Intervju med Strava och vårträning för skidåkarsteroetyper

Se nedan hur de två senaste avsnitt av lagom kondition sett ut. Tack till avsnittens sponsorer:

Skejt på Borås skidstadion. Foto: Anders Claesson.

Skejt växel 3 aka Wassberg. Foto: Anders Claesson.

159. Strava från insidan med Evelina Jarbin. Intervju med Evelina på Strava om denna tjänst. Och en redogörelse för finskans namns på skejtens fem växlar:
1. Ankka (=ankan)
2. Kuokka (=hackan)
3. Wassberg (det är inget skämt den kallas så)
4. Mogren (skämtar inte nu heller)
5. Sauvoitta luistelu (=skate utan stavar)

160. Vårträning för längdskidåkare. Vi tipsar om hur våra fem karaktärer kan träna i vår. Generellt tycker vi att våren är en bra tid för att träna kravlöst med varierande träningsformer och kanske ta tag i skadeproblematik. Karaktärerna/stereotyperna är beskrivna ungefär så här:

Hedlund
Längdskidor 100%. Älskar skiten. Löptränar också och kanske någon löptävling men mest för längdskidåkningens skull. Rullskidar året runt. Har ett par favoritskidor från 2004 med 12 vasaklistermärken. Samma handskar länge. Om gps-klocka – stil som Texas Instruments.
Tips för vårträningen 2021: Pröva något helt nytt. Köpa en landsvägscykel. Unna sig.

Silfvercrona
Leasingaudipersonen. Följer säsongerna och är elitmotionär i flera grenar (löpning, swimrun, triathlon). Åker till cykeltävlingar med marknadens bästa cykelställ. Kan rabbla sina personbästa i sömnen. Äger eventuellt laktatmaskin, och testar vo2max regelbundet. Ljuger för sin partner om utrustningens kostnad. Följer nyheter, sociala medier etc.
Tips för vårträningen 2021: Många lugna pass pass. Skit i Zwift och SkiErg.

Frisk
Åker gärna vasaloppet, prestation inte det viktigaste. T ex inga seedningslopp om dom är fina, värt resan. En blandning av löpning och olika pass på gymmet. Ambitiös. Bäsar sina framtida resultat
Tips för vårträningen 2021: Behöver en träningspaus. Åtminstone unna sig att vara oseriös.

Sandelin
Får fan inte till det. Har alltid en ursäkt. Bryter gärna. Har rullskidor (oanvända i garaget bredvid en dyr lika oanvänd racercykel som gått motala-jönköping 1 gång).
Tips för vårträningen 2021: Runstreak max 20 min.

Holtz
Loppotrogen. Upplevelsesökare. Testar gärna nytt. Hittar obskyra multisportlopp, testat ultra osv. Reser gärna långt. 5-fingerskor, kombucha, senaste klocka, och ibland inte klocka alls. Gjorde poke bowls för 10 år sedan. Kan sjukt mycket om ryggsäckar. Har flaskor fram på ryggan. Bodde i tält med barnen första dagen de kom hem från BB. Kan eventuellt bo i lägenhet och ha många förråd som hyrs/lånas. Slutade med padel för längesedan.
Tips för vårträningen 2021: Storsatsning på Vasaloppet som fyller 100 år.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.