Lugnt pass på SkiErg 30 min

Lugnt pass på SkiErg

Lugnt pass på SkiErg

Lisa Lindeblad (som precis blivit mamma för första gången) och Linnéa Holmstrand kom förbi igår kväll och de gick tillsammans med Ida och Stig ut på en promenad. Jag hade tänkt att åka rullskidor vid ca kl 20.30, men det fick bli SkiErg istället eftersom Astrid och Maj var hemma i sina sängar.

Jag ville köra lugnt i en halvtimme. Det är sällan jag gör det på SkiErg. Där brukar det bli hårdare pass. 30 min på måfå är inte så spännande, så jag körde detta upplägg:

  • 10 min i en fart som är 20 s långsammare än senaste 5000 m-testet per 500 m. Öka motståndet med ett steg varje minut så det går från 1 till 10.
  • 10 min enligt ovan fast 17 s långsammare än senaste 5000 m-testet per 500 m.
  • 10 min enligt ovan fast 14 s långsammare än senaste 5000 m-testet per 500 m.

Ingen vila mellan tiominutarna. Ställ in maskinen så du får ny varv-snittfart var tionde minut.

Snitt 121 (64 procent), max 144 (77 procent). Nästa gång ska jag nog köra 20-18-16 istället, så pulsen håller sig under 140, och istället köra lite längre.

Pulsdriften (hur mycket pulsen ökar) under respektive 10 min-intervall var ganska låg, om ens någon, vilket jag tolkar som att det är blir lägre belastning för flåset vid tyngre motstånd på detta pass.

Pulskurva SkiErg-pass

Pulskurva SkiErg-pass

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.