Seedningslopp

Jag före Erik Nero

Jag före Erik Nero i Borås Skimaraton

Fortfarande sjuk. Inte ens nära att vara frisk. Trist. Tre konstsnöanläggningar i Borås har spår nu.

Det här har varit temat för de tre senaste podavsnitten

96) Hur ska man träna på första helgen på snö?
97) Hur arrangerar man ett lopp?
98) Seedningslopp, med intervju med Johanna Larsson på Vasaloppet

Stort tack till de tre senaste avsnittens samarbetspartners:

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Sjuk igen

Det går inget bra nu. Halsont igen. Kämpar på.

Stig, jag och Jukkasjärvi-mössan jag fick av Kristian Poromaa när jag föreläste och hade skidlektioner i Kiruna.

Stig, jag och Jukkasjärvi-mössan jag fick av Kristian Poromaa när jag föreläste och hade skidlektioner i Kiruna.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Orsaläger

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Pure After Work i Göteborg

Bor du i Göteborg och är intresserad av topptursskidåkning ska du bege dig till Norrøna Pro Store på onsdag kl 18.45-21.30. Jag själv ska prata om träning. Arrangeras av Pure Ski Touring, som jag kör skidgång med i Hammarbybacken. De ordnar resor med topptursskidåkning.

Pure After Work i Göteborg

Pure After Work i Göteborg

Publicerat i Träning | Märkt , , , , | Lämna en kommentar

Sjuhärad ospårat – skidlopp på Sjuhäradsleden

Det här kunde man läsa på skidsidorna langd.se, sweski.com och langrenn.com igår, samt i Borås Tidning på nätet och i papperstidningen idag. Syftet är att uppmuntra till ”turåkning runt knuten”.

Sjuhärad ospårat – nytt skidlopp

I det nya loppet Sjuhärad ospårat ska ta dig från Ulricehamn till Borås på Sjuhäradsleden på snötäckta stigar och grusvägar. Sträckan kommer varken prepareras med skoter eller pistmaskin.

Västergötland upplevde en fantastisk vårvinter 2018, med flera decimeter natursnö långt in i mars. Någon som gladde skidprofilen Erik Wickström från Borås.

Laddad för en härlig trip med turskidor– Jag gav mig ut på skaren tidiga mornar och bara njöt av skejting på olika mossar, sjöar, fotbollsplaner och åkrar. Men det var inte skare varje dag och då upptäckte en nygammal sida av skidåkning på natursnö. Den rätt ut i skogen utanför dörren.

Erik beställde ganska snart ett par breda turskidor med stora back country-skor.

– Istället för att ta bilen till det pistmaskinspreparerade konstsnöspåret började jag varva den vanliga träningen med att diagonala mig fram på tunga turskidor i den närliggande skogen, helst med pannlampa. Det var helt fantastiskt. Och pulsen steg fint samtidigt som benmusklerna fick jobba hårt, berättar Erik.

4 mil på 6 timmar
En normal vinter i Sjuhäradsbygden – som har många fina konstsnöanläggningar – bjuder på uppskattningsvis 1 till 4 veckor med mer än 10 cm natursnö. Innan snön försvann vintern 2018 hann Erik med att åka skidor på Sjuhäradsleden från Ulricehamn till Borås, en sträcka på drygt 4 mil.

– Det var en rolig utmaning och ett fint träningspass. Det tog mig 6 timmar med några stopp för kaffe och ostmackor som jag hade i ryggsäcken.

Erik Wickström och Niklas Bergh i podcasten Lagom Kondition

Erik Wickström och Niklas Bergh i podcasten Lagom Kondition

Fokus på upplevelsen
Nu ska Erik tillsammans med Niklas Bergh från podcasten Lagom Kondition försöka arrangera ett lopp från Ulricehamn till Borås, som ett led i att uppmuntra motionärer till ”turåkning runt knuten”.

– Loppet kommer att heta Sjuhärad ospårat. Fokus ligger på en skidutmaning som kompletterar seedningsloppen, vilka i södra Sverige ofta genomförs som varvlopp på konstsnöspår. Vi fokuserar på en genuin upplevelse och rekommenderar alla att åka på turskidor, men vanliga skidor är också tillåtet. Alla bitar med arrangemanget är inte helt klara än, som exakt bansträckning, vägövergångar, vätskekontroller, starttider med mera. Så håll öron och ögon öppna.

Osäkert snöläge
Datum för loppet är satt till lördag 25 jan, men eftersom snötillgången är högst osäker finns det två reservdatum, lördag 22 februari och lördag 7 mars.

– Det kommer bli minnesvärt för deltagarna, avslutar Erik Wickström.

Läs mer: www.ospårat.se (på gång)

Anmäl dig till nyhetsbrevet för loppet här.

Sjuhäradsleden på skidor

Sjuhäradsleden på skidor

Publicerat i Träning | Märkt , , , | 2 kommentarer

Mot Orsa

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Hallux rigidus vid skidåkning

Fick precis detta mejl ang hallux rigidus (alltså inte hallux valgus, som också kan innebära problem i relation till skidskor).

Kom gärna med input alla halluxare!

Hej,

Natursnöspår på Nordtorp

Natursnöspår på Nordtorp

Jag följer din blogg och har även tagit skidlektion av dig för ett par år sedan.

Ett ämne du gärna få ta upp i bloggen om möjligt är pjäxor för längdskidåkning. En utrustningsfråga alltså. Jag har hallux rigidus i en stortå. Det innebär att jag har sämre rörlighet och det gör ont när jag böjer för mycket/för länge. 

Löpning funkar fint. Men där har jag också skor med bra rull. Det är en förutsättning. Men jag har aldrig hittat några sådana pjäxor. Alla modeller jag sett kräver att man går upp på tå och det funkar inte för oss med fot-/tåproblem. Tyvärr har jag inte åkt längdskidor på två säsonger – främst beroende på detta. Jättetråkigt för det är en fantastisk träningsform som jag gärna återkommer till.

Har man tur hittar man breda pjäxor, men inga med rull. Jag förstår att volymerna är mycket mindre än för löpskor, men utvecklingen för pjäxor känns obefintlig?! Du får jättegärna ta upp frågan. Jag är säker på att det finns många med tå-/fotproblem. Kanske finns redan lösning som jag inte känner till, kanske finns det en anledning att tillverkarna gör som de gör. Oavsett hoppas jag kunna åka längdskidor utan smärta igen. Enbart stakning är inte aktuellt.

Trevlig kväll och tack för bra blogg.

Publicerat i Träning | Märkt , | 4 kommentarer

Går det snabbare med motstånd 10 på SkiErg?

Så här ser jag ut när jag tar i när jag kör SkiErg. Foto: Göran Digné.

Så här ser jag ut när jag tar i när jag kör SkiErg. Foto: Göran Digné.

Tidigare har jag varit av åsikten att 10:an inte nödvändigtvis går fortast på en SkiErg, i likhet med att tyngsta växeln inte alltid är det bästa alternativet i en cykeltävling. Eftersom man riskerar att begränsas muskulärt före flåset sätter stopp.

Men senaste tiden har jag börjat ändra mig. Allt fler av mina adepter – både stora/långa och små/korta – vittnar om att de alltid får snabbare tider på 10:an. Det märkes inte minst på passet ”stakmaskinsstyrkan” i Wickström Coaching, där adepterna drar 5000 m på motstånd 10 lite långsammare än pers. Många märkte då att det var lättare att få bra tider på 10:an jämfört med 5:an.

I förrförra podavsnittet av Lagom Kondition, som handlade om just träning på stakmaskin, pratade vi om det. Jag själv brukar köra på 8:an, men har min snabbaste tid på 10:an.

18 s på en vecka
Senaste tiden har jag fått mejl på temat och en av mina adepter testade att maxa 5000 m första på 1:an och en vecka senare på 10:an. Han har en enorm utveckling så han persade först på 1:an med 23 sekunder. En vecka senare persade han med ytterligare 18 sekunder och är nu nere på 18.59.

Tidigare har han kört på 7:an. Nog för att han snabbt blir bättre, men 18 sekunder på en vecka tyder på att 10:an är snabbare än 1:an.

Johannes Andersson

Johannes Andersson

Johannes Anderssons test
En som tog detta ett steg längre är Johannes Andersson, som mejlade detta till mig och lät mig publicera det. F ö riktigt starkt kört.

SkiErg- test på motstånd 1 resp. 10

Nu har jag gjort test på både på motstånd ett och tio. Förutsättningarna har varit snarlika vid båda tillfällena. Sex dagar mellan varje testtillfälle men vilodag dagen innan respektive test. Även frukost har varit likadana samt att testen gjorts cirka en timme efter intagen frukost. Vikten har varit på 71,0 kg vid första testet och 70,7 kg vid det andra testtillfället. Samma maskin (PM5) användes vid båda testtillfällena.

Upplägget har varit även det likadant, 10 min uppvärmning, sen 2 min vila och sen test. Uppvärmningen har varit i 2:04,8 min/500m vid båda tillfällena, där snittpulsen varit 130 (67 %) vid båda tillfällena.

Martin Josefsson både SkiErg och sitt jobb som arkitekt

Martin Josefssons SkiErg-skiss

Upplevelsen:

Jag upplevde det lika jobbigt, skillnaden i puls var snarlika 170 (test 1) resp 172 (test2), vilket är ganska låg snittpuls då i procent är 88 resp. 89 i snittpuls. Jag hade väldig snarlika upplägg på testerna, de tre mittersta kilometerna gick lika mer eller mindre medan sista och första gick snabbast med marginal men där sista kilometern gick något snabbare än första vid båda testerna. Upplevde att det var en aning lättare att hålla jämnare tider på det tyngre motståndet medan på det lätta motstånden var du tvungen att ha en hög frekvens hela tiden som gjorde det svårare (enligt upplevelsen) att hålla snabbare tempo och det var lätt att tappa tempo där än när jag körde på det tyngre motståndet.

Jag upplever inte att jag var sämre eller i bättre form i något av testerna och kände mig inte i bättre form än jag var när jag körde på 18:05 för en månad sen på motstånd 6, en tid som var mitt förra rekord. En avvikelse ska dock nämnas att jag glömde bort handskar under testtillfälle två, men upplever ingen skillnad på prestation med eller utan handskar. En annan aspekt som jag glömde ta med var antal watt jag hade under testerna men det känns ändå sekundärt i sammanhanget, det viktigaste var att man tydligt kan se att det är en skillnad på olika motstånd. Det går helt enkelt snabbare på tyngre motstånd.

Kan tillägga att även min sömn var likvärdig dagarna innan testerna, 8+ sista nätterna innan testerna om det nu betyder något. Och samma typ av sportdryck användes

Resultat:

18:17,0 min testtillfälle ett på motstånd 1. Frekvensen var 58 tag/min.

17,58,4 min testtillfälle två på motstånd 10. Frekvensen var 53 tag/min.

Publicerat i Träning | Märkt , , | Lämna en kommentar

På radion igår

Igår fick jag vara med i P4 Sjuhärad efter 16-nyheterna. Sarit Monastyrski intervjuade mig om några olika delar kring skidåkning.

Förra året gick det att åka på konstsnö på Borås samtliga tre konstsnöanläggningar i november (Borås skidstadion, Hestrastugan, Knektås). Det kommer inte att gå i år. Ett normalt år är konstsnöspåret klart i december eller i början av januari.

I P4 Sjuhärad

I P4 Sjuhärad

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Skidstadion i Orsa Grönklitt

Två av deltagarna hade fixat en stafett sista dagen på lägret med adepterna i Wickström Coaching. Härligt initiativ!

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar