende på vilket typ av teknikträning vi körde

Det var en hel del snö i Vålådalen och det kom ännu mer. Här har Astrid och jag gjort snöänglar.

Det var en hel del snö i Vålådalen och det kom ännu mer. Här har Astrid och jag gjort snöänglar.

Ebba Andersson, Sveriges nya stjärnskott, var på plats och träna i Vålådalen

Ebba Andersson, Sveriges nya stjärnskott, var på plats och tränade i Vålådalen. Bakom syns ingenjör-Hannes, som hade många bra och utmanande teknikfrågor, samt Peter Rosenqvist, som jag sedan tidigare känner från CCC1000.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Utanför spåret-träning

Löparbanan i Vålådalen

Löparbanan i Vålådalen

Matilda med hennes pappa Tom. 2 av 38 deltagare på helgens läger. Att Matilda nyligen opererades och behandlades för cancer var inget hinder för hennes medverkan. Härlig kämpe!

Matilda med hennes pappa Tom. 2 av 38 deltagare på helgens läger. Att Matilda nyligen opererades och fick cellgift för cancer var inget hinder för hennes medverkan. Härlig kämpe!

Igår höll jag i två lektioner á 2 timmar med Stockholms rullskidklubb i Vålådalen. Fokus på teknik- och styrkeövningar. Vi höll till på löparbanan (flackt, dubbelspårat och överskådligt), där jag 31 mars till 1 april i år körde 1064,5 varv på 24 timmar. Det var faktiskt lite känslosamt att komma dit och åka första varvet. Jag fyllde en tår när ingen såg.

En av många grejer jag predikar för är att träna på att åka utanför spåret. En väldigt stor andel av Vasaloppsåkarna har inga spår när de åker Vasaloppet. En väldigt stor andel av Vasaloppsåkarna tränar nästan aldrig på att åka utan spår på vintern.

Så vi körde en del av passet utanför spåret, trots vintriga och fina spår. Jag tror det är nyttigt att då och då köra hela pass utanför spåret. Åtminstone om risken finns att spåren är försvunna där man ligger i Vasaloppet.

Mellan lektionerna var Astrid och jag ute på rävsafari med skidorna. Förra året såg vi en räv, men inte i år. Än i alla fall.

Mellan lektionerna var Astrid och jag ute på rävsafari med skidorna, med god fikapaus. Förra året såg vi en räv, men inte i år. Än i alla fall.

Publicerat i Träning | 3 kommentarer

Vitt i Vålådalen

Snöfall i Vålådalen igår

Snöfall i Vålådalen igår

Igår kom dream teamet Astrid, jag och min mor till Vålådalen. Jag körde veckans första pass, 1 timme och 20 minuter stakning. Ljuvligt att åka på långa natursnöspår. Jag körde hyfsat hårt. Bland 1,1 km uppför på Lake Placid-spår på en skida. Det var ganska styvt. Sedan en repa uppför intervallspåret 2,01 km på 85 procent av maxpuls. Det går fort nedför där. Snittade drygt 40 km/h i över 2 km.

Skidlektion med Ebeco med kunder i Skidome 29 nov 2016. Instruktör.

Skidlektion med Ebeco med kunder i Skidome i onsdags. Idag blir det lektioner med Stockholms rullskidsklubb i Vålådalen.

Efter passet höll jag en föreläsning för Stockholms rullskidsklubb om 24-timmars och Vasaloppsträning. Pratade också lite grann om min nya bok Smart konditionsträning. Känns som det är bra intresse. Det verkar som många uppskattar just att den är skriven ur ett motionärsperspektiv. Alltså att den inte är skriven av ett tidigare idrottsproffs eller av en forskare. Den ger konkreta tips på vad som funkar för en motionär med begränsad träningstid, och flera av tipsen går stick i stäv mot tidigare ”sanningar”.

I onsdags höll jag till i Skidome för lektion och föreläsning med Ebecos kunder. Tack för en härlig eftermiddag! Det må vara en del svängar och trög snö i skidhallen, men för instruktörsverksamhet är den perfekt. Ett lyft för Västsverige!

Skidlektion med Ebeco med kunder i Skidome 29 nov 2016. Instruktör.

Skidlektion med Ebeco med kunder i Skidome i onsdags.

Publicerat i Träning | Märkt , , , , , , | Lämna en kommentar

Smart konditionsträning går att beställa från idag!

Smart konditionsträning, omslag.

Smart konditionsträning. Omslagsbilden är tagen i Hammarbybacken 7 oktober, med Luca Mara som fotograf.

Äntligen!!! Från och med nu går det att beställa min nya bok Smart konditionsträning. Böckerna kom till förlaget Runners World idag så beställer du nu dröjer det nog inte många dagar innan den landar i brevlådan.

En perfekt julklapp till dig själv eller någon annan som vill förbättra sig genom att träna smartare. Du beställer den här på Runners Worlds hemsida och den kostar 299 kr (259 kr för prenumeranter).

Det ska bli jättespännande att se hur boken tas emot. Om ni är supersnälla får ni gärna sprida budskapet om boken allt vad ni orkar i sociala medier och i verkligheten.

lopare1-lmp20100928_dsc0399
Om boken

En seriös motionär måste tänka till för att nå sina mål och i den här boken får du nycklarna till bättre resultat. Mycket av det du kommer läsa i den här boken går stick i stäv med ”sanningar” du hört på andra håll.

Många motionärer vill prestera bra, men kan sällan avsätta speciellt mycket tid för träning. Då gäller det att träna rätt.

Det går inte att kopiera elitens träning och göra samma sak som dem, fast i mindre omfattning.

Ett avsnitt i boken heter "Den viktiga mellanmjölkträningen", som bland annat beskriver varför motionärer inte ska tänka "kort och hårt" eller "långt och lugnt"

Ett avsnitt i boken heter ”Den viktiga mellanmjölkträningen”, som bland annat beskriver varför motionärer inte ska tänka ”kort och hårt” eller ”långt och lugnt”.

Författaren Erik Wickström, om någon, vet hur man får bäst effekt av den träning man lägger ner. I boken presenterar han träningskoncept som är anpassade för målmedvetna motionärer, med inriktning på konditionsidrotter som löpning, cykling, längdskidåkning, simning, triathlon, swimrun och stående paddling. Du får också specifika tips på träningspass, styrketräning, teknikträning och utrustning för respektive gren.

Självklart bjuds du också på träningsprogram, inför lopp som Stockholm marathon, Lidingöloppet, Midnattsloppet, Vätternrundan, Cykelvasan, Vasaloppet, Tjejvasan, Vansbrosimningen och Ironman Kalmar.

Utöver det finns kapitel om bland annat tävlingsförberedelser samt hälsa och kost.

Det finns gott om detaljerade träningsprogram i boken, bland annat inför löptävlingar på 10 km i stadsmiljö. Den här bilden är från Midnattsloppet.

Det finns gott om detaljerade träningsprogram i boken, bland annat inför löptävlingar på 10 km i stadsmiljö. Den här bilden är från Midnattsloppet.

Om författaren
Erik Wickström jobbar som föreläsare, instruktör, personlig tränare, skribent och fotograf. Han har även skrivit den populära och kritikerrosade boken Längdskidåkning för dig (2013), samt medverkat i ett par andra böcker om längdskidåkning och En svensk klassiker.

På senare år har Erik blivit en eftertraktad coach och föreläsare, med träningsoptimering för motionärer som specialområde. Han lever själv ett familjeliv med jobb och hus och varken tränar eller vilar som proffsen, men har ändå kommit långt i sitt idrottande.

Publicerat i Träning | Märkt , , , , , , , , , , | 2 kommentarer

Teknikövningar på en skida

I Storhogna i helgen blev det en del teknik- och styrkeövningar. Min nya favorit att köra på lektioner är fler varianter på en skida, som fartställning, spurt och ”diagonalåkning” med en stav. Bra balans- och bålträning. Jag pröva också att staka 1 km i kuperad terräng på en skida och nådde 90 procent av maxpuls uppför. Målet är att köra en mil på en skida i vinter. Tack för filmningen Henrik Granström!

Kom att jag lade upp en av filmerna för några dagar sedan, men det får bli en repris på den.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Stakteknikbild, Skidome, Vasalöparenmöte och Vålådalen

Jag blev filmad i Storhogna. Här är en skämrdump från filmen. Jag tycker jag har utvecklat staktekniken i höst. 4 cm längre stavar (inom gränsen) har hjälp. Tycker jag kan åka med bra kroppsposition utan att maxa, i alla fall jämfört med tidigare. På bilden kört jag inte jättelångsamt, men långt ifrån max. Stakteknik.

Jag blev filmad i Storhogna. Här är en skämrdump från filmen. Jag tycker jag har utvecklat staktekniken i höst. 4 cm längre stavar (inom gränsen) har hjälpt. Tycker jag kan åka med hyfsad kroppsposition utan att maxa, i alla fall jämfört med tidigare. På bilden kört jag inte jättelångsamt, men långt ifrån max. Nu är det bara träningsformen kvar att fixa.

Delar av Stockholms rullskidsklubb i Vålådalen. Igår hade jag sista tekniklektionen med en grupp på nio personer.

Delar av Stockholms rullskidsklubb i Vålådalen december 2015

Idag har jag haft tekniklektion och föreläsning med ett företag från Göteborg i Skidome. Alltid trevligt att träffa människor som är intresserade att förkovra sig i denna fantastiska sport! Jag gillar Skidome. Kanske inte optimalt för elitåkarna med många svängar och få backar, för instruktörsverksamhet och något pass då och då är den perfekt.

24-timmars i Vålådalen 31 mars-1 april 2016. Foto: Magnus Östh.

Vålådalen kommer för alltid att vara speciellt för mig. 43,8 mil i löparbanans ytterkant. 1064,5 varv á 412 meter på 24 timmar 31 mars till 1 april 2016. Foto: Magnus Östh.

I morgon är det Vasalöparen-möte i Stockholm. Tåget avgår kl 06.32. Medelfakir.

Från torsdag till måndag blir det en favorit i repris från förra året. Jag, min mor och Astrid ska till Vålådalen. Jag jobbar som förra året som instruktör för Stockholms rullskidsklubb stora delar av tiden. Men det ska ändå bli härligt att få med sig åtminstone ett barn, särskilt då jag varit borta en del på sistone. På söndagen ska vi åka till Astrids kusiner i Östersund och sova över det. Astrid är riktigt pepp på både skidåkningen i Vålådalen och på att träffa kusinerna. Att se fram emot grejer är halva nöjet. Emil Jensen formulerar det så självklart: ”Ta ut glädjen i förskott, annars kanske det inte blir någon glädje”.

Vasalöparen 4-2016 omslag. Johanna Ojala.

Idag kom Vasalöparens sista nummer för 2016. Kul med puffritt!

Publicerat i Träning | Märkt , , , | Lämna en kommentar