Rullmotståndsmätare till rullskidor

Notera Marcus Thormés antika skejtskor. Foto: Vinnalts Foto Halmstad.

Hallands rullski 2013. Min enda långloppsseger i rullskidor. Foto: Vinnalts Foto Halmstad.

Sommaren 2014 var jag på gummifabriken i Halmstad för att titta på tillverkning av rullskidshjul. Det var ett mycket intressant besök och jag fick lära mig en del om hjulens egenskaper, hårdhet, gummiblandningar och rullmotstånd. Delar av den kunskapen resulterade i en artikel i Vasalöparen i september samma år.

Den artikeln efterfrågade fyra studenter (Christian Adolfsson, Anna Kasselstrand, Jakob Lindberg och Fredrik Lindström) vid Linköpings universitetet för ett tag sedan i arbetet med deras kandidatuppsats ”Rullmotståndsmätare”. De byggde helt enkelt en grej för att kolla hur fort rullskidhjulen rullar.

Ragnar Bragvin Andresen käkade gummi för två år sedan.

Här hittade jag tidigare världsmästaren på rullskidor, Ragnar Bragvin Andresen, bitandes på rullskidhjulen innan han valde material till King of the Hill i Göteborg 2010.

De skickade mig nyligen en Powerpointpresentation med intressant läsning. Exempelvis att det tar ca 5 min till att rullmotståndet stabiliserat sig. Det kan alltså t ex vara idé att köra på sina rullskidor för tester/tävlingar 5 min innan det är dags att maxa, men mer är inte nödvändigt. Man kunde också se hur motståndet ökar med minskad temperatur (vilket man märker på hösten), att motståndet ökar med ökat hastighet (jag tolkar det som att skillnader men trögt och snabbt jämnar ut sig lite grann i höga hastigheter) och hur motståndet ökar med ökad vikt på åkaren (men jag tror ändå kroppsvikt har mycket större inverkan på vanlig skidåkning).

Jag hade önskat att de jämförde fler hjul, men det kanske någon annan kan göra om man kommer åt maskinen?

Swenor vs Proski (nuvarande Swix) i rullmotstånd

Swenor vs Proski (nuvarande Swix) i rullmotstånd

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

6 svar på Rullmotståndsmätare till rullskidor

  1. rullskidcenter skriver:

    Erik,

    Får jag lägga ut denna text och bilder från dig på Rullskidor.se ?

    /Patrik

  2. Werner skriver:

    Intressant, hade de någon idé om varför rullmotståndet minskar de första 5 minuterna? Är det uppvärming inuti kullagren som får smörjan i dem att mjukna lite eller vad beror det på? Verkar vara en fördel då att ”värma upp” skidor för att få en bra start 🙂

    • Erik Wickström skriver:

      Det är något jag länge lagt märke till utan att veta orsaken. Din teori är väl ungefär så som jag också tänkt, men jag vet inte!

  3. Erik Wilhelmsson skriver:

    Det är nog gummit i hjulen som värms upp och blir mer mjukt och lättrullat , det är väl också anledningen till att det går tyngre i regn pga att hjulen får konstant vätskekylning.

    Det med att värma upp skidorna gör också skillnad , Jag har startat Alliansloppet på egna skidor som jag har värmt upp på och upplevt att jag inledningsvis (uppskattningsvis 20 min ) har haft bättre rull än de elitens låneskidor som har legat stilla fram till start , senare i loppet är det markant mindre eller ingen skillnad alls på rullet.

Kommentarer är stängda.