Metronom för bättre löpteknik

Ikväll hade jag en kombinerad löp- och rullskidslektion på 3 timmar för två boråsare. Skidteknik lär jag ut ofta, men jag ska erkänna att gångerna har har lärt ut löpteknik är betydligt färre. Därför lade jag att par timmar under eftermiddagen till att både läsa, titta och samla mina egna tankar kring löpteknik och skriva ner lite stolpar på ett papper, där jag även lade till ett gäng övningar. Jag tyckte det gick bra.

En styck metronom och en styck snygg magväska så man slipper hålla metronomen i handen

En styck metronom och en styck läcker magväska så man slipper hålla metronomen i handen

Hög frekvens och landa under kroppen
Visst är tekniken betydligt mer avgörande i simning och längdskidåkning jämfört med cykling och löpning, men jag tycker många har en stor förbättringspotential även genom att förbättra sin löpteknik. Bra löpteknik går ofta hand i hand med en teknik som innebär låg skaderisk. Det finns massvis med komponenter av löptekniken, men det centrala för många tycker jag ligger i att höja stegfrekvensen och landa med foten mer under kroppen för att behålla fart och för att använda kroppens rätta strukturer (vilket man inte gör om man landar på hälen) som naturlig stötdämpning.

Metronom och accelerometer
Ganska många inom löpning pratar om ca 180 som optimal stegfrekvens och det kan jag hålla med om. När jag tävlar eller springer intervaller har jag nästan alltid runt 180, när jag springer lugnt har jag ofta runt 170, men det vill jag öka lite. Mycket av min löpträning består i att jag springer med barnvagn och där tycker jag det är det ännu svårare att hålla hög frekvens. Det är en av få nackdelar med att springa med barnvagn. 

På lektionen sprang vi med min metronom tickande på 180 vissa sträckor i lugn takt, vilket var väldigt mycket högre frekvens än de var vana vid. Det tycker jag är ett bra sätt att träna stegfrekvens på. Det finns säkert en massa appar med samma funktion. Sedan  är kanske just 180 inte önskvärt i riktigt låga farter, men jag tycker t ex 160 som motionärer håller i princip alltid är för lågt för ett optimalt löpsteg. 

Klockor kan genom en accelerometer i pulsbältet mäta stegfrekvens och ibland även markkontakttid (vill man gärna ha kort) och vertikalrörelse (vill man gärna ha låg).

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Metronom för bättre löpteknik

  1. Henrik skriver:

    Är det för skaderisken man ska få upp frekvensen? Känns som jag läst om det i sammanhang som varit mer löst kopplade till det. Mer som att man tittar på eliten och vilken frekvens dessa har. Men springer man så snabbt som de gör så har man väl detta rätt mycket gratis, som du själv när du springer snabbt.

    • Erik Wickström skriver:

      Det går mycket hand i hand, men jag anser att motionärer generellt skulle minska sin skaderisk genom att springa med högre stegfrekvens. Och även på så sätt springa snabbare.

  2. Hej! Vilken fin blogg! Din bok om längdskidåkning, passar den även för en nybörjare som aldrig stått på ett par skidor i princip? 🙂

  3. björn skriver:

    intressant tänk med frekvensträning! Några år sen såg jag en video från NVC som tränade styrketräning med metronom. Ett tipps är att kolla i prata med Colting eller annan simmare om de små metronomer som man använder i simning så du slipper magväskan. 🙂

  4. Axel skriver:

    Hög frekvens medför mindre stötar och är helt enkelt bättre på alla vis. Det är många som sliter med det där, även undertecknad när löpvanan inte finns där.

  5. Erik Wickström skriver:

    Ja, en mindre metronom hade varit smidigare 🙂 Jag minns att jag såg en video från NVC där de använde metronom vid styrketräning. Att kunna påbörja nästa steg innan man landar är också ett bra sett att öva in att korta steglängden och bättre behålla farten.

  6. Anders skriver:

    Andra klagar på sina knän och höfter, sen jag själv ökade till frekvens 180 är jag rena duracellkaninen. Har tidigare haft problem med överbelastning men det försvann. Behöver inte heller bry mig om vilka skor jag har på mig vid normalrundor under 15 km. Tråkigt att så många motionärer fortfarande älgar på med jättekliv i sina Kayano.

    • Erik Wickström skriver:

      Roligt att höra att det hjälp för dig! Intressant också att det funkar med en massa olika skor. Det finns väldigt många delar av löpteknik, men jag tycker som sagt att en generell ökning av frekvens är en central del.

Kommentarsfältet är stängt.