Tufft långpass på 4:or

Långt stakpass

Långt stakpass. Start och mål på samma ställe, så höjdmätaren bommade 20 meter. Snittpuls 76 procent av max.

Igår körde jag ett riktigt styvt stakpass på Swenor-4:or. Drygt 68 km på 3 h 54 min, snittfart 17,4 km/h. Det är inte ofta jag åker rullskidor mer än 3 timmar. Passet såg ut ungefär så här:

Förrätt (under de första 2 timmarna)
– 2 st ca 15 min-intervaller, mestadels uppför. Lugn körning före och mellan intervallerna.

Huvudrätt (mellan 2 och 3 timmar)
– 10 st 1 min intervaller med 1 min vila.
– 7 min lugn körning
– 4 st 5 min-intervaller med 2 min vila

Efterrätt (sista kvarten)
– 3 st 30 s-intervaller med 5 min ”vila” (A2-tempo i vilan, vilket också var pulsnivån sista ca 50 min)

Efterrättsintervaller
Jag tyckte jag fick upp flåset helt ok, även på slutet. Jag försökte ligga kring ungefär 85 procent på intervallerna. Slutpulsen på intervallerna på 30 och 60 s blev lite högre. Glädjande nog tyckte jag att jag kunde få upp flåset ganska bra även på efterrättsintervallerna.

För övrigt är efterrättsintervaller en term jag myntade i somras när jag tränade med Rickard Bergengren och insåg att vi inte skulle ha tid till en normal nedvarvning. Så istället fick vi lägga in en 5 minuter lång ”efterrättsintervall” på hemvägen efter att vi avslutat det planerade intervallsetet. Bra grej om man blir lite sugen på någon extra intervall.

Publicerat i Träning | Märkt , | Lämna en kommentar

Rya Åsar Trail Run 21 oktober 2017

Rya Åsar Trail Run bana karta

Rya Åsar Trail Run karta

I höst blir det premiär för en ny löptävling i Borås. 21 oktober avgörs det 11 km långa Rya Åsar Trailrun, som till stor del går på vandringsleden Granstigen. I tävlingsledningen återfinns Niklas Ivarsson samt årets boråsiska löparkomet Linus Wirén.

Trädgårdskonster för dummies. Jag längst till höger, min svåger Erik till vänster och syrran i mitten.

Trädgårdskonster för dummies. Jag längst till höger, min svåger Erik till vänster och syrran i mitten.

Den enda tävlingen jag har inplanerad före vintern är det flacka milloppet Kretsloppet i Borås lördag 16 september. Kanske blir det även Rya Åsar Trail Run. Det är såklart lockande att tävla på de fina stigar som jag sprungit så mycket på under träningspass.

Stå på underarmarna
Jag är förmodligen en av norra Europas mest oviga personer. Det har gjort de 2-3 gånger jag testat yoga främst inneburit primalskrik i yogasalarna. Det har gjort ont. Jag kanske skulle ta och stretcha ibland. Naturligtvis vet jag att yoga är mer än inta positioner som kräver bra rörlighet. Men jag har ändå aldrig testat yogagrejer som styrke- och balansträning.

Nyligen visade min syster mig en bild på en gammal kompis som stod på underarmarna. Det kallades en yogaposition, men det skulle väl lika väl kunna heta att stå på underarmarna. Självklart blev jag vansinnigt sugen på att testa. Kanske främst eftersom jag insåg att det skulle krävas mer bålstyrka och eventuellt skulle vara mindre utmanande än att stå på händer. Jag har aldrig kunnat stå på händer, men jag fick till ett hyfsat försök att stå på underarmarna på filmen nedan. Tyvärr syns det inte så bra att jag faktiskt lyfter huvudet från marken. Sedan ska det väl också sägas att när jag säger 5 sekunder på filmer så ligger väl sanningen närmare 3 sekunder. Under min film en film jag googlade fram på hur det ska se ut.

Publicerat i Träning | Märkt , , , , , , , | Lämna en kommentar

Elpex-4:or vs Swenor-4:or

Swenor vs Proski (nuvarande Swix) i rullmotstånd

I denna graf är inte Elpex med. Men här syns att Swenor-4:or rullar trögre än Swix-3:or (tidigare Proski). Och mina Elpex-4:or rullar ungefär som mina Swix-3:or.

Jag gillar att åka rullskidor på 4:or. Med tanke på att jag på bloggen, i mina böcker och på andra ställen skrivit om rullmotstånd vid rullskidåkning många gånger tidigare utvidgar jag inte diskussion här.

Men jag har i alla fall blivit sugen på att få mer motstånd än vad som finns i mina Elpex-4:or. Så för ett tag sedan skaffade jag ett par Swenor Fibreglass med 4:or. Det var mycket riktigt tyngre, framförallt första passet bjöd på bra motstånd. Nu har hjulen gått cirka 10 mil och när jag tränar upplever jag att snittfarten sänks mycket ungefärligt med 0,5-1 km/h vid pass där jag håller cirka 17 km/h i snitt. Alltså jämfört med Elpex-4:or. Det gillar jag. Jag tycker ändå att jag får upp pulsen ganska bra när jag kör stakintervaller uppför på Swenor-4:or.

Gällande stommen så föredrar jag Elpex Evolution framför Swenor Fibreglass. Men jag tycker om båda modellerna. Bättre komfort än i respektive märkes aluminiumstommar. Jag prioriterar komfort bl a för att jag ibland åker på sunkig asfalt samt bättre grusvägar. På tävling kör jag gärna alu för att få ner vikten.

Rullskidsteckning polis

Rullskidsteckning polis. Av min rumskamrat på universitetet, Kris Peck.

Publicerat i Träning | Märkt , | Lämna en kommentar

Bra löpform, löpträning 2017 och tältning

Min löpträning 2017. Mil på y-axeln och veckor på x-axeln.

Min löpträning 2017. Mil på y-axeln och veckonummer på x-axeln.

Löpformen är god. Igår snittpersade jag på mina ganska flacka stigintervaller som jag skrev om här för en vecka sedan. 6.14 min i snitt med 2 min vila jämfört med 6.15 min i snitt som bäst tidigare. Jag har sprungit passet sju gånger senaste fyra åren (bl a inför Ultravasan förra året då jag var i bra slag), så det känns kul. Jag är nog inte god för att persa på milen i dagsläget, men får jag vara skadefri ett tag till tror jag att jag kan få hyfsat fart på benen.

Hoka One One Clifton 3 och Mafate Speed 2

Hoka One One Clifton 3 och Mafate Speed 2

Överst i inlägget syns min löpträning i år. 39 km som mest på en vecka hittills. Inte många mil i vintras, men fin kontinuitet på sistone.

Motvillig tjockskolöpare
Jag har skrivit om mitt komplicerade förhållande till ”tjockeskor” tidigare på bloggen. Men för varje månad som går så springer jag allt fler pass i mina Hoka One One. Nästan alla nu faktiskt, vilket gjort att benen tagit betydligt mindre stryk. Jag fick två par (Mafate Speed 2 och Clifton 3) för test förra året och jag trodde aldrig jag skulle använda dem så mycket.

Jag tycker att löpkänslan är sämre jämfört med tunna skor. Jag tycker också att det inte är fullt lika roligt att springa intervaller i Hoka jämfört med t ex Salming Speed eller Asics Piranah. Men de maxdämpade skorna är oväntat lätta och skillnaden i löpkänslan är inte speciellt stor. Jag gillar också droppet på 5 mm, känns lagom. Det i kombination med att jag upplever slitaget på benen som väldigt mycket mindre gör att jag numer t o m avänder Hoka vid stiglöpning.

Vi tältade nyligen med familjen. Första gången på länge. Vi hade vanliga kuddar och jag sov med dubbla liggunderlag. Inte så "äkta", men mysigt.

Vi tältade nyligen med familjen. Första gången på länge. Vi hade vanliga kuddar och jag sov med dubbla liggunderlag. Inte så ”äkta”, men mysigt. På en av kuddarna syns Majs snutte. Hon slutade med napp för en dryg vecka sedan och det har gått fint.

Inte Sveriges bästa tält, men det funkade fint. Annars är min största tältmerit att jag delat taxi med Hillebergs vd en gång i Åre.

Inte Sveriges bästa tält, men det funkade fint. Annars är min största tältmerit att jag delat taxi med Hillebergs vd en gång i Åre.

Publicerat i Träning | Märkt , , | Lämna en kommentar

Familjevandring i Kattvik

Anna Wing. Kustlinjen mellan Kattvik och Hovs hallar är ganska stenig.

Anna Wing. Kustlinjen mellan Kattvik och Hovs hallar är ganska stenig.

Skåneleden strax söder om Knösen i närheten av Kattvik

Skåneleden strax söder om Knösen i närheten av Kattvik

Nicklas Wing och jag avslutar lunchen och diskuterar livets svårigheter medan Anna Wing leker "Alla ekorrar byter träd med barnen"

Nicklas Wing och jag avslutar lunchen och diskuterar livets svårigheter medan Anna Wing leker ”Alla ekorrar byter träd med barnen”

Jag höll till i min mors stuga i Vejbystrand när Ida var bortrest förra veckan. Förutom cykling på Ven och besök av Idas syster Erika från Höganäs höll vi oss ganska lugna. En dag åkte vi dock på utflykt till Kattvik, som ligger  en dryg halvmil nordväst om Båstad på världens bästa halvö, Bjärehalvön (där också Vejbystrand ligger).

Tillbaks i Kattvik var våfflan ett bra val. Dock inte så frasig som jag hade hoppats på.

Tillbaks i Kattvik var våfflan ett bra val. Dock inte så frasig som jag hade hoppats på.

Laguppställningen förutom jag, Astrid och Maj var boråsarna Anna och Nicklas Wing, med deras två barn i ungefär samma åldrar som våra. Nicklas föräldrar är bor i husvagn på Norrvikens Camping varje sommar så även Anna och Nicklas hänger en del där nere.

Knösen 153 m ö h
Vi gick en tur på ca 5 km, bl a över Knösen på 153 meter över havet. En ganska rejäl stigning eftersom vi startade på havsnivå. 

Att gå en runda i terrängen med barn är något jag verkligen uppskattar. Vi tar många och långa pauser så det tar ungefär 5 timmar att gå 5 km. Delar av turen gick längs Skåneleden. En ganska svårforcerad del med stark kupering och knixiga stigar. Den är fin även för löpning, men terrängen skiljer sig väsentligt från t ex sträckan mellan Vejbystrand och Torekov, som är mer flack och öppen.

Ungefär så här gick vi. Jag hade inte appen igång, men jag tror det blev ungefär 5 km.

Ungefär som röda strecket gick vi. Jag hade inte någon mätning igång, men jag tror det blev ungefär 5 km.

Publicerat i Träning | Märkt , , , , , | Lämna en kommentar

Baltic Sea & Ski Camp

SkiErg Viking Line nov 2017

Stakmaskin Viking Line 10-11 nov 2017

10-11 november är det dags för ett lite udda uppdrag, som ledare för ett miniläger på en båt. Läs mer här.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Fortsatt bra träning

För ett par veckor sedan sprang jag med boråsaren Jakob Svensson. Kul med en ny träningskompis! Vi utgick från mig och sprang en lugnt tur på 17 km på stigar och grusvägar.

För ett par veckor sedan sprang jag med boråsaren Jakob Svensson. Kul med en ny träningskompis! Vi utgick från mig och sprang en lugn tur på 17 km på stigar och grusvägar.

Det går fortsatt bra med träningen. Det blir lite mindre nu under semestern, men jag får fortfarande till många bra pass. Och jag presterar bra tider på intervallpassen. Jag tycker det är motiverande att skriva ner intervalltider för att sedan kunna jämföra från gång till gång.

I mitt gigantiska excelark för alla möjliga träningsformer skriver jag ned tider, väder, vind, utrustning, eventuellt sällskap etc. Det inspirerar mig till att ta i lite mer.

Det är kul vad fin effekt mindre än två månaders bra träning har gjort. Höstarna och vintrarna är alltid tuffa för mig jobbmässigt, så då blir det svårt att träna. Men i dagsläget känner jag att jag kommer att komma in i hösten med bra lägesenergi på träningsfronten.

Foten som jag skadade på en löptur 22 maj blir bättre och bättre. Det gör fortfarande lite ont och jag har ännu inte börjat åka skateboard igen, men jag kan springa obehindrat.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Cykling på Ven

Cykling på Ven

Cykling på Ven

Rejäl cykeluthyrning

Rejäl cykeluthyrning

Cykling på Ven. Här på väg på västsidan varifrån man ser Danmark.

Cykling på Ven. Här på väg till västsidan varifrån man ser Danmark.

Taktiken dras upp inför dragkampen på lekplatsen utanför Tycho Brahes museum på Ven

Taktiken dras upp inför dragkampen på lekplatsen utanför Tycho Brahes museum på Ven. Bild: Karin Moldin.

Förra veckan var jag på ön Ven utanför Landskrona med barnen för att cykla. Min systers familj samt Karin och Magnus Moldin med barn var också med. Och min far. Det var en riktigt höjdare i trevligt sällskap. Småbarnen (inkl Maj) satt i barnstol på på cyklarna, mellanbarnen på påhängningscykling (inkl Astrid) och storbarnen cyklade själva.

Ven är verkligen fint för cykling och vi kommer nog åka dit igen. Nästa år kan förmodligen Astrid cykla sträckan själv. Vi avverkade drygt 15 km med många och långa stopp, bl a för bad, lek, mat och för att gå in på Tycho Brahe-museet. Lekplatsen utanför för nämnda museum var en av turens höjdpunkter, både för stora och små. Totalt var vi ute i 7 timmar.

Det gick fint att hyra cykel plus påhängningscykel på plats. Vanlig cykel, cykelstol och cykelkärra (Chariot) med packning hade vi med oss. Det kan vara klokt att tänka på var man ska ha alla grejerna. Det blir en hel del packning med barn, även om det bara är en dagstur.

Som träningsställe är nog Ven inte det bästa. Det skulle förmodligen bli för luriga möten med alla cykelturister på de smala vägarna och dessutom är ön inte jättestor.

Det var inte igår man gick på styltor. Jag prövade lite jämfotahoppning, men det var svårt.

Det var inte igår man gick på styltor. Jag prövade lite jämfotahoppning, men det var svårt. Bild: Karin Moldin.

Ellen Lindell, min syster

Ellen Lindell, min syster

Erik Lindell, min systers man

Erik Lindell, min systers man

Ulf Wickström, min far

Ulf Wickström, min far

Cykelkarta Ven

Cykelkarta Ven

Sandstrand på Ven

Sandstrand på Ven

Det blomstrar fint på Vens ostkust

Det blomstrar fint på Vens ostkust

Magnus Moldin

Magnus Moldin

Publicerat i Träning | Märkt , , , , , , , , , , , , , , | 4 kommentarer

När matbutiken inte levererar

Nyligen åt vi middag hos Idas syster Erika. Salladen blev inte som den skulle. Det är lurigt att köpa avokado ibland, även om de är nyinköpta.

Brun avokado. Till höger skymtas kondenserad mjölk som användes till en delikat banoffee-paj.

Brun avokado. Till höger skymtas kondenserad mjölk som användes till en delikat banoffee-paj.

Publicerat i Träning | Märkt , | Lämna en kommentar

Grängesberg 1-3 juli

Att bada i Kyrkviken i Norra Hörken gör man inte ostraffat. Kallt var det. Och då har jag ändå badat i ett tiotal olika vattendrag i år. Här är det David Höglund och jag som tar emot badande barn efter en löptur.

Att bada i Kyrkviken i Norra Hörken gör man inte ostraffat. Kallt var det. Och då har jag ändå badat i ett tiotal olika vattendrag i år. Här är det David Höglund och jag som tar emot badande barn efter en löptur.

Så har jag kommit till sista delen i rapporten från Idas, min och barnens roadtrip på en dryg vecka där vi stannade till i Eidsvoll, Trysil, Grövelsjön, Idre och Grängesberg, där de fyra dagarna i Grövelsjön var det huvudsakliga målet.

Vi har varit i Grövelsjön/Idre-trakten flera gånger senaste åren och lyckligtvis har vi goda vänner ungefär halvvägs både på Norgesidan och Sverigesidan. Det gör att man kan dela upp resan.

I Grängesberg har Uppsalaborna David Höglund och Sara Mangsbo stuga. Vi lärde känna dem när vi bodde i Pelle Svanslös stad 2007-2009. David är född 1981 – alltså ett år äldre än mig och Ida – och jag tävlade på skidor mot honom som junior. Fast då kände jag honom inte. Sedan växlade han över till cykling och tävlade i elitklass i flera år. Nu jobbar han på Canyon. Sara är framgångsrik inom immunologisk forskning på Uppsala universitet och har även det egna företaget Immuneed tillsammans med några andra inom samma gebit.

David Höglund på toppen av Fjällberget i Grängesberg sommartid

David Höglund på toppen av Fjällberget i Grängesberg sommartid

Ses varje år
Jag fyller 35 år i höst och man får vänner på flera håll: i grundskolan, på gymnasiet, som student på olika lärosäten, i olika idrottsföreningar, inom idrotten utanför föreningslivet, i olika städer där man bor, i olika grannskaper, via dagis, i diverse sociala sammanhang och grupper, i övriga kurser etc.

Det vore ju såklart fantastiskt att hålla kontakten med alla dessa människor man uppskattar. Man det är svårt. Att vi träffar David och Sara en eller ett par gånger per år känns jätteroligt. De har även två tjejer som är ungefär lika gamla som våra två barn och det funkar fint med lekarna.

Bra tider på stakning uppför på 4:or
Två träningspass blev det i Grängesberg, båda på drygt en timme. Först löpning med David via bl a Grotfallets skidstadion och Fjällbergets slalombacke till badet i Kyrkviken. Jag tycker löpningen i Grängesberg är kanonfin och det var kul att springa med David som visade fin form. Kanske var att han tränade bra inför Vätternrundan i år, som han klippte på 7 h 27 min.

Grotfallets skidstadion. Jag har dock fortfarande inte åkt Grotfallsrundan.

Grotfallets skidstadion. Jag har dock fortfarande inte åkt Grotfallsrundan.

Andra träningspasset körde jag på egen hand. Det blev samma som jag körde i Grängesberg förra sommaren då vi också gjorde ett stopp hos David och Sara. Det är en lång och fin uppförsintervall som slutar vid Grotfallets skidstadion. 3,65 km, 120 höjdmeter upp (10 meter ner). I vilan ner kan man åka själv och det tog för mig 9 minuter.

I år körde jag på 13.44 resp 13.25 min, vilket var ungefär en minut bättre per intervall än förra året, då det dessutom var marginellt bättre förhållanden. Stakning på samma Elpex-4:or. Det är är mycket stor förbättring, men det ska också sägas att jag gjorde rullskidpremiär efter midsommar förra året och därför låg lite efter i juli. Oavsett så kändes det bra och jag fick upp fint flås. Hela passet finns här.

Jonas Gren och Mora
En av mina allra närmaste vänner under gymnasieåren, Jonas Gren, har hittat till närheten av Grängesberg. Lägenhet i Stockholm och stuga i Hörken. Vi stannade till där på kaffe på vägen hem. Kul att se Jonas som blev pappa för ett halvår sedan. Jag fick även träffa hans sambo Erika för första gången. Jonas har givit ut två diktsamlingar och var bl a fått vara med i Dagens dikt i P1. Stort. Hans skrivintresse växte fram på gymnasiet och är en stor anledning till att jag också började intressera mig för skrivandet.

På vägen hem till Borås stannade vi även till Mora och badade i Österdalälven vid Mora camping. Där var det varmare än i Kyrkviken i Grängesberg. Och så kanske det värmde lite extra att det var så nära Vasaloppsspåret.

Publicerat i Träning | Märkt , , , , , , , , , , , , | Lämna en kommentar