Tullenbacken – comeback med 3.18 min i snitt på Elpex-4:or stak

Tullenbacken. På toppen med Simon Grenlöv.

Tullenbacken. På toppen med Simon Grenlöv.

2013-2015 åkte jag intervaller i Tullenbacken 21 gånger. Det var både skejt, klassiskt och stakning. Och med olika hjul. Men mot slutet främst stakning på Elpex-4:or. Och väldigt ofta med Per Löwendahl, som bor i Göteborg men då jobbade i Borås och gillade samma träningstider som mig (typ kl 15.30-16.30).

Rullskidåkning. Smutsiga ben.

Rullskidåkning. Smutsiga ben.

3.05-3.14 min i snitt hade jag de sex gångerna jag körde stakning på Elpex-4:or våren 2014 till hösten 2015, en period då jag nog var i mitt livs hittills bästa skidform. Alltid 8 st vändor.

Backen är flack i början och slutet. Kontinuerligt uppför däremellan. Totalstigning på 35 meter. Cykelbana hela vägen. Strax väster om Borås, knappt 20 min från mig rullskidvägen.

Simon startade 10 s bakom
Igår gjorde jag comeback och hade 3.18 min i snitt. Helt okej med tanke på att det var ganska kallt och blött (ca 10 grader, växelvis regn/sol och mestadels blöt vägbana). Det blåste en del, men det verkade växla håll och det var ingen påtagligt supermotvind.

Simon Grenlöv var också med. På 3:or. Så han fick starta ca 10 s bakom så jag kunde bli peppad av att hålla undan så länge som möjligt och han bli peppad av att hinna ikapp så tidigt som möjligt. Det är ett sätt att pusha varandra på intervaller som många glömmer bort när man är olika snabba eller har olika hjul.

Tider och puls
När Doktor Grenløv drog på hade han tider kring 2.55-3.00 min, också stakning. Jag hade serien 3.18-3.23-3.21-3.18-3.20-3.17-3.16-3.12 min. Vila ca 2,5 min.

Jag kom inte riktigt upp i puls, men ändå okej för att vara stakning uppför på Elpex-4:or (som f ö går betydligt lättare än Swenor-4:or). 79 till 84 procent i snittpuls på intervallerna, 90 procent som max på sista intervallen.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.