Igår pappaledig – idag fakirflyg

Att riva mossa på en gräsmatta som är en mosmatta tar tid. Detta är ca halva ytan.

Att riva mossa på en gräsmatta som är en mosmatta tar tid. Detta är ca halva ytan. Fattas ”bara” lite uppkrattning. Jag fick tre blåsor i händerna efter att jag räfsat ihop mosshögar i 20 minuter. På 24 timmars skidåkning fick jag en blåsa. Kroppen verkar anpassa sig efter vad den är van vid att utsätta sig för.

Det är skönt med lite off season. Sedan 24-timmars har det varit glest i träningsdagboken. 8 timmars träning på på 20 dagar. Och ingen rullskidsåkning. Det går hittills bra med min ”utmaning” att inte åka rullskidor före midsommar. Det blir korta och lugna pass på cykeln och i löpskorna. Nästan ingen pulshöjning hittills. Formen är väl sådär skulle man kunna säga. Vanligtvis avslutar jag skidsäsongen lite tidigare, så jag brukar vara hyfsat igång vid den här tiden. Men jag tror också att 24-timmars gjort att jag gärna tar det lugnt någon vecka till.

Sedan måste jag börja träna mer ordentligt så mina ben pallar 21 km asfalt i Göteborgsvarvet 21 maj. Jag räknar inte med stordåd där. Mitt pers på halvmaran är 1.12 och förra året sprang jag varvet på 1.14. Så fort lär det inte gå i år, men det är en kul tävling som många kompisar springer och jag avverkar sträckan för 9:e gången.

Fredrik Erixon är initiativtagare och "projektledare" för CCC1000

Fredrik Erixon är initiativtagare och ”projektledare” för CCC1000. Jag är tränare på lägren.

Bok och föreläsningar i maj och juni
Sedan i februari har jag varit pappaledig en heldag (plus två 1/4-dag) i veckan, efter en paus på den fronten i höstas. Det blir inte en viss veckodag utan när jag känner att det funkar med jobbet. Undantagen är när det istället blir vab, eller när det exempelvis är helgdag torsdag och fredag. Då behöver jag alla tre dagarna för att göra vad jag ska. Igår var jag hemma med barnen och för varje månad som går tycker jag det blir allt roligare. Visserligen tillhör jag den blödigar sorten, men jag trodde aldrig att jag både skulle gaplabba och bli rörd varje dag innan jag blev pappa. Nu när det är så behagligt väder kan man vara ute nästan hela dagen också, det är skönt.

I april har det varit mycket jobb med personlig träning, det är många som är sugna på att komma igång så här års. Kul alla som är så motiverande och inspirerande även för mig. I maj och juni blir det några föreläsningar, varav två med fokus på 24-timmars. Ska bli kul att sätta ihop en helt ny presentation. Och så ska jag i maj och juni försöka arbeta ordentligt med boken jag inte lyckades bli klar med förra året.

Jag vet inte exakt vad Acid Training är men det är någon slags stationsträning med stationära konditionsmaskiner där man blir ohyggligt trött. Foto från deras Facebook-sida.

Jag vet inte exakt vad Acid Training är men jag har hört att det är någon slags stationsträning med stationära konditionsmaskiner där man blir ohyggligt trött. Foto från deras Facebook-sida.

Acid training och CCC1000-avslutning
Nu sitter jag på Runners World (och Bicycling och Springtimes mm) kontor i Alvik i hufvudstaden. Jag gick upp kl 05.00 i Borås och lyckades medelst taxi, flyg, buss och tunnelbana nå kontoret kl 07.58. Det är jag rätt nöjd med!

Jag ska sitta här med datamaskinen några timmar innan jag ska pröva på Acid Training i stan. Då lär det bli högsta pulsnoteringen sedan startbacken i Vasaloppet. Sedan möte med Fredrik Erixon om CCC1000 kommande året och därefter avslutning med CCC1000 på Morningston Hotel i Bromma. Där ska jag hålla i ett träningspass innan vi firar med middag och David Holmströms skidfrågesport. Sedan får vi se om jag får sova i hotellrummet med bänkpress innan hemfärd i tidigt i morgon.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.