2 timmar med andra halvan hårt

Skidlektion, teknikträning. Eleverna fick träna en del att åka på en skida. Det finns mycket kul och nyttigt att göra på en skida!

Eleverna fick träna en del att åka på en skida. Det finns mycket kul och nyttigt att göra på en skida! Foto: Niclas Bentzer.

Oskar Lund och Erik Wickström. Foto: Niclas Bentzer.

Oskar Lund och Erik Wickström i Grövelsjön. Foto: Niclas Bentzer.

Sista dagen i Grövelsjön var det fri åkning. Jag passade då på att träna ett 2 timmars-pass. Första timmen körde jag med deltagarna, medan jag tog mig friheten att köra sista timmen själv. Allt stakning.

Skidlektion, teknikträning. Vi hade två grupper med två instruktörer och elva elever i varje. Foto: Niclas Bentzer.

Vi hade två grupper med två instruktörer och elva elever i varje. Foto: Niclas Bentzer.

Första timmen blev lugn, andra så fort jag kunde, med (försök till) en långspurt sista 10 min. Det gick ok tycker jag. Medelpuls 66 procent första halvan, 84 procent andra halvan. Bättre Racefox-värden än långloppet i Kiruna, vilket kändes självklart eftersom då var jag ute i över två timmar. Men också bra värden jämfört med när jag maxat ca 20 min i Borås för ett tag sedan.

Något jag har märkt med Racefox vid uppförsstakning är att jag med liknande puls har ungefär samma attackvärden som på flacken, men sämre båltryck. Det är nog inte främst tekniken som avgör det, utan lutningen. Så det kan vara bra att tänka på när man utvärderar insatser.

En funktion jag saknar i Racefox är maximalt snitt i attack, båltryck och frekvens under 10 sekunder och 1 minut. Vid spurter (vilket jag lade in under både lugna och hårda delen av passet) kan det vara kul att se vad man kan åstadkomma. Ungefär som att se max watt på t ex 30 s som cyklist.

Frekvensen var ca 50 vid lugnt och ca 55 vid hårdare. I ett Vasalopp skulle jag gissa att jag landar strax över 50. Uppför högt, flacken lägre. Concistency-värdet beror till stor del hur knixig banan är, så jag tycker de tre andra värdena är de mest intressanta.

Första timmen lugnt med Racefox.

Första timmen lugnt med Racefox.

Första timmen lugnt med Racefox.

Första timmen lugnt med Racefox.

Andra timmen hårt med Racefox.

Andra timmen hårt med Racefox.

Andra timmen hårt med Racefox.

Andra timmen hårt med Racefox.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 2 timmar med andra halvan hårt

  1. HellDuck skriver:

    Har du noen gode tips til å øke attack-verdien?

    • Erik Wickström skriver:

      Testa att lyfta stavarna lite mer och våga tryck ner dem rejält i snön med relativt böjda armar. Strax efter de slagit i snön kommer det verkligen trycket från bålen som skapar bra fart.

Kommentarsfältet är stängt.