Enhjuling för barn

Jag är ingen stjärna på varken enhjuling, skateboard, inlines, kickbike, snowboard, telemark, vattenskidor, kneeboard, wakeboard eller BMX.

Men i hela mitt liv har jag haft otroligt roligt med alla dessa aktiviteter.

Bland våra enhjulingar har nu 28-tummaren och 20-tummaren fått sällskap av en 16-tummare som Astrid gränslade i helgen.

Enhjuling för barn. Astrid är 7 år och drygt 120 cm och denna enhjuling på 20 tum är lagom stor. Enhjuling för barn. Astrid är 7 år och drygt 120 cm och denna enhjuling på 20 tum är lagom stor.
Publicerat i Träning | Märkt , , | Lämna en kommentar

Letar snö

Svårt att hitta snö i skogarna kring Borås.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Tips för seedningslopp – och Rickard Bergengrens Vasaloppshistoria

I veckans avsnitt avsnitt (103) av Lagom Kondition bjuder vi på tio tips för seedningslopp. Du får också höra min race report från Moraloppet i muntlig form.

Och så får du lyssna på Rickard Bergengrens Vasaloppshistoria om hur han gick från målet att väga 0,1 ton och bli på plats 8000 i Vasaloppet till att nå topp 100. Se länkar till podden nedan.

I tisdags var Niklas och jag i Skidome och spelade in filmer. Håll utkik så kanske de dyker upp i en skärm nära dig inom kort. Efter filmningen hade jag skidkurs med ett företag.

Pod på Facebook

Pod Instagram

Pod på iTunes

Pod på Spotify

Niklas klädmärke Trumpet Wool som gör underställ i ull

Skidlektion/skidkurs med företaget Maqs i Skidome

Skidlektion/skidkurs med företaget Maqs i Skidome

Niklas Bergh kör SkiErg utanför Skidome i Göteborg

Niklas Bergh kör SkiErg utanför Skidome i Göteborg

Filmning i Skidome

Filmning i Skidome

Niklas Bergh vid en SkiErg utanför Skidome i Göteborg

Niklas Bergh vid en SkiErg utanför Skidome i Göteborg

Niklas Bergh och Erik Wickström från podcasten Lagom Kondition

Niklas Bergh och Erik Wickström från podcasten Lagom Kondition

Love Ljungström filmar i Skidome

Love Ljungström filmar i Skidome

Publicerat i Träning | Märkt , , , , , | Lämna en kommentar

Racefox – 10 tips för användning

Jag har jobbat med Racefox i några år. Här kommer några tips för dig som använder appen.

  1. Kör en handfull pass med appen innan du drar för stora slutsatser. Ta dig tid att analysera dina värden efter att du kört i olika farter, i olika fören och i olika terränger. Testa också gärna på stakmaskin samt med skidor/rullskidor som glider/rullar sämre eller bättre. På så sätt kommer du bättre kunna dra nytta av den data du får från appen.
  2. Vissa mobiltelefoner inte mår så bra i kyla, även om nyare telefoner är betydligt bättre på den fronten. En bra position är i en byxficka eftersom det gör att den ligger tight mot kroppen. Bröstfickan på jackan är bättre än sidofickorna.
  3. Racefox Moraloppet 2020. Attack, båltryck, stabilitet, frekvens och ski power.

    Racefox Moraloppet 2020. Attack, båltryck, stabilitet, frekvens och ski power.

    Vill du använda Racefox som en effektmätare som motsvarar ett formtest kan det vara klokt att köra med liknande intensitet under samma tid och testa dig med jämna mellanrum. Åk så fort du kan i exempelvis 8, 30 eller 60 minuter. Dina värden på ski power (attack gånger frekvens) och båltryck under en timme i full fart säger en hel del om din egen långloppsform. Många gånger mer än snittfart på skidor eller rullskidor, eftersom förhållandena och glidet/rullet kan skifta kraftigt.

  4. Jobba gärna med frekvensen, för att se hur puls och fart på given sträcka under samma pass förändras vid en skiftning av frekvens från exempelvis 45 till 55 till 65. Vad som är optimal stakfrekvens beror på många orsaker, men under ett långlopp bör siffran för många i snitt ligga mellan 50 och 60.
  5. Titta på värdena grepp (hur bra du är på att få fast skidan) och kick (hur bra du är på att skjuta ifrån efter att du har satt fast skidan) även på rullskidor. Annars är det lätt att slarva med diagonalåkningen, eftersom du alltid har fäste på rullskidor.
  6. Stabilitet är ett mått på hur lik en rörelsecykel är de föregående. Denna siffra beror till stor del på terrängen. På en stakmaskin kommer du få fantastiskt bra värden. På ett knixigt elljusspår kommer du att få sämre värden. Dra inte för stora växlar av detta värde förutom vid inomhusträning eller stakning rakt fram på jämnt underlag, då du bör ha höga värden.
  7. Från pulsvärdena får du en indelning i zonerna maximum (95-100 procent), hårt (85-95 procent), medium (75-85 procent) och lätt (60-75 procent). Grundsystemet är med beteckningarna A1, A2, A3 och A3+ från Hans-Christer Holmbergs bok ”Svensk Längdskidåkning – Träningslära”, som använts flitigt bland skidåkare sedan 1995. I ett långlopp på skidor är det inte ovanligt att du ligger ungefär halva tiden i A2 och andra halvan i A3, givetvis starkt beroende arbetstid och en rad andra faktorer.
  8. Starta Racefox i god tid före ett lopp så du hinner placera den var den ska vara när du åker. Använd gärna plus-knappen när timern räknar ned så du får ett par minuter på dig.
  9. Mobiltelefon i skidspåret. Foto: Anders Claesson.

    Mobiltelefon i skidspåret. Jag hoppas Racefox kommer till en klocka snart så man slipper telefonen. Foto: Anders Claesson.

    Var försiktig när du kör med audiofeedback. Åker du rullskidor på en väg med bilar ska du inte ha lurar i öronen av säkerhetsskäl.

  10. Analysera gärna dina värden extra noga efter ett långlopp för att bättre lära dig dina egenskaper som skidåkare. Exempelvis kan du titta på hur attack och båltryck förändras över tid. Håller du trycket eller tappar du på slutet? Det är inte enkelt att avgöra via hastigheter eller varvtider vid lopp på något konstsnöspår, eftersom skidspår och skidor blir långsammare över tid. Titta också på hur kick och grip förändras. Kanske fick du dåligt fäste på slutet för att du inte orkade trycka ner skidorna (sämre värden mot slutet). Eller så hade du bakhalt för att vallan slets bort och spåren blev lösare (liknande värden loppet igenom).
Publicerat i Prylar, Träning | Märkt , , , , , , , , , , , , | Lämna en kommentar

Bilder från Orsa, Skidome och Borås

Nyklippt

Nyklippt

Förra veckan stod jag på skidor i 19 timmar med lektioner och kurser i Borås, Skidome och Orsa Grönklitt. Utöver det ett gäng föreläsningar, videogenomgångar, textskrivande, podinspelningar, filmning och annat.

Andra halvan av januari är min absoluta högsäsong. Inte sällan är arbetsdagarna 16 timmar och ibland ligger sömnen på 4 timmar. Dagen före Moraloppet gick jag upp kl 04.15. Sedan jobbade jag 4 timmar framför datorn, sedan 5 timmar skidlektion plus ett par timmar med videogenomgång, för att avsluta med lite mer datajobb.

Detta är såklart inte hållbart i längden. Men så får det vara i ett par veckor. Jag har trots allt ett säsongsbetonat jobb. Från och med i början av februari blir det lugnare.

Jag tycker verkligen att det gör jag är genuint roligt. Så även om det sliter på kroppen och jag är borta mycket från familjen den här tiden på året så tycker jag att det är värt det. Jag får så mycket energi tillbaka från alla härliga elever och alla jag jobbar med i andra projekt. Och det är jättekul att så många visar sin uppskattning.

Nedan bilder från senaste veckan.

Skidkurs/skidlektion med Saab i Orsa Grönklitt fre 17 jan

Skidkurs/skidlektion med Saab i Orsa Grönklitt fre 17 jan

Så här ser det ofta ut när jag jobbar med datamaskinen på annan ort. Ofta har jag inget ljud i hörlurarna, utan har dem mest för att avskärma mig.

Så här ser det ofta ut när jag jobbar med datamaskinen på annan ort. Ofta har jag inget ljud i hörlurarna, utan har dem mest för att avskärma mig.

Skidlektioner i Orsa Grönklitt sön 19 jan 2020

Skidlektioner i Orsa Grönklitt sön 19 jan 2020

Jag bodde bl a med Fredrik Bergdahl på Saab i Orsa. Här stålsicklar han för fullt.

Jag bodde bl a med Fredrik Bergdahl på Saab i Orsa. Här stålsicklar han för fullt.

Åkte bil själv t o r till Dalarna i helgen. Det blev en dryg timmes snack med Martin Holmstrand på vägen hem.

Åkte bil själv t o r till Dalarna i helgen. Det blev en dryg timmes snack med Martin Holmstrand på vägen hem.

Skidinstruktör på Borås skidstadion

Skidinstruktör på Borås skidstadion

Skidkurs i Borås mån 20 jan 2020

Skidkurs i Borås mån 20 jan 2020

Skidkurs på Borås skidstadion mån 20 jan 2020

Skidkurs på Borås skidstadion mån 20 jan 2020

Skidkurs på konstsnön i Borås tis 21 jan 2020

Skidkurs på konstsnön i Borås tis 21 jan 2020. Det var sista kursen jag körde i Borås innan. Sedan påverkades åkningen för mycket av snön.

Borås skidstadion tis 21 jan 2020. Sista dagen jag körde skidkurs där för denna perioden.

Borås skidstadion tis 21 jan 2020.

Skidkurs i Skidome tors 16 jan

Skidkurs i Skidome tors 16 jan

Publicerat i Träning | Märkt , , , , , , , , , , , , | Lämna en kommentar

Skidpass för Vasaloppet

Skidkursen i Skidome ons 29 jan som jag satte upp igår blev fullbokad samma dag. Ska titta om jag kan sätta upp någon ny kurs. Alla kommande kurser är ju fullbokade.

I förra veckans avsnitt av podcasten Lagom Kondition pratade vi om fem pass som passar en vinter som denna. Lyssna där poddar finns och/eller läs om fem träningspass för Vasaloppet här.

Niklas Bergh och Erik Wickström från podcasten Lagom Kondition

Niklas Bergh och Erik Wickström från podcasten Lagom Kondition

Publicerat i Träning | Märkt , , , , , | Lämna en kommentar

Skidkurs i Skidome med fokus på stakning ons 29 jan kl 9-13

Den milda vintern har gjort att t o m med Borås sliter med att få till skidspår. Med tanke på att alla mina kommande skidkurser är fullbokade finns det nu en ny att anmäla sig till.

Utveckla din stakning i Skidome. Läs med och anmäl dig till skidkurs i Skidome ons 29 jan 2020. Kl 09.00-13.00.

Skidkurs i Skidome med fokus på stakning 29 jan 2020

Skidkurs i Skidome med fokus på stakning 29 jan 2020

Publicerat i Träning | Märkt | Lämna en kommentar

Moraloppet 2020 the story

Resultat Moraloppet 2020 herrar

Resultat Moraloppet 2020 herrar

Oscar Persson vann Moraloppet 2020

Oscar Persson vann Moraloppet 2020

Jag åt dubbelhawaii på Pizzeria Torino efter loppet...

Jag åt dubbelhawaii på Pizzeria Torino efter loppet…

...med IK Sternarna Samuel Hahnsson och Sebastian Backlund.

…med IK Sternarna Samuel Hahnsson och Sebastian Backlund. Egentligen är reglerna för att äta två Hawaiipizzor tävling på minst 2 h, träning på minst 4 h eller vandring på minst 8 h. Så det var lite fusk eftersom jag kom in på under två timmar.

Hemus skidspår var väl inte direkt i toppskick. Men det är lurigt att ha skidspår i toppskick en vinter som denna. Bra jobbat av arrangören!

Hemus skidspår var väl inte direkt i toppskick. Men det är lurigt att ha skidspår i toppskick en vinter som denna. Bra jobbat av arrangören!

Mitt första skidlopp sedan jag bytte tillbaka till min moderklubb Hestra IF Borås. Mössa, överdrag och tävlingsdräkt är från när jag var ungdom och junior.

Mitt första skidlopp sedan jag bytte tillbaka till min moderklubb Hestra IF Borås. Mössa, överdrag och tävlingsdräkt är från när jag var ungdom och junior.

En motionär vid start

En motionär vid start

3 min till starten av Moraloppet 2020

3 min till starten av Moraloppet 2020

Resultat Moraloppet 2020 finns här. Jag blev 15:e, 3.57 min efter segrande Oscar Persson.

Förr om åren tävlade jag en del utomlands. Sedan höll jag mig till Sverige. Och senaste åren har jag med få undantag hållit mig till Västergötland fram till Vasaloppet.

Hemus, Mora skidstadion

Hemus, Mora skidstadion

Kanske enda seedningsloppet
I helgen jobbade jag med Saab i Orsa Grönklitt för tredje året i rad. Tanken var att köra vallning, lektioner etc med dem torsdag kväll till lördag lunch, för att sedan åka Ulricehamnsloppet på söndagen. Men Ulricehamnsloppet blev väldigt inställt.

Jag tvekade länge och pratade några vändor med familjen. Men till slut bestämde jag mig för att lägga lördagens jobb i Orsa på söndagen istället, för att kunna köra Moraloppet på lördagen. Jag älskar ju trots allt att tävla. Och om inte Västgötaloppet 8 februari blir av så kan detta bli mitt enda seedningslopp före Vasaloppet. Så jag valde att vara borta ett extra dygn.

Skönt med eget spår
Jag anmälde mig två dagar innan och fick först ingen seedning. Men på kvällen innan hade de tydligen uppgraderat mig så jag fick ett eget spår i starten, vilket jag inte fick reda på förrän jag kom till startfållan. Så jag hade kunnat komma betydligt senare till start. Jag hade ändå bara ett par skidor uppvallade.

Adam Steen har 9-1 mot mig i möten på seedningslopp om man tittar på skidresultat.se. Men jag har 7-1 mot honom i Vasaloppet.

Adam Steen har 9-1 mot mig i möten på seedningslopp om man tittar på skidresultat.se. Men jag har 7-1 mot honom i Vasaloppet. Men i år rår jag nog inte på honom. Han är helt enkelt för bra.

Det är något jag uppskattar mycket med seedningslopp. Alltså att de främsta i elitledet får ett eget spår så man slipper oroa sig för att få en bra startplats.

Bra start
Jag stod längst till vänster och spåret svängde vänster efter bara ett tjugotal meter, så jag fick en jättebra start. Inga konstigheter.

Även om jag är osnabb på spurter i utvilat tillstånd så brukar jag få helt okej starter. Kanske för att jag är hyfsat reaktionssnabb på startskottet.

Lagom fort i början
Första två milen gick lagom fort för mig. Det var lite halvryckigt ibland, tillräckligt för att klungan skulle reduceras till 20-30 personer. Skönt att klungan inte var större än så. Med fyra spår i bredd hela vägen från Hemus till strax före Hökberg gick det smidigt.

Eftersom Vasaloppsspåret är flackt bort till Hökberg så var det skönt att ha ryggar att hålla sig bakom. Vindskydd. Jag var aldrig nära att släppa på den sträckan, även om jag tyckte det gick betydligt fortare än finåkarna, som efteråt sade att det hade varit en ganska lugnt start.

Bloggkollegan Adam Steen. Vi varvade ner 4 km ihop för att han skulle timjaga ihop 5 mil. Trevligt! Det är nog första gången jag varvar ner efter ett långlopp.

Bloggkollegan Adam Steen. Vi varvade ner 4 km ihop för att han skulle timjaga ihop 5 mil. Trevligt! Det är typ första gången jag varvar ner efter ett långlopp.

Tuff backe upp mot Hökberg
Jag låg ofta långt bak i klungan. Så även när vi äntrade backarna upp mot Hökberg. Där gick spåret bredvid vägen på en smal remsa utan spår med plats för bara 1-2 åkare i bredd. På toppen där skulle jag gissa att vi var ca 15 personer.

Tom Fahlén och Robert Ericsson (om jag minns rätt) krokade ihop lite grann i slutet av backen och jag hamnade lite bakom där och förlorade klungan. Det blev en mindre klunga som jagade bakom.

Flög av efter 2 mil
Sedan gick spåren igenom Hökbergskontrollen ut på en ”tarm” på ca 2 km med natursnö och vände. Strax efter vändningen nådde vi huvudklungan. Hela tiden här låg jag nära max. När sedan storåkarna drog på inför spurten vid Hökbergskontrollen flög jag av, ca 2 mil in i loppet. Tätklungan som höll ihop till Mora blev ca 10 personer.

Jag blev ensam, men Wiktor Magnusson Broder (jag tror han bor i Malmö) kom ikapp i nedförsbackarna efter Hökbergskontrollen på väg mot Mora. Jag hängde på han hela vägen till toppen av Krångåsen, alltså i typ 6 km. Han försökte släppa upp mig ibland och någon förning tog jag. Men jag orkade inte hålla fart. Det var precis att jag kunde hänga med.

Jag tappade en hel del på slutet. Ja Robban, jag blev trött, men jag bröt fanimej inte staven.

Jag tappade en hel del på slutet. Ja Robban, jag blev trött, men jag bröt fanimej inte staven.

Fick släppa Wiktor
Vi kom ikapp Anders Böhlmark och Nils Augustsson vid toppen av Krångåsen och då drog Wiktor på i den lätta utförskörningen och då kunde jag inte följa.

Sedan åkte Nils (som jag gissar är son till Monica på Vasaloppet och Joakim som slipar skidor och vallade fäste åt Johan Olsson när han tog guldet på VM-femmilen) och jag ihop resten av loppet.

Det gick inte fort. Båda var ganska slut. Min puls dalade kraftigt.

Lyckades få till en långspurt
Inne på Hemus gick loppet på deras ganska knixiga spår i ca 2 km. Där försökte jag åka ifrån Nils, vilket jag också lyckades med i tre uppförsbackar i rad. Men han kom ikapp i nedförsbackarna.

Slangbälte. Salomon Hydro Belt Set. Funkar perfekt när man som jag var i helgen helt utan någon som langade.

Slangbälte. Salomon Hydro Belt Set. Funkar perfekt när man som jag var i helgen helt utan någon som langade.

Till slut lyckades jag med ett dödsryck sista 300 meterna och kunde komma i mål före honom.

Halvnöjd
Sammanfattningsvis så är jag hyfsat nöjd med premiären. Jag brukar inte åka bättre än så här på seedningslopp, men jag hade hoppats på lite mer med tanke på den goda formen.

STORT TACK alla ni som kommer fram och pratar, tar selfies och säger fina ord om podden, bloggen etc. Det är verkligen uppskattat, även om jag inte allltid har möjlighet att prata så länge.

Moraloppet 2020 enligt Polar Vantage V (hela passet utan puls finns här):
– Sträcka: 38,20 km
– Tid: 1.43.24
– Snittfart: 22.2 km/h
– Höjdmeter: 280 m
– Drop: 275 m (ska vara samma som ovan)

Passet på Strava finns här.

Spåren var ganska snabba på utvägen, men ganska långsamma på hemvägen med plusgraderna. Även smutsen sinkade farten lite grann. Att konstsnön inte var så snabb tror jag inte enbart berodde på alla åkare (ca 700 st i två riktningar), utan också att den lades ut bara ett par dagar tidigare. Gammal konstsnö brukar gå fortare tycker jag.

Data från Racefox nedan. Där syns på pulskurvan att jag kroknade på slutet, därav ganska låg snittpuls på 84 procent.

Racefox Moraloppet 2020. Attack, båltryck, stabilitet, frekvens och ski power.

Racefox Moraloppet 2020. Attack, båltryck, stabilitet, frekvens och ski power.

Snittpuls 157 (84 procent) och maxpuls 178 (95 procent). Orkade inte hålla pulsen på slutet när jag kroknade.

Snittpuls 157 (84 procent) och maxpuls 178 (95 procent). Orkade inte hålla pulsen på slutet när jag kroknade.

Publicerat i Träning | Märkt , , , , , , , , , , , | Lämna en kommentar

Skidkurs i Borås idag – men inte i morgon

Så här ser datumen ut för skidkurserna i Borås. Allting som varit och kommer är fullbokat förutom 2 h-kursen igår. Ska se om jag sätter upp någon mer kurs.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Ny vecka, nya möjligheter

Dagens mål utöver skidkurser, podinspelning, skrivjobb och en massa annat är att få till en race report från Moraloppet. Gissar att jag misslyckas. Men det kan gå.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar