Stakning med Lager 157 SKI TEAM

Som den Lager 157 SKI TEAM-groupie jag är så hängde jag med Brink och grabbarna på ett pass i Ulricehamn igår. 1 h 50 min stakning (3:or, 19.1 km/h i snitt), mitt längsta rullskidspass hittills i år. Pulsen var låg (62 % i snitt), men överkroppen trött. 44 år unge Stefan Palm var oroväckande stark, hans dryga 800 träningstimmar förra året har helt klart givit effekt.  

 

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Bild | Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Stakning med Lager 157 SKI TEAM

  1. Axel skriver:

    Du måste ha väldigt bra åkekonomi i lite lägre hastigheter. 62% är sömnpiller ju.

    • Erik Wickström skriver:

      Ja, gällande att åka OK fart med riktigt låg puls är det inte många som slår mig på fingrarna. Men tyvärr finns det inga lopp där man tävlar i det 🙂

      • Håkan skriver:

        Något måste du väl ha funderat kring hur du kan ”optimera” träningen map den egenheten? Att det t.ex. gör dig tåligare för en viss typ av träning så att du kan dra nytta där. Eller du kanske redan optimerar 🙂

      • Erik Wickström skriver:

        Ja, att bli bättre på att vara effektiv i A1-zonen är ju kanske inget jag behöver träna mer på. Det jag behöver jobba på är styrka, explosivitet och mjölksyratålighet. Samt att helt enkelt bli bättre på allt. Lugna distanspass är nog det jag behöver minst, och det har jag också dragit ned på kraftigt. Men också blir det så naturligt pga minskad träningsmängd.

  2. Håkan skriver:

    Kanske därför du kan köra 4:or så mycket som du gör? Jag med just mina särskilda fysiska egenskaper hade antagligen gått ner mig med exakt samma upplägg som dig där och hade nog fått använda de lite annorlunda. Som du säg själver så kan man inte träna som eliten fast delat med 2. Inte bara livssituation spelar in för hur vi ska lägga upp det utan nog även generna. Det behövs knappast heller laboratorieanalys. Med tiden så lär man ju känna ungefär vad som går lättare eller tyngre. Så får man fundera.

    • Erik Wickström skriver:

      Absolut. Generna spelar en enormt stor roll. Man måste också anpassa träning efter bl a hur bra kondition man har, hur stark man är, arbetstider, sömnbehov, skidbakgrund, teknikfärdigheter, tävlingsfrekvens etc. Det är därför generella träningsprogram är svårt. Däremot gäller det för alla att inte träna för mycket på 2:or (däremot är 4:or onödigt trögt för vissa), precis som det gäller för alla löpare att inte enbart träna i nedförsbackar 🙂

  3. Ping: Stakintervaller med Lager 157 SKI TEAM | Erik Wickström – Konditionskonnässör

Kommentarsfältet är stängt.