Ebbaredsbacken på gamla Swenor-4:or med Hestra IF

Hestra IF rullskidträning i Ebbaredsbacken. Foto: Daniel Åkerberg.

Hestra IF rullskidträning i Ebbaredsbacken. Foto: Daniel Åkerberg.

Jag har tränat flera pass utan vagn denna veckan eftersom Ida kan belasta sin arm lite mer.

I torsdags körde jag intervaller i Ebbaredsbacken med Hestra IF. Vi var 7 pers, trevligt med sällskap. De kör varje vecka, men detta var första gången för mig. Generellt har jag svårt för att träna kl 18, eftersom det inte riktigt passar in i vardagen för en småbarnsförälder. Men jag väljer att träna den tiden ibland ändå och det kändes kul att bli inspirerad av klubbkompisar och kanske även inspirera andra.

Daniel Åkerberg i förgrunden

Daniel Åkerberg i förgrunden

Jag var först på intervallerna, men fick värdefull sparring av junisen John Gustavsson som traddade på 3:or och startade lite längre upp.

Det var 20-25 grader varmt och medvind, så jag fick upp bra fart på mina gamla Swenor-4:or. Och jag hade högre puls än vad jag kan minnas att jag haft på uppförsintervaller på så tröga hjul.

Ser det som positivt
1:a intervallen blev den ”korta” då man inte startar helt nere vid Alingsåsvägen. De andra fem tog mellan 4.17 min och 4.27 min. Snittpulserna blev mellan 154 och 162, vilket är högt för mig. Maxpulsen per intervall låg på 173-181.

Jag har en maxpuls på 188 som jag i princip aldrig når. Att nå 181 i uppförsstakning på tröga hjul ser jag som positivt. Men det var också lite dopat med medvinden och värmen (både för rullet och vätskebristen som kan leda till högre puls).

Passet finns här på Strava med ett segment både för korta och långa Ebbaredsbacken.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.