Max Novaks SkiErg-pass

Nu ligger intervjun med Max Novak ute där poddar finns. Lagom Kondition heter podcasten.

Han fick nämna sitt favoritpass på SkiErg. Om jag tolkade det rätt ser det ut så här:

– Okänd uppvärmning
– 4 st 10 minutare med 30 s hårt följt av 15 s lugnt. Det blir alltså 13 st 30 s-intervaller per 10 minutare.
– 5 min lugn stakning som setvila mellan 10 minutarna.
– Okänd nedvarvning.

Med 15 min uppvärmning och 5 min nedvarvning blir detta pass totalt 75 min.

Max hade motstånd 10 på intervallerna, där han snittade 350-400 watt (1.40-1.35 min/500 m).

Skönt med fläkt när man kör 5000 m SkiErg

Skönt med fläkt när man kör SkiErg

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Max Novaks SkiErg-pass

  1. Jesper skriver:

    Jag är rätt säker på att 15s lugnt ändå ligger runt 50% av det hårda.

    Enligt Recks instagram så ska intensiteten liggs runt 120-130% av FTP, med lite omräkning så kom jag fram till:

    Multiplicera fin snittwatt på 5000m med 1,14 för att få intensiteten på ”30s”.

    Exempel: Uppskattad dagskapacitet på 5000m är 17:30 eller 300W i snitt.
    300*1,14=342W.
    342W är siffran du ska sikta mot på 30s.
    342/2=171W
    171W är siffran du ska sikta mot på 15s.

    Jag tycker det låter lite väl hårt, jag orkar nog inte hålla den intensiteten, kan hända att jag har övertro på uppskattad dagskapacitet dock, vad tror du?

    • Erik Wickström skriver:

      Bra räknat. Jag förstår ditt resonemang, sedan vet jag inte om de exakta effekttalen är så himla avgörande för träningseffekten, mer än att man ska tänka på om man bara petar i vilan eller drar på lite grann.

Kommentarsfältet är stängt.