Bra styrketräningshöst

Styrketräning med Stig i atletklubben.

Styrketräning med Stig i atletklubben.

I augusti började Martin Josefsson och jag köra styrka på onsdagar hemma hos mig i atletklubben i källaren. Det har vi hållit i riktigt fint. Det är bara några få onsdagar vi missat och då har jag ofta istället kört ett eget pass den veckan, som t ex idag då jag tränade då Stig lekte med sitt garage.

En skillnad mot tidigare höstar är att jag hittills varit frisk mer. I många och långa perioder har styrketräningen annars blivit halvdan då jag inte prioriterat den så hårt och dessutom fått avbrott vid sjukdom. Det har gjort att många pass varit kom i gång-pass som ganska inte tagit mig så mycket framåt.

Ett rejält pass per vecka
Nu i höst har jag istället kunnat köra ett bra och ganska hårt styrkepass på ca 40 minuter varje vecka. Det kanske inte låter så mycket, men det har varit en tydlig ökning för mig och det har verkligen givit effekt. Utan att vara för självgod och ha hybris skulle jag nog säga att jag är typ starkare än någonsin på i stort sett alla övningar.

Hur mycket det hjälper mig som konditionsidrottare är en annan fråga.

Favoritövningar just nu är chins (pers är 8 st, innan hösten 6 st), djupa dips med 10 kg viktväst (gör 3 st set á 10 reps en bra dag), mountain climbers med vridning, hantelstakning och liggande benlyft på bänk med bromsning på nedvägen (styvt för magen).

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Detta inlägg publicerades i Träning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bra styrketräningshöst

  1. Stefan skriver:

    Det skulle vara mycket intressant att höra vilken effekt det har i skidspåret senare i vinter.

Kommentarer är stängda.