Trögfört idag

3 h stakning i 5 cm ny, tung blötsnö. Sällan har jag haft ondare i triceps. Också nytt rekordlågt snitt, 9.9 km/h. Trots att jag inte tog det lugnt. 4:or hade känts som PU en sådan här dag. Men ack så härligt!

Asketiskt nog valde jag att ”bryta” ny snö istället för att köra i mina egna spår. Allt för styrketräningen. Nu blir det ett nytt rävsafari.    
   

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Trögfört idag

  1. Axel skriver:

    Jag körde en mil på en ojämn väg där det kommit en dm snö (stack upp lite småsten på vissa ställen) för ett par veckor sedan. Höll runt 12-13 km/h på höga A1 och låga A2. Var skrotskidor och ospårat…. Det var lättare att köra 41 km på mestadels dålig och blöt asfalt i 17 km/h på 3:or som jag gjorde förra veckan (känner att jag utvecklats!).

    10 km/h…. då är det fruktansvärt trögt. Gäller att verkligen ligga på utför (och dricka utför) när det är trögt om man vill uppnå en OK medelhastighet.

  2. Helena Enqvist skriver:

    Herregud vad starkt. 3 tim! Jag gnällde lite över 8 km skejt i helgen i tungt blött före, knappt en timme sedan kastade jag in handduken.

    • Erik Wickström skriver:

      Tack! Skejt är nästan ännu värre i trögt före, eftersom man blir så stum i benen. Men det bygger styrka och pannben 🙂

      • Axel skriver:

        Tror att Sundbys teknik passade särskilt bra i det tröga föret som var i Lillehammer. Mycket kraft per skär och väldigt stabil överkropp. Att försöka hålla relativt hög frekvens (som en del åkare gör) i trögt före är oerhört tungt.

    • Erik Wickström skriver:

      Både och tycker jag. Nackdelen med låg frekvens i trögt före är att farten hinner bromsas mer mellan varje tag. Och det tar mer energi att skapa ny fart än att behålla den tidigare. I likhet med att man behöver höja frekvens i uppförsbackar om man enbart stakar.

Kommentarsfältet är stängt.