Stefan Palm inspirerar

Stefan Palm och Z efter långpass i Ulricehamn i onsdags

Stefan Palm och Z efter långpass i Ulricehamn i onsdags. Även snygge-Marcus körde fyra timmar, Z 3,5.

Nästan en timme med 80-90 procent av maxpuls och över 2 h 70-80 procent. Styvt pass.

Nästan en timme med 80-90 procent av maxpuls och över 2 h 70-80 procent. Styvt pass. Är trött idag och tyvärr lite känningar i höger armbåge.

Min klubbkompis Stefan Palm fyller 46 år i sommar och har åkt skidor i drygt fem år. Han har förbättrats från 1312:a i Vasaloppet 2010 till 167:a 2014. Det är imponerande. Men Stefan, som både är grundare och ägare till Lager 157, nöjer sig inte där.

I år har han tagit ett steg till i sin träning och under en stor del av hösten tränade han över 20 timmar en majoritet av veckorna. Vi pratar ofta i telefon och Stefan är en stor förebild för mig på många plan. Vi nördar ofta ner oss i träning och det finns ingen nog ingen som analyserat stakteknik mer än Stefan. Han har också varit till stor hjälp som ett informellt bollplank för mig som egenföretagare.

Stefan fick en segdragen förkylning i januari, men när han var tillbaks på tävlingsbanan visade han att hårt slit ger resultat. I Orsa Grönklitt Ski Marathon 14 februari kom han 9:a, mindre än 8 min efter täten och före elitåkare som Johannes Ringsby och Joakim Engström. Nu kan topp 100 i Vasan vara fullt möjligt. Särskilt vad han visade på långpasset i Ulricehamn igår. Vi stakade fyra timmar på elljusspåret i Ulricehamn (855 m totalstigning) och jag fick verkligen ta i och hade 75 procent av max i snittpuls, medan Stefan verkade oberörd där han drog där framme. Fråga gärna Z vad han tyckte om farten.

Jag inspireras verkligen när hårt slit och fokuserad träning ger resultat. Kanske man ska ta och öka träningsdosen ett par hundra timmar nästa år och se vad som händer?

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Stefan Palm inspirerar

  1. Vad beror ont i armbågen på? Kan man träna på något sätt för att förebygga det? Finns det någon bra rehabträning? Jag får själv nästan alltid ont i vänster armbåge efter ca 2 timmars åkning (gör endast ont när jag diagonalar, ej stakar)

    Tack för en mycket bra blogg!

  2. Eva och Rikard skriver:

    Så himla inspirerande!:-)
    Samtidigt måste man ju se till vad som passar en själv/ger utdelning i träningen.
    Vi är vanliga motionärer, snart 50, gör klassikern varje år, men den stora kärleken är skidor och vi satsar lite extra på det.
    Jag (Eva) är en typisk träningsprodukt, tål mycket träning och presterar bra då.
    Sambon svarar mycket bra på kortare hårda pass, har utvecklats enormt av ett träningsupplägg med mer intervaller.
    Tack för en jättebra blogg som vi följt i många år:-)

    • Erik Wickström skriver:

      Jättekul att höra, tack! Ja, olika träning passar olika personer med olika bakgrund. Träning är en fantastiskt vetenskap och ingen kommer någonsin att bli fullärd!

  3. Olika träning ger resultat,följde ditt råd och körde mera snabbdistans och intervall,Resultat 22,15 på 5 tusen stakmaskin,puls 141-152,min maxpuls +170,så jag tror jag kan förbättra mig med mera träning tills jag blir 72 nästa år.Intressant med Johan Olssons träning cykel löpning rullskidor allt för att undvika överbelastning vid ensidig träning.Tack och lycka till med livet som pappa träningsnörd och bloggare.

Kommentarsfältet är stängt.