Västgötaloppet Cykel-banan

Karta Västgötaloppet Cykel

Banprofil Västgötaloppet Cykel

Förra veckan körde jag den drygt 70 km långa banan som ska användas för Västgötaloppet Cykel 26 september, som delvis arrangeras av min skidklubb Ulricehamns IF. Fredrik Fridmar, som jag aldrig tidigare träffat, var vägvisare. Det blev en riktigt trevlig förmiddag! På några passager tog vi en alternativ väg av olika orsaker, men det handlade inte om så många hundra meter och endast vid några få tillfällen.

Fredrik Fridmar på den nedlagda banvallen

Det blev en härlig tur på fina vägar med start vid Ulricaparken nere vid Åsunden och mål vid Lassalyckan (skidstadion) som är beläget ca 125 meter högre. Loppet består av två separata loopar, den första på ca 4 mil och den andra på ca 3 mil, med ”varvning” vid Lassalyckan.

Tuff start
Starten är perfekt för ett långlopp på mountainbike, nämligen en lång uppförsbacke på en bred asfaltsväg. Efter 4 km visade klockan en totalstigning på hela 150 meter.

Första loopen består till stor del av grusväg och för mig var det roligt att åka på alla nya vägar. Jag gick på skidgymnasiet i Ulricehamn och vi sprang och åkte rullskidor på många platser runt om stan. Men ändå var det mestadels nya vägar för mig och jag gillar att cykla banor som består av grusvägspartier som bryts av med med tekniska avsnitt.

Västgötaloppet Cykel banan

Västgötaloppet Cykel i skogen

Tio nya tekniska passager
Förra året fick tydligen Västgötaloppet Cykel lite synpunkter på att det var lite väl mycket grusväg, därför har man lagt till tio passager med mer teknisk cykling. Totalt sett är det ändå relativt enkel cykling jämfört med övriga lopp i Långloppscupen, om jag minns rätt från 2011 då jag cyklade hela cupen. För mig som gillar den fysiska utmaningen mer än att navigera rätt mellan rötter är banan perfekt, den har trots allt en hel del partier där man tjänar på att ha lite känsla med hojen. Det var dock några kilometer strax innan mål då jag tyckte det blev lite väl stenigt på de små stigarna.

Om banan är relativt enkelt teknisk (dock mer teknisk än Cykelvasan), så är den desto mer krävande topografisk. Med sina 1030 höjdmeter lär det var den mest kuperade banan i långloppscupen, möjligen med Finnmarksturen som utmanare, gissar att den ligger på något liknande.

Skog blandas med fält i Västgötaloppet Cykel

Backarna kändes också i benen. Första 2,5 timmarna gick smärtfritt, men sedan kändes det att det var årets 3:e MTB-tur. Trots låg puls blev backarna kämpiga, men det var ännu värre för Fredrik, som öppnade lite för optimistiskt. Vi hade väl inte direkt något VM-fart sista timmen.

”Min” bana
Sammanfattningsvis så tyckte jag det var en fin, kuperad och lagom teknisk bana som passar mig utmärkt. Någon som är ute efter riktigt svåråkta tävlingar kommer inte bli helt tillfredställd, men de som gillar tuffa fysiska utmaningar med tekniska inslag kommer att bli mycket nöjda. Jag kommer inte att vara hemma den 26 september i år, men nästa år kör jag gärna!

Mer om banan och platser för spurtpris, vätskestationer etc finns att läsa här.

Det var helt klart skönt att komma tillbaka till Lasslyckan efter många timmar på hojen

Det var helt klart skönt att komma tillbaka till Lasslyckan efter flera timmar på hojen

Toppen av Galtåsen är även toppen av Västergötland, 364 m ö h. Banan passerar bara ett tiotal meter från denna punkt.

Toppen av Galtåsen är även toppen av Västergötland, 361 m ö h. Banan passerar bara ett tiotal meter från denna punkt.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Cykel, Träning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Västgötaloppet Cykel-banan

1. Stefan Carlsson skriver:

Hej
    Låter kul m västgötaloppet. Inte heller jag kan köra i år, hoppas premiära nästa år. Långa Lugnet är såvitt jag vet vassast i llcupen m 1100 höjdmeter fördelat på 62 km./Stefan