Går det snabbare med motstånd 10 på SkiErg?

Så här ser jag ut när jag tar i när jag kör SkiErg. Foto: Göran Digné.

Så här ser jag ut när jag tar i när jag kör SkiErg. Foto: Göran Digné.

Tidigare har jag varit av åsikten att 10:an inte nödvändigtvis går fortast på en SkiErg, i likhet med att tyngsta växeln inte alltid är det bästa alternativet i en cykeltävling. Eftersom man riskerar att begränsas muskulärt före flåset sätter stopp.

Men senaste tiden har jag börjat ändra mig. Allt fler av mina adepter – både stora/långa och små/korta – vittnar om att de alltid får snabbare tider på 10:an. Det märkes inte minst på passet ”stakmaskinsstyrkan” i Wickström Coaching, där adepterna drar 5000 m på motstånd 10 lite långsammare än pers. Många märkte då att det var lättare att få bra tider på 10:an jämfört med 5:an.

I förrförra podavsnittet av Lagom Kondition, som handlade om just träning på stakmaskin, pratade vi om det. Jag själv brukar köra på 8:an, men har min snabbaste tid på 10:an.

18 s på en vecka
Senaste tiden har jag fått mejl på temat och en av mina adepter testade att maxa 5000 m första på 1:an och en vecka senare på 10:an. Han har en enorm utveckling så han persade först på 1:an med 23 sekunder. En vecka senare persade han med ytterligare 18 sekunder och är nu nere på 18.59.

Tidigare har han kört på 7:an. Nog för att han snabbt blir bättre, men 18 sekunder på en vecka tyder på att 10:an är snabbare än 1:an.

Johannes Andersson

Johannes Andersson

Johannes Anderssons test
En som tog detta ett steg längre är Johannes Andersson, som mejlade detta till mig och lät mig publicera det. F ö riktigt starkt kört.

SkiErg- test på motstånd 1 resp. 10

Nu har jag gjort test på både på motstånd ett och tio. Förutsättningarna har varit snarlika vid båda tillfällena. Sex dagar mellan varje testtillfälle men vilodag dagen innan respektive test. Även frukost har varit likadana samt att testen gjorts cirka en timme efter intagen frukost. Vikten har varit på 71,0 kg vid första testet och 70,7 kg vid det andra testtillfället. Samma maskin (PM5) användes vid båda testtillfällena.

Upplägget har varit även det likadant, 10 min uppvärmning, sen 2 min vila och sen test. Uppvärmningen har varit i 2:04,8 min/500m vid båda tillfällena, där snittpulsen varit 130 (67 %) vid båda tillfällena.

Martin Josefsson både SkiErg och sitt jobb som arkitekt

Martin Josefssons SkiErg-skiss

Upplevelsen:

Jag upplevde det lika jobbigt, skillnaden i puls var snarlika 170 (test 1) resp 172 (test2), vilket är ganska låg snittpuls då i procent är 88 resp. 89 i snittpuls. Jag hade väldig snarlika upplägg på testerna, de tre mittersta kilometerna gick lika mer eller mindre medan sista och första gick snabbast med marginal men där sista kilometern gick något snabbare än första vid båda testerna. Upplevde att det var en aning lättare att hålla jämnare tider på det tyngre motståndet medan på det lätta motstånden var du tvungen att ha en hög frekvens hela tiden som gjorde det svårare (enligt upplevelsen) att hålla snabbare tempo och det var lätt att tappa tempo där än när jag körde på det tyngre motståndet.

Jag upplever inte att jag var sämre eller i bättre form i något av testerna och kände mig inte i bättre form än jag var när jag körde på 18:05 för en månad sen på motstånd 6, en tid som var mitt förra rekord. En avvikelse ska dock nämnas att jag glömde bort handskar under testtillfälle två, men upplever ingen skillnad på prestation med eller utan handskar. En annan aspekt som jag glömde ta med var antal watt jag hade under testerna men det känns ändå sekundärt i sammanhanget, det viktigaste var att man tydligt kan se att det är en skillnad på olika motstånd. Det går helt enkelt snabbare på tyngre motstånd.

Kan tillägga att även min sömn var likvärdig dagarna innan testerna, 8+ sista nätterna innan testerna om det nu betyder något. Och samma typ av sportdryck användes

Resultat:

18:17,0 min testtillfälle ett på motstånd 1. Frekvensen var 58 tag/min.

17,58,4 min testtillfälle två på motstånd 10. Frekvensen var 53 tag/min.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.