SkiErg 5 st 1000 m-int med 1 min vila – 3.29 min i snitt

Usch vad det var jobbigt idag, tidigt i morse. Jag fick gräva oerhört djupt för att fixa 3.29 min i snitt på 5 st 1000 m-intervaller SkiErg på motstånd 8 (väggfast PM5, alltså nya modellen). 5 min uppvärmning, 2 min nedvarvning. Totalt 30 min för hela passet.

5 st 1000 m-intervaller SkiErg med 1 min vila

5 st 1000 m-intervaller SkiErg med 1 min vila

Jag har kört detta pass 44 gånger på gamla modellen med som bäst 3.31 min i snitt. På nya modellen har jag 3.26 min som bästa snitt.

Det är ungefär så mycket det skiljer på gamla fristående och nya väggfasta enligt mig. Mitt pers på 5000 m skiljer sig 30 s, men då hade jag en otroligt bra dag på den nya maskinen. Som sagt, ca 25-30 s per 5000 m skiljer det i den farten. Jag skulle säga att kanske 20-25 s sitter i nya (PM5) vs gamla (PM3/4) och max 5 s sitter i fristående vs väggfast.

Nedan är lista över mina sex pass jag kört dessa tusingar på nya maskinen. Datum, snittfart, intervalltider. Intressant nog så är jag ganska jämn nuförtiden. Förr, när jag tränade mer, kunde jag blanda enormt dåliga dagar riktiga höjdardagar. På gamla kunde jag ha 3.44 min i snitt för att några månader senare ha 3.31 min i snitt. Formkurvan är jämnare nu.

2014-12-09 ~3.27 3.28-28-28-28-26
2015-05-21 ~3.27 3.28-28-28-28-26
2015-07-19 ~3.26 3.28-28-26-25-23
2017-04-08 ~3.27 3.31-30-28-27-23
2017-08-02 ~3.29 3.30-29-29-29-28
2017-09-01 ~3.29 3.30-29-29-30-29

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till SkiErg 5 st 1000 m-int med 1 min vila – 3.29 min i snitt

  1. Isse skriver:

    Hej Erik
    Du har ju provcyklat Västgötaloppet på en hardtail. Hur upplevde du stigarna? Är det mkt stök och bök?

  2. M skriver:

    Kanske dags att gå över att titta på watt istället för att komma ur samma tempo och göra det lite mer likt tävling, känner själv att man gärna lägger sig mentalt där man vet att man är!
    Trevlig helg…

  3. slaentbjorn skriver:

    Jag tränar för att genomföra diverse motionslopp i triathlon. På mitt lilla gym finns mågra SkiErg. Skulle jag ha nytta av att träna lite med de maskinerna under den mörka vintern? Vad behöver man veta innan man börjar dra i snörena?

  4. Ola skriver:

    Är din formkurva jämnare eftersom du tränar mindre och aldrig riktigt tränar ner dig? Men det å andra sidan inte finns lika mycket att hämta om du toppar upp dig?? MVH

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s