Löpning av cykeln på schemat

De blev ytterligare en fantastisk dag i stugan igår. Sol gör mycket. Skönt också att det inte blev så där alldeles varmt. 30 grader är på tok för mycket för min smak. Vi har egen brunn och vattnet smakar järn, så svärfar hjälpte oss med att sätta in ett kolfilter. Det hjälpte helt klart, men fortfarande lite järnsmak. Han hjälpte oss också med att sätta i en pump i sjön, så vi kan ta vatten därifrån för att vattna gräsmattan, ha en utedusch etc. Idas föräldrar bor i Aplared, så det är nära från stugan. Vi fick middag där också. God sådan.

Svärmor Annelis buffé

Svärmor Annelis buffé

Cykelskolning
Jag hade tänkt att cykla ca 2 timmar igår, men syster Ellen med man och tre barn kom, så jag kortade ned turen till 45 minuter. Före jag drog ut tänkte jag köra lite intervaller, men jag kände mig seg i benen så jag skippade det. Däremot lade jag in 4 st 30 s med så hög kadens jag kunde, samt 4 st 30 s enbensdrag på varje ben (normalt motstånd). Sedan cyklade jag 5 min på så tung växel som möjligt. Jag tycker det är bra att krydda passen med den här typen av övningar, oavsett träningsform. Det finns såklart oändligt antal övningar för ”cykelskolning”, som jag ibland kallar det. Jag använder även ordet ”skidskolning” för teknikövningar på skidor, eftersom löparna snackar om löpskolning.

Min svåger Erik Lindell har de senaste åren successivt börjat intresserat sig för konditionsidrott. Kul! Nu går han en open water-kurs och hade med sig våtdräkten ut. Han simmade rundan runt min boj, 200 m ut i vattnet, ivrigt påhejad av övriga föräldrar och barn i kanot och roddbåt.

Idag ska vi till Mölnlycke och hälsa på kompisar. Jag tänkte cykla dit (ca 2-3 timmar) och sedan direkt byta om till löpskor och springa 5 km i 4 min/km-fart. Åtminstone om jag hittar en flack runda.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.