8.47 h – äntligen en bra träningsvecka

David Caley på Rekyl, reklambyrån där jag sitter och jobbar, hittade något i hästväg att sätta på huvudet i samband med Halloween.

David Caley på Rekyl, reklambyrån där jag sitter och jobbar, hittade något i hästväg att sätta på huvudet i samband med Halloween.

Efter två magra träningsveckor på 1,5 respektive 3,5 timmar blev förra veckan riktigt bra med 8 timmar och 47 minuter.

Veckan som beskrivs nedan innehåller många av de nyckelingredienser jag vill ha med, som stakintervaller, SkiErg-intevaller, lite styrketräning, lite löpträning (blev onödigt mycket denna vecka) och framförallt ett hårt långpass. All rullskidåkning blev på tröga hjul. Något pass tycker jag man kan köra på tvåor som omväxling, men så blev det inte denna vecka.

Normalt kör jag främst på Elpex-3:or och Elpex-4:or, men hela denna vecka varierade jag mig med att enbart köra på Swix-3:or. Jag skulle nog bedöma att de går mer som ett par Elpex-4:or än Elpex-3:or. Rullen är någonstans däremellan.

Måndag: 15 min styrka hemma i atletklubben i källaren + 25 min löpning med barnvagn
Tisdag: 45 min rullskidor på tröghjul med lite blandade stakintervaller, tot drygt 15 min hårdkörning + 25 min löpning med barnvagn
Onsdag: 45 min klassiskt i skidhallen i Göteborg för att testa Rossignols nya vallningsfria skidor, undersöka hur Salomons vätskesystem funkar i kyla, känna på en Bergansjacka etc. 40 min styrka med Martin Josefsson atletklubben på kvällen.
Torsdag: Ingen träning.
Fredag: 4 st 8 min-intervaller med 2 min vila på SkiErg på motstånd 8. Farter: 1:48.0-1:47.5-1:46.5-1:46.0. Nya maskinen. Totalt 45 min.
Lördag: Stakintervaller på tröghjul på Viared. 5 st 5,5 min-intervaller med drygt 2 min vila. Skiljde 2 s mellan snabbaste och långsammaste. Totalt 1.05 h.
Söndag: 3.05 h stakning på tröghjul med klubben. Helt OK tempo första 2 h, ofta nära max sista timmen. Jäkligt trött efteråt, förmodligen pga trögre hjul än de andra samt inte så mycket tärning på sistone. Kändes nästan som ett långlopp. 535 höjdmeter, 18,5 km/h i snitt. På eftermiddagen 30 min mycket lugn löp med Tobias samt min kompis Robin Liljeroos (tidigare Ingmarsson) som jag inte träffat på 5 år.

Totalt 8 timmar och 47 minuter inklusive styrketräningen

Det kändes helt OK på de flesta pass och det känns kul att vara på g igen.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till 8.47 h – äntligen en bra träningsvecka

  1. Karl Sipper skriver:

    Intressant träningsvecka! Det vore kul att veta resultatet från det förhållandevis hårda löppasset på söndagskvällen.

Kommentarsfältet är stängt.