5000 m SkiErg på 17.51 min

Denna vecka står det 5000 m stakmaskin på schemat i alla träningsgrupper i Wickström Coaching, något som alltid gör att den interna Facebook-gruppen är ännu mer aktiv än vanligt.

Jag själv klämde in femtusingen precis före hämtning på skola/dagis idag. 17.51 min på motstånd 8 är en bit från perset på 17.23 min från december förra året. Men ändå ganska bra för att vara mig. Allt under 18 min är jag nöjd med.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Min första snowboard sedan ungdomen

Jag har köpt en snowboard! Jag har inte ägt någon sedan jag var liten. Slog till på en begagnad Salomon i Lofsdalen för 2250 kr inkl bindningar och snowboardskor.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Intervju med Strava och vårträning för skidåkarsteroetyper

Se nedan hur de två senaste avsnitt av lagom kondition sett ut. Tack till avsnittens sponsorer:

Skejt på Borås skidstadion. Foto: Anders Claesson.

Skejt växel 3 aka Wassberg. Foto: Anders Claesson.

159. Strava från insidan med Evelina Jarbin. Intervju med Evelina på Strava om denna tjänst. Och en redogörelse för finskans namns på skejtens fem växlar:
1. Ankka (=ankan)
2. Kuokka (=hackan)
3. Wassberg (det är inget skämt den kallas så)
4. Mogren (skämtar inte nu heller)
5. Sauvoitta luistelu (=skate utan stavar)

160. Vårträning för längdskidåkare. Vi tipsar om hur våra fem karaktärer kan träna i vår. Generellt tycker vi att våren är en bra tid för att träna kravlöst med varierande träningsformer och kanske ta tag i skadeproblematik. Karaktärerna/stereotyperna är beskrivna ungefär så här:

Hedlund
Längdskidor 100%. Älskar skiten. Löptränar också och kanske någon löptävling men mest för längdskidåkningens skull. Rullskidar året runt. Har ett par favoritskidor från 2004 med 12 vasaklistermärken. Samma handskar länge. Om gps-klocka – stil som Texas Instruments.
Tips för vårträningen 2021: Pröva något helt nytt. Köpa en landsvägscykel. Unna sig.

Silfvercrona
Leasingaudipersonen. Följer säsongerna och är elitmotionär i flera grenar (löpning, swimrun, triathlon). Åker till cykeltävlingar med marknadens bästa cykelställ. Kan rabbla sina personbästa i sömnen. Äger eventuellt laktatmaskin, och testar vo2max regelbundet. Ljuger för sin partner om utrustningens kostnad. Följer nyheter, sociala medier etc.
Tips för vårträningen 2021: Många lugna pass pass. Skit i Zwift och SkiErg.

Frisk
Åker gärna vasaloppet, prestation inte det viktigaste. T ex inga seedningslopp om dom är fina, värt resan. En blandning av löpning och olika pass på gymmet. Ambitiös. Bäsar sina framtida resultat
Tips för vårträningen 2021: Behöver en träningspaus. Åtminstone unna sig att vara oseriös.

Sandelin
Får fan inte till det. Har alltid en ursäkt. Bryter gärna. Har rullskidor (oanvända i garaget bredvid en dyr lika oanvänd racercykel som gått motala-jönköping 1 gång).
Tips för vårträningen 2021: Runstreak max 20 min.

Holtz
Loppotrogen. Upplevelsesökare. Testar gärna nytt. Hittar obskyra multisportlopp, testat ultra osv. Reser gärna långt. 5-fingerskor, kombucha, senaste klocka, och ibland inte klocka alls. Gjorde poke bowls för 10 år sedan. Kan sjukt mycket om ryggsäckar. Har flaskor fram på ryggan. Bodde i tält med barnen första dagen de kom hem från BB. Kan eventuellt bo i lägenhet och ha många förråd som hyrs/lånas. Slutade med padel för längesedan.
Tips för vårträningen 2021: Storsatsning på Vasaloppet som fyller 100 år.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Påsklov i Lofsdalen

Vi är i Lofsdalen med syrrans familj för att åka alpint. Jag har även fått in lite barnvagnsjogg och 2 mil skejt hittills.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

På måndag kör vi igång!

5 april drar träningsprogrammen i Wickström Coaching igång. Fram till dess gäller ett öppningserbjudande där du får 16 veckor till priset av 12, vilket är 2 397 kr.

Betalning sker via Klarna i webbshop, via faktura (till privatpersoner eller företag), via Swish eller via någon av friskvårdsportalerna Benify, Actiway, Wellnet eller ePassi/MinFriskvård.

Tjänsten passar alla som gillar skidåkning, oavsett om du är nybörjare eller om du siktar mot Vasaloppets elitled. Vi har alla nivåer representerade. Detta ingår:

  • Träningsprogram var fjärde vecka med olika grupper för olika skidlopp (även ”tilläggsprogram” för dig som också kör t ex Vätternrundan eller Lidingöloppet)
  • Artiklar och bilder om träning, kost, prylar etc.
  • Podcast att lyssna på inför varje ny träningsperiod.
  • Instruktionsfilmer om träning, teknik, prylar, valla, inspiration m.m.
  • Rabatter och förmåner från utvalda partners.
  • Läger och träningsdagar till förmånliga priser exklusivt för adepter.
  • En härlig känsla av ett sammanhang och vetskap om att du gör rätt i träningen!
  • Intern Facebookgrupp för våra adepter för att sporra varandra, ställa frågor, hitta nya träningskompisar och dela erfarenheter.
  • Möjlighet att köpa snygga tränings- och tävlingskläder till bra pris.
  • Strava-grupp med adepter.
  • Egen grupp för adepter i appen ErgZone med förprogrammerade SkiErg-pass som återfinns i träningsprogrammen.
  • Interna lopp och utmaningar som KM (i flera grenar) och Midsommarvasan.

Läs mer och anmäl dig här.

Mejla gärna erik@wickstromcoaching.com om du har några funderingar.

Publicerat i Träning | Märkt , , , , , , , | Lämna en kommentar

Läggningslöpning

Önderedsrundan igår med Stig i vagnen. Stifa 18,7.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

5 år sedan 24-timmars

Tobias Magnusson, jag, mor Lena Lindberg, far Ulf Wickström och Gunnar Winroth. 5 min efter målgång. Tillsammans sov personerna på bilden ca 6 timmar under dygnet. Det är obeskrivligt hur dessa människor har ställt upp för mig.

Tobias Magnusson, jag, mor Lena Lindberg, far Ulf Wickström och Gunnar Winroth. 5 min efter målgång. Tillsammans sov personerna på bilden ca 6 timmar under dygnet. Det är obeskrivligt hur dessa människor ställde upp för mig.

Erik Wickström 24 h. Foto: Magnus Östh.

Erik Wickström 24 h. Foto: Magnus Östh.

Igår var det på dagen 5 år sedan jag ”gick i mål” efter 24 timmars skidåkning. 43,9 mil. 18,3 km/h i snitt.

Jag kommer alltid att minnas dygnet i Vålådalen då jag stakade 1064,5 varv på en 412 meter lång slinga (löparbanan yttervarv, stifa 0). Några mindre snöfall, annars ganska bra före.

Framförallt för att så många ställde upp för mig, som min familj, mina vänner, skidföretag samt Visma Ski Classics med David Nilsson i spetsen. Det är jag evigt tacksam för.

Text-TV sida 100

Text-TV sida 100

Men också för den otroliga responsen under och efter. Många kom förbi och tittade när Teemu, Denis och jag åkte runt, runt. Många följde Tobias eminenta uppdateringar på Facebook. Och jag fick vara med i TV4, NRK, SVT, P4, DN, Aftonbladet (som först trodde det var ett aprilskämt), förstasidan i Text-TV och ett 30-tal andra medier.

På efterfesten till Årefjällsloppet dagen efter var världseliten i långlopp samlade och jag fick en massa beröm, blev bjuden på drinkar till höger och vänster och stängde stället.

I två år var jag den som hade åkt längst i världen på ett dygn. Sedan smällde Hans Mäenpää till med 47,2 mil.

Jag får ofta frågan om när jag ska försöka slå Hans tid och jag har fått en handfull flotta erbjudande om att göra rekordförsök på diverse ställen. Men svaret är nej.

Sett till prestationsinriktad idrottsaktivitet kommer jag nog aldrig överträffa egotrippen jag fick uppleva de dagarna (okej, jag erkänner, ruset varade typ ett år). Stort tack igen alla som lät mig vara med om detta dygn då jag till skillnad från mina andra ultralopp inte hade en enda svacka.

Om du vill läsa mer om dygnet är det bara att sätta på en panna kaffe och läsa rapporten med alla siffror, pulsnivåer, näringsintag etc här.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Stifa på langrenn.com

Stifa. Stigningsfaktor.

Stifa. Stigningsfaktor.

En pod-lyssnare skapade en app för stifa i Garmin. Jag själv har Polar. Om du har Garmin. Testa gärna och återkom med feedback!

En pod-lyssnare skapade en app för stifa i Garmin. Jag själv har Polar. Om du har Garmin får du gärna testa och återkomma med feedback!

Langrenn.com, Norges och kanske världens största skidsajt, skrev om Stifa igår. Kul!

Se nedan.

Glöm inte att anmäla dig adept i Wickström Coaching för bättre och roligare skidträning. Intresset är rekordstort. Kul!

 

Stifa – ny term för att visa kupering

Vilken stifa hade din senaste träningsrunda? Och hur skiljer sig stifan mellan Vasaloppet och Årefjällsloppet? Nu finns en term som enkelt jämför kuperingen på olika lopp och träningspass.

Stifa på langrenn.com

Stifa på langrenn.com

Det är vanligt att prata om hur många höjdmeter en backe, en träningsrunda eller ett lopp stiger. Men få har en intuitiv känsla när någon till exempel säger att ett skidlopp på 42 km har en totalstigning på 570 höjdmeter. Är det mer eller mindre kuperat än det lokala konstsnöspåret?

För att råda bot på detta skapade Niklas Bergh och Erik Wickström från podcasten Lagom Kondition termen stifa, som står för totalstigningen i meter delat med distansen i kilometer. 

Efter att de nyligen introducerat termen i sin pod blev det en stor spridning i sociala medier.

– Stifa är ingen raketforskning, men skidåkare, löpare och cyklister har onekligen saknat ett mått som enkelt bedömer mycket upp och ner det går på ett spår. Våra lyssnare börjar redan nu få en känsla för kuperingen på olika sträckor. En av våra följare har till och med gjort stifa-värdet till en app för Garmin-klockor, berättar Erik.

På stifa.se ser du några exempel på lopp där stifan anges, som exempelvis Vasaloppet 9,3, Lidingöloppet 17,5 och årets VM-femmil 35,4.

– Visst finns det begränsningar med stifa. Det talar inte om hur långa och hur branta backarna är. Antal höjdmeter kan också skilja mellan olika klockor. Men vi ser ändå att stifan kommer att komma till stor användning för motionärer, tävlingsarrangörer och destinationer, avslutar Erik.

Läs mer:
www.stifa.se
www.lagompod.com

Stifa (stigningsfaktor) = totalstigning (meter) / distans (kilometer)

Publicerat i Träning | 1 kommentar

164 i snittpuls i 31 min i Nuolja offpist

Skidbestigningsled vid Nuolja offpist mellan Abisko och Björkliden

Skidbestigningsled vid Nuolja offpist mellan Abisko och Björkliden

Pulskurva och höjdkurva topptursskidåkning

Pulskurva och höjdkurva topptursskidåkning

Topptursskidåkning Polar Flow

Topptursskidåkning Polar Flow

Sista dagen i Abisko körde Martin Josefsson och jag på egen hand. Det blev tre (två för Martin) gånger upp och ner i Nuolja offpist. Vi gick från där den gamla stolliften (som vi även åkte en av de andra dagarna) startar till där den slutar och sedan ner ungefär samma väg.

Nuolja offpist är ett häftigt ställe. En lift, en nedfart, noll pistmaskiner, över 500 meters fallhöjd och fantastisk utförsåkning. Andra åket i söndags var ett av mina livs härligaste utförsåk.

De två första vändorna gick jag med ryggsäck. De tog 39 resp 37 min upp. Sedan körde jag sista gången utan ryggsäck och drog på lite mer. Då gick det på 31 min. Med 164 i snittpuls. Tufft. Knep ett Strava-KOM där. Dock var det inte så många som hade gått med Strava där, åtminstone inte med backcountry-val som aktivitet.

Stifan på passet, alltså totalstigning i meter per distans i kilometer, blev hela 130,0.

Publicerat i Träning | Märkt , , , | Lämna en kommentar

Bilder från topptursskidåkningen i Abisko

Tack för några härliga dagar!

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar