Klädd för tävling

Känner du att du bara måste ha dessa läckra strumpor finns dem här. Tyvärr är det tunna kompressionsstrumpor och inte långa ullstrumpor, så för mig funkar de bara i varmt väder.

img_9270

 

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Lunchtusing på 2.57 min

Solen lyser alltid i Borås, även på Ryavallen

Solen lyser alltid i Borås, även på Ryavallen

I tisdag skulle jag springa 35 min på lunchen med utgångspunkt från kontoret på Brainforest. Tanken var att lufsa runt på lite stigar i den fina kuperingen på Rya Åsar, men hur jag än försökte hålla mig där så kunde jag liksom inte hjälpa att benen ändå tog dig till 400 m-banan på Ryavallen.

Att springa 3 minuter så fort man kan har märkligt nog att man blir trött

Att springa 3 minuter så fort man kan har märkligt nog att man blir trött

Så plötsligt stod jag där i bar överkropp på tartanen i den 24-gradiga värmen och hade gjort stegringslopp och tänjövningar. Det var dags att maxa en tusing. Det var verkligen inte det passet jag varken behövde eller borde göra, men jag kunde liksom inte hålla mig borta, det skulle bli den första urblåsningen i löpskorna sedan Ultravasan.

Tiden blev 2.57 min, med mobiltelefon i handen då jag för ovanlighetens skull inte hade någon klocka. Jag har bara maxat 1000 m en gång innan, våren 2014, och då hade jag samma tid. Jättenöjd med det. Att springa tusen meter en gång fort funkar bra med lite träning på slutet. Jag är glad att det inte var fler intervaller.

När jag ändå är igång och bloggar kommer nedan tre Stockholmsbilder från i onsdags.

Jag tar alltid trapporna när jag åker tunnelbanorna. Det intresset verkar jag inte dela med så många. Jag köper fullständigt att folk tar rulltrapporna när man samtidigt går uppför (då tar man sig fram fortare), men jag har svårt att förstå varför man tar rulltrapporna om man ändå ska stå still. Då går ju trapporna fortare och det är inte direkt att man behöver stå i elitledet för att orka gå i trappor.

Jag tar nästan alltid trapporna när jag åker tunnelbanorna. Det intresset verkar jag inte dela med så många. Jag köper fullständigt att folk tar rulltrapporna när man samtidigt går uppför (då tar man sig fram fortare), men jag har svårt att förstå varför man tar rulltrapporna om man ändå ska stå still. Då går ju trapporna fortare och det är inte direkt att man behöver stå i elitledet för att orka gå i trappor.

Stationen i Alingsås. Byte här ibland istället för Herrljunga. Alingsås för mig är trallpunksbandet Räserbajs, som var stora på 90-talet med hittar som Fina flickor fiser inte, Alinge Texas och Spriten räddade mig från sporten. Det gjorde bara ett album, Noppriga tights och moonboots. Riktigt bra grejer som jag fortfarande ibland lyssnar på. Lite Jakob Hellman-stuk: bara ett album, men väldigt bra.

Stationen i Alingsås. Byte här ibland istället för Herrljunga. Alingsås för mig är trallpunksbandet Räserbajs, som var stora på 90-talet med hittar som Fina flickor fiser inte, Alinge Texas och Spriten räddade mig från sporten. Det gjorde bara ett album, Noppriga tights och moonboots. Riktigt bra grejer som jag fortfarande ibland lyssnar på. Lite Jakob Hellman-stuk: bara ett album, men väldigt bra.

Förutom Runners World och Bicycling prenumererar jag även på Sportfack. Bra tidning. Gällande valet om Burger King så kan man säga ungefär så här om min kost: Ofta mat med bra råvaror hemma, sådär mat på resande fot. Läsk håller jag mig dock vanligtvis borta från.

Förutom Runners World och Bicycling prenumererar jag även på Sportfack. Bra tidning. Gällande valet av meny på Burger King så kan man säga ungefär så här om min kost: Ofta mat med bra råvaror hemma, sådär mat på resande fot. Läsk håller jag mig dock vanligtvis borta från.

Publicerat i Träning | 1 kommentar

En hyfsat typisk dag

Tre av mina fyra innebandyklubbar från innebandyåren. Några meter utanför bild ligger den gröna "Hiffa-hooken".

Tre av mina fyra innebandyklubbor från ungdomsåren. Några meter utanför bild ligger den gröna ”Hiffa-hooken”.

Jag kollade på Polars sida igår och såg till min förskräckelse att jag bara hade tränat totalt 6 timmar hittills i september. Riktigt så illa trodde jag faktiskt inte att det var. Dags att snäppa upp. Och som svar på eget tal blev det två pass igår, ni ser dem om ni letar i ”dagsschemat”.

2 st 8 min-int på SkiErg med 2 min vila.

2 st 8 min-int på SkiErg med 2 min vila.

Jag tänker ibland att jag ska skriva hur en dag ser ut för mig på bloggen, men eftersom dagarna så olika ut blir det lite lurigt. Nu ska jag i alla fall göra ett försök.

Ida har börjat en utbildning med jobbet som gör att hon är i Stockholm en del i höst, denna vecka torsdag-fredag. Det gör att det är jag som styr skutan själv där hemma, vilken innebär en viss skillnad, bland annat mindre avancerad matlagning och mer sportiga lekar med barnen.

Hur som helst, så här så dagen ut igår, cirkatider:

  • 06.15: 2-åringen Maj vaknar och väcker mig, lite tidigare än vanligt. Halv sju mer vanlig tid. 4-åringen Astrid vaknar i stort sett alltid lite senare.
  • 06:30: Frukost och morgonbestyr
  • 08:00: Lämning på dagis
  • 08:15: Jobb vid datorn, idag hemma istället för på kontoret på kommunikationsbyrån Brainforest. I vanlig ordning en salig blandning av Vasalöparen, planerande av skidkurser, personlig träning, mejlande om företagscoaching med föreläsningar, korrekturläsning av texter, börja på någon artikel för Visma Ski Classics, bokföring etc.
  • 12:00: 25 min SkiErg inkl 2 st 8 min-intervaller med 2 min vila. Segt, känner av den som väntat dåliga formen.
  • 12:45: Lunch. Sent idag, brukar äta runt halv tolv eller tolv. Tog ett stadigt mellanmål på förmiddagen. När jag sitter på kontoret lunchar jag ute med Tobias Magnusson några gånger i månaden.
  • Läggningslöpningsfordonet

    Läggningslöpningsfordonet

    13:00: Uppföljningssamtal med en adept som jag pratade med i maj och skrev exempelveckor för i 12 månader (alternativ 1 här). Han hade förbättrat sig mycket och var jättenöjd. Superkul för både han och för mig. Det är en otrolig kick att hjälpa andra. Han hade bland annat blivit starkare i överkroppen med mindre ren styrketräning och på min inrådan istället mer SkiErg, SkiErg-styrka, 4:or och rullskidsstyrka.

  • 13:45: Fortsatt datajobb
  • 15:20: Hämtning på dagis.
  • 15:45: På Byttorpsskolans bibliotek för att hämta ut en bok som var Astrid 4-års-present från BVC, samt att sitta och läsa i barnhörnan.
  • 16:30: Utelek, mest bandy med mina 20+ år gamla innebandyklubbor, några av märket Jolly. Båda gillar det, framförallt Astrid som kör dragskott hela tiden.
  • 17:30: Middag lagad av mig. Middagstiden är ganska helig, det blir sällan någon annan tid.
  • 18:00: Utelek, återigen mest bandy, denna gång med 2-åriga grannen Ellie med föräldrar
  • 18:45: Innelek. Astrid och Maj lekte rolllekar (mycket sådant för Astrid nu) medan jag röjde i köket och plockade undan i hallen.
  • 19:30: Tandborstning, ombyte till nattlinne (eller ”nattklänning” som Maj säger) etc.
  • 20:00: ”Läggningslöpning”. 1 h med dubbel-Charioten med Martin Josefsson, som kom förbi. Trevligt. Sprang bl a Ryssbyhöjdsvägen och Björbos elljusspår.
  • 21:00: Dusch, mat och datamaskinen. Bland annat skriva detta blogginlägg som blir tidsstyrt till att läggas ut mellan kl 03.00 och 04.00 på natten.
  • 23:00: Läggdags. Blir oftast 6-7 timmars sömn, ibland mer. Väldigt sällan under 6 timmar nuförtiden, prioriterar sömn mer nu än tidigare för jag har märkt att sömnbrist gör mig lättare sjuk. Gissningsvis kan man behöva gå upp en kort sväng en eller två gånger på natten och stoppa om barnen.
Publicerat i Barn, Träning | Märkt , | Lämna en kommentar

Hufvudstaden-dag

Det blev ett mycket bra och givande redaktionsmöte för Vasalöparen i Alvik idag. Istället för att bara diskutera innehåll i decembernumret tog vi ett större grepp. Vi var nio personer, mer än vanligt, och tog oss tid till att prata om tidningens struktur mer ingående än vad vi gjort tidigare.

Efter nästan 5 timmar kände jag mig upplyft, inspirerad och nöjd!

Lugnet efter stormen på Springtimes kontor i Alvik, där bland annat tidningarna Runners World, Bicycling, Womens Health och Vasalöparen produceras

Lugnet efter stormen på Springtimes kontor i Alvik, där bland annat tidningarna Runners World, Bicycling, Womens Health och Vasalöparen produceras.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Vasalöparen lämnad till tryck – och ordet mission

Jag är förtjust i att läsa olika magasin och på flyget sist läste jag i flygbolagets tidning Bra Koll. Där såg jag en språkgrej som man ser allt oftare, nämligen att företag pratar om sin "mission" när de menar mål/målsättning/syfte/uppdrag. Det är såklart en direktöversättning av engelskans mission, men även om jag är gammalmodig så betyder de facto engelskans "mission" ännu inte samma sak som svenskans "mission".

Jag är förtjust i att läsa olika magasin och på flyget sist läste jag i flygbolagets tidning Bra Koll. Där såg jag en språkgrej som man ser allt oftare, nämligen att företag pratar om sin ”mission” när de menar mål/målsättning/syfte/uppdrag. Det är såklart en direktöversättning av engelskans mission. Även om jag är gammalmodig så tycker jag svenskans ”mission” ännu inte betyder samma sak som engelskans ”mission”, även om ”uppdrag” står med i förklaringen på SAOL. Men jag lär ge mig inom kort.

I morse lämnades Vasalöparen till tryck. Skönt, även om man vet att det alltid blir grejer man missar. Att korrekturläsa en tidning är ganska krävande. Septembernumret når prenumeranter ca 30 september.

Redaktionsmötet för nästa nummer, som kommer i brevlådan runt 2 december, är redan i morgon. Då bär det av till Stockholm, dock inte med fakirtåget utan sovmorgontåget som avgår kl 06.32 från Borås central.

Jag ska hämta barnen på dagis vid kl 15.20 på dagis idag. Ska försöka ut på ett träningspass innan dess, annars strax efter kl 20.00 då de (troligtvis) har somnat. Känner att det är dags rör rörelse efter ytterligare en träningsfri dag igår, om man undantar tekniklektionen jag hade på Viared. För övrigt hade eleven otroligt bra stakteknik, överlägset bästa stakteknik jag sett på en led 4-åkare. Diagonalåkningen lämnade dock en del övrigt att önska, men det blev klart bättre under den timmen vi körde.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

CCC1000-helgen i korthet

Dags för testrundan vid Drottningsholm för deltagarna

Dags för testrundan vid Drottningsholm för deltagarna. Det är ca 25 st med i CCC1000 i år.

Jag landade kl 19.20 på Landvetter i söndags och min snälle far hämtade mig så jag hann hem innan barnen hade gått och lagt sig. Det uppskattades från båda sidor.

Helgen blev jättebra. Septemberlägret i Stockholm består alltid av ganska mycket föreläsningar etc med bra diskussioner (från mig, dietist-Carro, leverantörer med mera) samt rullskidåkning, både teknikträning och ”vanlig” träning. Bland annat så bertättade Matthew från Falke om olika former av polyester, polyamid, elastan etc och förklarade varför vissa syntetträningskläder tenderar att lukta illa. Intressant.

Här kommer ett gäng bilder med bildtexter.

David Holmström och jag var tidtagare när övriga körde ca 4 km i full fart. Rullskidstester beror mycket på väder, men det var ändå oerhört glädje att 8 av 9 som även var med i CCC1000 förra förbättra sig! Den enda som inte förbättrade sig var Sjur, som bröt staven.

David Holmström och jag var tidtagare när övriga körde ca 4 km i full fart. Rullskidstester beror mycket på väder och vind, men det var ändå oerhört glädje att 8 av 9 som även var med i CCC1000 förra året förbättrade sig! Den enda som inte förbättrade sig var Sjur, som bröt staven.

Mornington Hotel lånar ut sportutrustning och har ett bra gym

Mornington Hotell lånar ut sportutrustning och har ett bra gym

På taket på Mornington Hotell i Bromma. Skönt att svalka sig vid bastu och inomhusträning

På taket på Mornington Hotell i Bromma. Skönt att svalka sig vid bastu och inomhusträning

Caroline Wilbois är dietist, men pratade även lite om sömn. Hon pekade på en studie om hur minskad sömn leder till ökat sjukdomsrisk. Jag kan bara hålla med. Det är omöjligt att isolera enskilda faktorer, men skulle jag säga en enda parameter gällande att hålla sig frisk så är det antalet timmar med nattsömn.

Caroline Wilbois är dietist, men pratade även lite om sömn. Hon pekade på en studie om hur minskad sömn leder till ökad sjukdomsrisk. Jag kan bara hålla med. Det är omöjligt att isolera enskilda faktorer, men skulle jag säga en enda parameter gällande att hålla sig frisk (för mig) så är det antalet timmar med nattsömn.

Stefan Kemi, go' kille som är ny för året i CCC1000

Stefan Kemi, go’ kille som är ny för året i CCC1000

Henrik Nyström, som var den som förbättrade sig mest på testrundan, satt och klickade på reloadknappen kl 08.59 i söndags för att anmäla sig till Cykelvasan 2017.

Henrik Nyström, som var den som förbättrade sig mest på testrundan, satt och klickade på reloadknappen kl 08.59 i söndags för att anmäla sig till Cykelvasan 2017.

Varje gång jag är i Stockholm imponeras jag av närhet till naturen. På Ekerö är det fint och man ser alltid en himla massa cyklister och rullskidåkare där.

Varje gång jag är i Stockholm imponeras jag av närheten till naturen. På Ekerö är det fint och man ser alltid en himla massa cyklister och rullskidåkare där.

Publicerat i Träning | Märkt | 3 kommentarer

Rullskidåkning på Lidingö

29 km stakning på Lidingö, Stora skuggan etc idag. Start kl 06.00 med ett härligt gäng. 

Hotellfrukosten var stängd så hittills bara kaffe idag. Nu frukost och sedan föreläsning om Vasaloppsträning för CCC1000 etc. 

Joakim Olsson körde igår sitt tredje rullskidspass och idag sitt fjärde. Härlig nykomling i CCC1000 i år.

Joakim Olsson körde igår sitt tredje rullskidspass och idag sitt fjärde. Härlig nykomling i CCC1000 i år.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

34 år igår

Stort tack för alla grattishälsningar igår! 34-årsdagen firandes i tjänstens tecken i Stockholm genom föreläsa om 24-timmars och ge en tekniklektion för CCC1000. Jag lyckades även staka 46 min på 4:or med Magnus Nygren och äta tvårätters på hotellrestaurangen. Det får bli kalas hemma med familjen när jag kommer hem, Ida och barnen är laddade för det.

Publicerat i Träning | 3 kommentarer

Träningscomeback

20 min lugnt på löpbandet på Mornington Hotel. Känns det fortfarande bra i morgon bitti ska jag försöka mig på ett lite längre pass än så innan vi drar igång med CCC1000. 

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Skidböcker från 30-talet

Mor hittade hade hittat par gamla skidböcker i gömmorna som jag fick igår. Förmodligen kom dem från min farfars bror Ernst, som dog 99 år gammal i mina tonår (typ, minns inte exakt, men jag borde veta). Ska bli kul att läsa, eller till en början åtminstone bläddra i.

Skidböcker från 1930-talet

Skidböcker från 1930-talet

Publicerat i Träning | 2 kommentarer