5000 m SkiErg på 17.47 min – 23 s från pers

5000 m SkiErg på 17.47 min. Motstånd 8. 23 s från personbästa.

5000 m SkiErg på 17.47 min. Motstånd 8. 23 s från personbästa.

Kanalen i Borås, av många kallad "pissrännan", är nu färdig. Jag spanade in den idag på väg till lunchdate på Viskan med Martin Josefsson och Robert Malmgren. Den har varit hårt kritiserad, men jag tror gemene man kommer gilla den inom ett halvår.

Kanalen i Borås, av många kallad ”pissrännan”, är nu färdig. Jag spanade in den idag på väg till lunchdate på Viskan med Martin Josefsson och Robert Malmgren. Kanalen har varit hårt kritiserad, men jag tror gemene man kommer gilla den inom ett halvår.

Jag stack hem lite tidigare från kontoret idag för att köra styrka och SkiErg hemma i källaren. Jag tror jag kört ungefär typ tre styrkepass senaste halvåret och min rygg börjar allt oftare säga att den är på dåligt humör. Illa.

Så nu planerar jag att köra ett 20 min-program 1-2 dagar i veckan. Klassiska övningar utan vikter, boll på vissa övningar. Det är samma program jag hade när jag hade problem med falsk ischias år 2010. Det hjälpte fint då och jag borde verkligen köra styrka 20-40 min i veckan, istället för mindre än ett pass i månaden som det blivit sista halvåret.

Inget mentalt motstånd
Efter att jag varit duktig och kört styrkeprogrammet tänkte jag dra 5000 m SkiErg på 45 s över pers, typ som en tröskelintervall. Men det sket sig redan efter 100 m, då jag bestämde mig för att maxa 5000 m istället.

Pulskurva 5000 m SkiErg. Gula fältet är 80-90 procent av max, röda är 90-100 procent av max. Jag peakade på 98 procent. Inte läge att lyssna på en trivsam pod i det tillståndet. Jag kör alltid utan musik och pod när jag maxar.

Pulskurva testlopp 5000 m SkiErg. Gula fältet är 80-90 procent av max, röda är 90-100 procent av max. Jag peakade på 98 procent. Inte läge att lyssna på en trivsam pod i det tillståndet. Jag kör alltid utan musik och pod när jag maxar.

Jag har maxat 5000 m nästan 40 gånger och det är i princip inget mentalt motstånd för mig att göra det. Man blir fullständigt utpumpad oavsett form, men jag har inget emot att bli trött. Dessutom skiter jag i om jag slår personbästa eller ej. Jag tror många drar sig från maxningar för att de är rädda att inte vara den bästa versionen av sig själv.

Jag vet att jag inte är den bästa versionen av mig själv just nu, men jag tyckte ändå det var lite mysigt att svettas nere i atletklubben. Tiden blev 17.47 min, att jämföra med mitt pers på 17.24 min. 23 s är mycket, men inte svinmycket.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 5000 m SkiErg på 17.47 min – 23 s från pers

  1. Mathias Jönke Rinaldo skriver:

    Hejsan Erik !!
    Starkt Jobbat, Ja har en fråga ang. dina test på 5000m.
    Kör du dessa så skidlikt som möjligt eller kör du för bästa tiden då det är en jävla skillnad på detta.
    Ha de gott.. MVH Mathias

    • Erik Wickström skriver:

      Det gör stor skillnad om man kör så fort som möjligt kontra skidlikt. Men mest på korta sträckor som 100 m, 500 m och 1000 m. När arbetstiden blir över 10 minuter upplever jag inte att skillnaden är lika stor. Hursomhelst försöker jag att hålla det ganska skidlikt, även om långspurten sista 300 m är ganska dålig teknisk (börjar högt, böjer jättedjupt i knäna och sätter mig).

Kommentarsfältet är stängt.