Behandling av Olle massör

Efter 30 min löp i måndags, ingen träning igår samt ont i sätesmuskeln, ländryggen och tårna är det aningen mer positiva tongångar idag.

Olle Lundin åkte Vasaloppet 2014, men klarade inte repet den gången. I vinter gör han kanske ett nytt försök. Då ska han klara det!

Olle Lundin åkte Vasaloppet 2014, men klarade inte repet den gången. I vinter gör han kanske ett nytt försök. Då ska han klara det!

Jag sprang en klassiker på morgonen, till Sjömarkens elljusspår, ett varv där och sedan hem. I hyfsad fart. Spåret på 2,5 km stiger totalt 50 meter, medan vägen dit är ganska flack och ganska mycket asfalt. Hela passet blev 29.07 min, 6.7 km, 4.21 min/km, 95 m totalstigning och 174 i snittstegfrekvens. Kände mig pigg.

Bra SkiErg-pass men trött överkropp
Därefter körde jag ett av mina favvopass på SkiErgen. 8 min-intervaller med 2 min vila, stegrande fart. Motstånd 10 på nya maskinen. Första på 1.48.0 min/500 m. Andra på 1.47.5. Tredje på 1.47.0. Då fick jag dock gå på nästan max. Så jag nöjde mig med tre. Är jag i bättre stak-/SkiErg-form fixar jag även en 4:e och 5:e intervall i 1.46.5 respektive 1.46.0-fart.

Det är ett bra pass. Kör man 3 st intervaller blir det 35 min med 5 min uppvärmning och 2 min nedvarvning. Kör man 5 st blir det en knapp timme. Som referens har jag kört 5000 m på 17.24 min (1.44.5-fart), i fall någon vill pröva samma pass och hitta lämplig utgångsfart.

Skador oroar
Sätesmuskeln (min gamla skada som knappt känts på hela sommaren) är fortfarande inte bra. Och ländryggen, som faktiskt värkt ända sedan tempoträningen inför Borås triathlon i våras, är tyvärr inte helt hundra. Att sitta är tempoställning på cykel gillar tydligen inte min rygg längre.

Ryggen är jag inte så orolig för i Ultravasan, men blir inte sätesmuskeln bättre vete katten om jag kommer att klara att springa längre till Risberg.

Hör gärna med Olle om du vill ha en behandling. Han håller till i Borås.

Hör gärna med Olle om du vill ha en behandling. Han håller till i Borås.

Stelare än stelast
Som vanligt inför stora mål så öppnar jag både tids- och pengapungen. Vare sig det gäller Vasaloppet, 24-timmars, Ultravasan eller någon annan tävling jag vill prestera bra i så snålar jag inte de sista veckorna. Är det någon detalj i utrustningen som jag brukar kan hjälpa mig några promille eller som gör att jag kan känna mig mer trygg på startlinjen så ser jag till att skaffa den. Har man tränat länge inför något kan man lika väl göra det ordentligt på slutet.

I detta fall så ska jag ta mina första behandlingar på ett par år. Jag ringde Olle Massör igår och var hos honom idag. Jag kommer nog att gå dit tre gånger till innan det är dags för Ultravasan 90 den 20 augusti. Jag känner Olle sedan tidigare och han vet mina styrkor och svagheter (främst) som idrottare. Olle jobbade som massör åt Elfsborgs fotbollslag i flera år, bl a då de tog guld 2006, och han är riktigt duktigt. Det blir inte bara massage utan han gör en massa andra grejer också medan jag ligger på bänken och skriker högt av smärta. Jag är så jäkla stel att han inte tvekar på att använda diverse kreativa invektiv för att beskriva mina muskler tillkortakommanden (bokstavligt talat).

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.