Bättre fart på tävlingsskejten

Idas syster Erika med familj kom i onsdags. Och Idas släktingar från Lund är i Aplared i veckan. Så efter dagis ons, tors, fre har vi hängt ute i Aplared. Trevligt för både vuxna och barn. Igår var det traditionsenligt kräftfiske i Ätran i Hillared och idag är det kräftskiva.

Det var lite nervöst när både Astrid och Maj skulle hålla i kräftorna

Det var lite nervöst när både Astrid och Maj skulle hålla i kräftorna

Efter måndagens urblåsning på bana tog jag det ganska lugnt på träningsfronten tisdag och onsdag. I torsdags körde jag 7 st SkiErg-tusingar på den gamla modellen, fristående. Vanligtvis kör jag 5 st med full insats. Nu blev det istället strax under max, samt utan långspurt på sista. Tiderna blev 3.38-3.38-3.38-3.36-3.36-3.36-3.36 min med 1 min vila. Motstånd 10 för extra styrketräning. Motstånd 10 på gamla modellen (PM3/PM4) är tyngre än på nya modellen (PM5).

Över 30 i snitt på korta och flacka intervaller
Igår skejtade jag ut till kräftfisket. Men innan jag tog ut riktningen mot Hillared körde jag några flacka intervaller på tävlingshjul i Ramnaslätt. 1,38 km med endast 5 meters totalstigning och en 180-sväng, resten rakt fram. Jag tyckte jag hade mycket bättre tryck i benen än sist på tävlingsrull och jag kunde köra mer benskejt med stavarna på ryggen.

Det blev 6 st intervaller på 2.45-2.42-2.45-2.45-2.41-2.41 min med en 1 min vila. Några sekunders bättre snitt än när jag körde detta pass inför rullskid-SM i skejt 2014. Snittfarten totalt på intervallerna blev 30,3 km/h, vilket jag är nöjd med.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.