Mörbultad

Robert Malmgren blev stark 185:a i Vasaloppet igår och raderade därmed sitt tidigare personbästa som 264.

Robert Malmgren blev stark 185:a i Vasaloppet igår och raderade därmed sitt tidigare personbästa som 264.

Min far, Robban och jag åkte söderut i samma bil igår och det var skönt att komma hem. Idag känns kroppen mörbultat. Blir skönt med några lugna dagar. Jag brukar träna minimalt veckan efter Vasaloppet.

Min klubb Ulricehamns IF har klubbmästerskap i morgon tisdag. Inte en chans i världen att jag höjer pulsen innan helgen, så där kommer jag inte köra. Jag laddar hårt för Vasan varje år och är ganska tom både mentalt och fysiskt flera dagar efteråt.

Så här veckan efter Vasaloppet brukar jag få många förfrågningar om personlig träning inför nästa års Vasalopp. Vore kul om det är många som hoppar på Wickström Coaching. Det har redan kommit in en del anmälningar, bland annat ett par stycken mitt under loppet igår.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Mörbultad

  1. Jockum skriver:

    Grymt kört igår Erik! Du är verkligen bäst när det gäller!

    Du verkar trivas i hårda och långsamma fören (jmf 2014 & 2015) och kunna hantera det bättre än många andra. Du slog ju åkare som slagit dig på långloppen i år rätt rejält.

    Vore kul att höra dina tankar kring detta, beror det på din långa träningsbakgrund, att du är stramt 😊 eller något helt annat?😊

    Bra jobbat igår!

    • Erik Wickström skriver:

      Tack Jockum 🙂 Det finns flera anledningar till och jag brukar få till det i Vasan. Jag avskyr att säga det, men en hel del handlar om det mentala. Jag bränner noll mental energi att ladda till seedningsloppen och har hela säcken full med torrt mentalt krut när det kommer till Vasaloppet. Jag fokuserar oerhört inför det loppet och är fullständigt dränerad i skallen efteråt. Sedan är jag seriös med sömn och träning sista två veckorna och har en ständigt uppåtgående formkurva då som jag tror är betydelsefull. Sedan gillar jag ju långa distanser och Vasaloppet är ju i alla fall längre än seedningsloppen 🙂 En annan anledning är att jag har lätt för uppförsstakning och tycker första backen är fullt överkomlig medan andra kämpar hårt där.

  2. Micke skriver:

    Grymt kört Erik👍…
    Har förstått att du tränar ganska hårda
    Långpass med ganska hög puls. Hur
    många timmar i veckan tål det att träna
    så innan man måste gå ner i puls på långpassen för att det inte bara ska
    bryta ner kroppen istället för att bli
    bättre🤔

    • Erik Wickström skriver:

      Tack 🙂 Att köra riktigt tufft på långpassen tål jag bara ca en gång i veckan, men det beror ju väldigt mycket på träningen i övrigt.

  3. Joar af Ekenstam skriver:

    Hej Erik
    Kul att ha följt Niklas och dig i Vasaloppet lagom under hösten. Vad hade du för värden på racefox under årets Vasalopp? 82% av max i snittpuls, hade du kunnat gå hårdare i början och därmed kunnat snitta högre tror du?

    • Erik Wickström skriver:

      Jag försökte få på Racefox 5 min innan start men nätet var överbelastat så jag fick inte igång det. För att att snitta högre än 82 procent hade jag nog helt enkelt behövt vara bättre tränad. Pulsen sjönk rejält på slutet när jag var muskulärt slutkörd. Sedan hade det nog var lite enklare om det var mer lätt. Nu var det ungefär som 4:or på rullskidor och jag tror jag hade haft högre snittpuls om det var mer ”normalt” vinterföre, alltså mer som 3:or.

Kommentarsfältet är stängt.