Delat seger i Hestra skidultra

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Spårbyte med hopp

Att byta spår genom ett jämfotahopp i sidled har jag gjort många gånger. Men på filmen ovan var det en större utmaning. Dels var det en bit mellan spåren, dels var det på kvällen efter Moraloppet då Niklas Bergh och jag spelade in filmer i ett par timmar för Vasaloppet.

Mora skidstadion / Hemus bjöd på -17 grader.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Staka Vasaloppet, 24-timmars, långlopp för motionärer och race reports

Niklas Bergh och jag från Lagom Kondition. Här på Mora skidstadion.

Niklas Bergh och jag från Lagom Kondition. Här på Mora skidstadion.

De senaste avsnitten av podcasten Lagom Kondition har sett ut så här:

235. Staka Vasaloppet – när lönar det sig? En vanlig fråga vi får är om och när det lönar sig att åka Vasaloppet utan fästvalla. Och kan man ha det som ett mål även om det inte går fortare? Vi diskuterar frågan och intervjuar sju personer på olika nivåer kring deras första lopp utan fäste:Magnus Dellert, Jan Evertsson, Karin Sjödin, Tro Lillevars, Bennny Johansson, Cathrine Heijl och Laila Kveli. Dessutom: Rapport från vistelsen på Idre Fjäll samt status kring Eriks 24-timmarslopp 10 december.

236. Inför 24-timmars. Inför Eriks första 24-timmarslopp. Hör om förberedelserna och om att han är ”skräckpeppad”. Ämnet börjar vid 33.36 min.

237. Race report 24-timmars och intervju med Jonas Böhlmark. Erik rapporterar från sin 24-timmarslöpning i Växjö och funderar kring varför det inte alls gick enligt plan. Dessutom gäster Jonas Böhlmark podden från en hängmatta i Berlin.

238. Summering av 2022 och en titt på 2023. Vi summerar året som gått och blickar ut över det som kommer. Det här är sista avsnittet för vårt jullov. Nästa avsnitt släpps 11 januari. Ämnet börjar vid 23.15 min.

239. Jullovssummering, den perfekta intervallpausen på stakmaskin samt några frågor. Vi summerar jullovet där podden i vanlig ordning tog ett par veckors paus. Erik beskriver också i detalj hur en vila mellan två stakmaskinsintervaller kan se ut. Vi svarar även på några lyssnarfrågor, bl a om hur bra det är att köra Zwift med SkiErg samt huruvida man får logga stakmaskin som skidträning på Strava.

21:a i Craft Ski Marathon och 1:a i H40 före Martin Rosvall.

21:a i Craft Ski Marathon och 1:a i H40 före Martin Rosvall.

240. Långlopp för motionärer – före, under och efter. Vi ger dig som motionär ett tjog tips kring att åka långlopp (ofta seedningslopp) på skidor, från dagen före till målgång och lite till. Hur ska du tänka kring vallning, startfållor, sportdryck, kardborre, lagtempo, spurt, seedning och nöjdhet? Som ”case study” vävs Eriks race report från helgens Craft Ski Marathon in. Ämnet börjar vid 22.10 min.

241. Race report Moraloppet. Det blir race report från Moraloppet, där Eriks fällning som gav seger i H40 redan är ett stycke svensk skidhistoria. Vi får också reda på vilken tatuering Niklas gjorde på underarmen. Och så svär Erik i radio om sporthandlarnas tillkortakommanden gällande att sälja rätt stavar till motionärer.

242. Skidteknik, skejtstyrka och DSQ på Billingen? Denna veckas avsnitt är ett uppsamlingsheat. Vi får en race report Billingens långlopp där kanske Erik ska få sin första diskning. Och så tar vi upp några lyssnarfrågor som blivit liggande. På teknikbiten pratar vi bland annat om hur du undviker att dra för mycket nedåt i staktaget. Och så gissar vi kring hur man bäst styrketränar sig till en skejtkropp.

Tack till avsnittens sponsorer:

Följ Lagom Kondition

Facebook
Instagram
Pod på Apple Podcasts
Pod på Spotify
Lagom pods hemsida
Lagom pods patreonsida

Publicerat i Träning | 2 kommentarer

Vilken omega 3 är bäst i test

Vem som helst kan utöva sport! En del människor blir avskräckta eftersom de inte tror att de har den fysiska förmågan att uppnå goda resultat. Du kanske inte är den snabbaste löparen, cyklisten eller skidåkaren, men det är okej. Sport handlar om så mycket mer än att vara snabbast eller starkast.

Fördelar med sport
Att sporta spelar en viktig roll för att främja hälsa och välbefinnande. Regelbunden fysisk aktivitet, från jogging till längdskidåkning, konditionsträning eller till och med yoga, har många positiva effekter för både kropp och själ. Förutom de uppenbara fysiska fördelarna med förbättrad kardiovaskulär hälsa, styrka och uthållighet kan sporten också ha en positiv inverkan på den mentala hälsan och bidra till att minska stress och ångest samt förbättra självkänslan och självförtroendet. Och låt oss inte glömma glädjen i att få vara social med andra som sporten kan ge oss!

Bättre kost
En fantastisk fördel med att sporta är att du sannolikt kommer att förbättra din kost och dina matvanor. Vissa studier visar att träningsprogram kan främja en hälsosammare kost utan att man ens försöker.

En fantastisk fördel med att sporta är att du sannolikt kommer att förbättra din kost och dina matvanor. Vissa studier visar att träningsprogram kan främja en hälsosammare kost utan att man ens försöker. 

Dessutom använder sportutövare ofta kosttillskott, till exempel D-vitamin och Omega 3. Det kan vara svårt att få i sig dessa via maten. Fiskolja är ett bra, naturligt tillskott som kan ge många fördelar, t.ex. förbättrad träningsprestanda, minskad muskelömhet och återhämtningstid. Om du tror att du inte konsumerar tillräckligt med omega-3 via kosten, ta då reda på vilken omega 3 är bäst i test och kom ihåg att det är viktigt att kontrollera med din läkare innan du påbörjar ett tillskottsprogram.

När vi tränar regelbundet blir vi mer medvetna om vikten av att fylla våra kroppar med näringsrika livsmedel som ger oss den energi och styrka vi behöver för att prestera på topp.

Livsfärdigheter
Förutom bättre hälsa, kosthållning och förebyggande av sjukdomar, är de färdigheter som vi lär oss av idrotten mer än bara fysiska färdigheter. Några andra livsfärdigheter som vi lär oss genom sporten är bland annat följande:

  • Lagarbete: Inom sporten är det viktigt att arbeta tillsammans och lita på varandra för att nå ett gemensamt mål.
  • Ledarskap: Sport kan ge människor möjlighet att ta på sig ledarroller, oavsett om det är som lagkapten eller som mentor för yngre idrottare.
  • Motståndskraft: Sport kan vara utmanande och det kommer att finnas tillfällen då saker och ting inte går som planerat. Detta kan lära människor hur man kommer tillbaka från motgångar och hur man uthärdar svåra situationer.
  • Självförtroende: Att delta i sport kan bidra till att bygga upp självförtroende och självkänsla, eftersom människor lär sig att ta risker, prova nya saker och pressa sig själva ut ur sin komfortzon.
  • Disciplin: Att delta i sport kräver ofta en viss grad av disciplin och hängivenhet. Det kan handla om att hålla sig till ett träningsschema, följa regler och bestämmelser samt att behålla fokus och beslutsamhet.

Detta är bara några av de många livsfärdigheter som vi kan få genom att delta i sport, antingen som individ eller tillsammans i lag. Det viktigaste att komma ihåg är att alla typer av fysisk aktivitet kommer att gynna dig, så varför inte börja tidigare än senare?

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

15:e i Billingens långlopp

Ingen höjdare i Skövde. Nytt försök på Hestra skidultra lördag 4 feb.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Stå på huvudet på skidor

Astrid och Maj går i gymnastik. Här försöker jag impa på dem genom att stå på huvudet med skidor på fötterna.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Moraloppet idag

 

Som flera år tidigare är jag i Orsa och hjälper Saab med teknikträning i helgen, men med en paus på lördagen för att åka Moraloppet. Ska bli kul att rejsa igen!

Laddade upp igår med en mustig arbetsdag från kl 06.30-22.30. Men nu är jag redo för start!

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Styrketräning med barn

Stig är med ibland när jag styrketränar. Här är några exempel på övningar.

Styrketräning med barn.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Craft Ski Marathon idag

Första loppet för säsongen idag.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Högsäsong

Skidkurs för nybörjare i Borås

Skidkurs för nybörjare i Borås

Skidlektion på Borås skidstadion

Skidlektion på Borås skidstadion

Privatlektion på Borås skidstadion. Filmning med stor iPad.

Privatlektion på Borås skidstadion. Filmning med stor iPad.

Min absoluta högsäsong som skidcoach är nu mellan jullovet och sportlovet.

Det är alltid full fart med kurser, lektioner, företagsevent, läger, coaching etc. Och den här säsongen har intresset varit större än någonsin.

Jag kommer aldrig bli månadens pappa i januari. Inte heller i år. Tacksam för att Ida och min omgivning låter mig ha mitt största intresse som jobb.

Publicerat i Träning | Märkt , , | 1 kommentar