Tre bra träningsdagar

Senaste månaden har varit skön och avkopplande. Jag har jobbat betydligt mindre än tidigare och fått mer tid till familj och vänner. Det har varit många middagar på hemma- och bortaplan och jag har känt mig både som en bättre pappa, man och polare. Juni-oktober var tuffa månader med långa dagar och nätter framför datorn, så jag har lite att ta igen…

På måndagens SkiErg-pass lyckades jag köra exakt 324 meter på samtliga tio 70s/20s-intervaller. Mäktigt!

På måndagens SkiErg-pass lyckades jag köra exakt 324 meter på samtliga tio 70s/20s-intervaller. Mäktigt jämnt!

Dessutom har jag tränat riktigt bra på sistone. Senaste fyra veckorna har det blivit 12, 14, 15 och 9 timmar. De flesta av mina konkurrenter har redan tävlat i Bruksvallarna och Idre och har haft långa snöläger med en massa skidmil. Jag har valt bort det i år, med tanke på bokskrivandet i somras. Men jag tycker ändå att jag har tränat bra och hårt och är faktiskt inte så stressad av att skippa snöläger samt att skjuta på tävlingspremiären till Västgötapremiären 15 december i Ulricehamn.

Jag har kört betydligt mer grennära träning i år (rullskidor, skidor, stakmaskin) än tidigare, mycket på grund av att min armbåge fungerat bra (tack excentrisk styrketräning av triceps och Staffanstaven). Jag har även börjat köra en del långloppspass, som i onsdags. Så trots att jag inte tränat så få timmar under barmarksperioden på över 10 år så känner jag mig ändå hyfsat rustad för vinterns långlopp.

Så här har min träningsvecka sett ut hittills:
Måndag:
– 40 min styrka med Marcus Wadell hemma i atletklubben + härligt SkiErg-pass efteråt på 1.05 h: 5 min uppv. 2 st 5000 m-int med 3 min vila (18.49-18.38 min). 3 min lugnt. 10 st 70/20 alla i 1.48-fart. 2 min lugnt. Tokmaxade inget. Allt på motstånd 10.
– Stakintervaller på Borås skidstadion 4.36-4.39-4.43-4.33 min, 2 min vila. 3 varv (á 470 meter flackt) per intervall. Tyckte jag hade riktigt bra fart. Totalt 50 min
Tisdag:
– 1.5 h mycket lugn stakning på Borås skidstadion. Med Filip och Fredriks podprogram första halvan, med Robert Malmgren andra halvan.
Onsdag:
– Kanonbra långloppspass på 3.05 h (58,6 km, 19.0 km/h), stakning på Elpex-3:or. Först 75 min A1, sedan 60 min A2, sedan 15 min A3, sedan 35 min A1. Robban med på 2:or två timmar i mitten av passet, ställde av honom. KÄNDES SKITBRA! Detta är A3-delen. Blött, ca 5 grader. Madshus-stavarna känns väldigt styva och lätta!

Tack Martin Josefsson för att du fick mig att börja lyssna på detta. Helt fantastiskt bra. Jag har aldrig sett Filip och Fredrik på TV, men jag har hört deras sommarprogram och de var också kanonbra.

Tack Martin Josefsson för att du fick mig att börja lyssna på detta. Helt fantastiskt bra. Jag har aldrig sett Filip och Fredrik på TV, men jag har hört deras sommarprogram och de var också kanonbra.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tre bra träningsdagar

  1. Lars Bern skriver:

    Om man tittar på kadensen så blir jag nyfiken på vad du gör olika mellan 48-52 drag och 57-61 drag?

Kommentarsfältet är stängt.