Till Nordenskiöldsloppet med Colting och Thobbe

Thobias Petterson har varit först upp ur vattnet i Kalmar triathlon. I söndags blev han 11:a i Borås Swimrun med sin bror Nicklas.

Thobias Petterson (till vänster) har varit först upp ur vattnet i Kalmar triathlon. Han har också blivit 11:a i Borås Swimrun med sin bror Nicklas.

Jag är sedan länge anmäld till Nordenskiöldsloppet, 22 mil i Jokkmokk 15 april. I söndags i bilen på vägen hem pratade jag med Jonas Colting, som anmält sig tillsammans Thobias Peterson.

Efter en halvtimme hade det slutat med att vi tre bokat flyg, hyrbil och boende på Hotell Jokkmokk tillsammans. Trevligt! Jonas verkar skraj inför distansen, men det ska nog gå galant.

Jag har för övrigt haft i uppdrag att skriva några träningsartiklar för loppet. De två första av tre har för en tid sedan presenterats på deras hemsida. Nedan kan ni läsa del 1.

ATT FÖRBEREDA SIG INFÖR NORDENSKIÖLDSLOPPET: DEL 1

I tre delar kommer skidprofilen Erik Wickström att ge tips på hur man bäst förbereder sig inför Nordenskiöldsloppet. Första delen handlar om mentala strategier under ett långt lopp, sedan om träning och därefter om energiintag. Erik stakade 43,9 mil skidor på 24 timmar i våras, vilket är längre än någon annan åkt på ett dygn. Eriks specialområde är träningsrådgivning åt motionärer med begränsad träningstid och han är aktuell med boken Smart konditionsträning.

DEL 1: VAD TÄNKER MAN PÅ I 24 TIMMAR?

Bob Impola såg piggast ut av alla med 1 mil kvar i Nordenskiöldsloppet förra året, där jag stod och tog bilder. Han stannade, borstade, lade på Swix HVC och fick en klar höjning. Han sade att smutsen sprutade när han borstade dem med rotorborsten.

Bob Impola såg piggast ut av alla med 1 mil kvar i Nordenskiöldsloppet förra året, där jag stod och tog bilder. Han stannade, borstade, lade på Swix HVC och fick en klar höjning. Han sade att smutsen sprutade när han borstade dem med rotorborsten.

Att åka 22 mil är långt. Inte bara fysiskt utan även psykiskt. Här kommer lite tips på hur du klarar att hålla på länge.

31 mars till 1 april stakade jag 43,9 mil på 24 timmar på en 412 meter lång rundbana i Vålådalen. Det är 1064,5 varv.

Även om Nordenskiöldsloppet bjuder på en betydligt mer omväxlande och naturskön bana så kommer du antagligen inte att tycka det är superkul hela vägen. Då gäller det att ha mentala strategier för att kunna få en bättre resa till målet.

Lev dig in i loppet
Förutom de fysiska förberedelserna jag gjorde inför 24-timmars laddade jag ganska hårt mentalt. Inte genom att lyssna på någon röst som sade en samma positiva ord, utan genom att leva mig in i situationen. Alla långpass körde jag med de kläder jag skulle ha på den stora dagen, jag åt och drack ungefär det jag skulle göra och jag försökte hitta en terräng som liknande den jag skulle åka i.

Bara genom att leva sig in i ett lopp och tänka på ett lopp varje dag under lång tid gör att du kommer bättre förberedd.

24-timmars i Vålådalen 31 mars-1 april 2016. Foto: Magnus Östh.

24-timmars i Vålådalen 31 mars-1 april 2016. Foto: Magnus Östh.

Jobba med delmål
När du väl är inne i loppet är mitt bästa mentala tips det kanske mest uttjatade. Delmål. Vid 24-timmars tänkte jag ofta att nu är det snart dags för dricka, nu är det snart dags för mat, nu har det snart gått 6 timmar, nu har jag snart åkt 20 mil osv.

På liknande sätt tycker jag du ska tänka i Nordenskiöldsloppet. Låt nästa kontroll vara ditt nästa mål. Eller 5 mils-markeringen, Vasaloppsdistansen eller vändpunkten. Du måste vara beredd på att det kommer att gå upp och ner i psyket. Att åka 22 mil är inte någon evig dans på rosor, för någon. Och det är också där lite av tjusningen är med Nordenskiöldsloppet.

Lyssna gärna på musik när du springer ensam i skogen eller nöter på stakmaskinen på gymmet, men i ett masstartlopp måste du vara uppmärksam och då är det inte läge att digga till sin senaste Spotify-lista eller att lyssna på favoritpodden. Lämna hörlurarna hemma.

Lina Korsgren vinner Nordenskiöldsloppet 2016

Jag lyckades fånga Lina Korsgren  på bild när hon vann Nordenskiöldsloppet 2016

Dissociera och associera
Ibland använder man termerna dissociera och associera kring hur man tänker i tävlingssituationen.

Dissociera innebär att man strävar efter att stänga ute negativa tankar och trötthetskänslor genom att fokusera på andra saker. Man kan till exempel räkna stavtag eller nynna på en melodi för att koppla bort tankarna från tröttheten.

Att associera betyder att man gör det motsatta, alltså fokuserar på de sensoriska signaler som man får från kroppen. Man går in i känslan av trötthet, känner av hur utmattad man är i musklerna eller fokuserar på hur man andas. Är man trött kan man till exempel tänka: ”Det är uppför nu och det är okej att det är jobbigt, snart är det nedför”.

Vad som är mest effektivt av att dissociera och associera beror mycket på situation och individ. Normalt sett blandar de flesta under ett lopp. Många dissocierar en hel del i början av lopp, men när tröttheten tar överhanden blir det mer att man associerar.

Erik Wickström 24 h. Foto: Magnus Östh.

Mycket fokus inåt vid slutet av 24-timmars.

Första delen av 24-timmars pratade jag ganska mycket med personer i närheten och jag tänkte på vad jag skulle göra dagen efter etc. Sista timmarna var jag däremot helt fokuserat inåt. Jag vände inte ens på huvudet när det kom folk och ställde sig längs banan. Jag hade som enda mål att göra bra ifrån mig på nästa stavtag.


Erik Wickström jobbar som föreläsare, längdskidinstruktör, personlig tränare, skribent och fotograf och är chefredaktör för tidningen Vasalöparen. Han har även skrivit de uppskattade böckerna Längdskidåkning för dig (2013) och Smart konditionsträning (2016).

I april 2016 stakade han 43,8 mil på skidor – längre än någon annan åkt skidor på ett dygn – i Vålådalen på en bana på 412 meter.

Eriks specialområde är träningsoptimering för motionärer och han har på senare år blivit en eftertraktad coach och föreläsare. Detta delvis tack vare att han själv lever ett familjeliv med jobb och hus och varken tränar eller vilar som proffsen, men ändå kommit långt i sitt idrottande.

Läs mer: www.erikwickstrom.se

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Till Nordenskiöldsloppet med Colting och Thobbe

  1. Helena skriver:

    Ska bli spännande att följa er! Varmt lycka till.

Kommentarsfältet är stängt.