Mer info i morgon

5000 m SkiErg på 17.51 min. Motstånd 10. 27 s från max. Jag har kört mycket SkiErg. Är man ny i gemet rekommenderar jag inte motstånd 10. Då tar lätt musklerna slut innan flåset.

5000 m SkiErg på 17.51 min. Motstånd 10. 27 s från max. Jag har kört mycket SkiErg. Är man ny i gemet rekommenderar jag inte motstånd 10. Då tar lätt musklerna slut innan flåset.

2 timmar och 36 sekunder träning i förra vecka. Tre SkiErg-pass på 25 min och en barnvagnslöpning på 45 min. Jag har slagit nya personbästan i dåligt med träning i höst.

Men det beror inte på att jag har varit sjuk. Jag har faktiskt haft min friskaste höst sedan jag blev pappa för första gången i maj 2012. Det beror på något jag förhoppningsvis kan skriva om i morgon. Det känns spännande.

Ett av SkiErg-passen var f ö ett rekordförsök på 5000 m. Jag landade på 17.51 min, 27 s från pers. Det är för mycket. OK form betyder max 15 s efter pers. 27 s är för mycket, men såklart väntat då jag bara tränat 2-3 timmar per vecka på sistone.

Helgen i Stockholm/Bosön var otroligt kul och inspirerande. Härliga elever och det kändes som jag hade en del helt okey grejer att förmedla. Dag 1 var det skidlektion och föreläsningar i ca fyra timmar. Dag 2 varv det skidgångslektion och föreläsningar i ca tre timmar. Och även lite SkiErg-instruktioner. Självklart fick eleverna testa på 100 m i maxfart.

Bra lokal för en grupp på sexton personer

Bra lokal på Bosön för en grupp på sexton personer

Skidgångslektion

Skidgångslektion

Såg en riktigt fräsch nummerplåt på vägen ner i söndags

Såg en riktigt fräsch nummerplåt på vägen ner i söndags

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mer info i morgon

  1. Frans Lundquist skriver:

    Hej Erik,

    Tack för en bra blogg! Det är intressant att följa dina Skierg-tider. Jag undrar om du följer upp dina tider på 10 000m också? Hur står sig dina 10k-tider i relation till 5k-tiderna?

    Jag kör själv både 5 000m och 10 000m på min Skierg. Som exempel kan jag säga att jag klarar 1.57.5 på 5 000m, dvs 215 Watt. På 10 000m har jag gjort 2.04.6, dvs 180 Watt. Jag har alltså klarat av att utveckla 19% högre effekt på den kortare distansen.

    Det vore kul att höra relationen mellan dina effekter på 5k och 10k!

    Hälsningar
    Frans

    • Erik Wickström skriver:

      Jag kör 10 000 m ibland, men betydligt mer sällan än 5000 m. Spontant låter det som du är bättre på 5000 m än 10 000 m. För mig hade nog skillnaden varit mindre.

Kommentarsfältet är stängt.