Ersättning för draghiss

Tricepspress med Maj hemma i atletklubben i källaren

Tricepspress med Maj hemma i atletklubben i källaren

Tricepspress med Maj hemma i atletklubben i källaren

Tricepspress med Maj hemma i atletklubben i källaren

Tricepspress med Maj hemma i atletklubben i källaren

Tricepspress med Maj hemma i atletklubben i källaren

Jag får en del utrustning för styrketräning skickat till mig på test. Jag köper också en del grejer som jag tycker känns relevanta. Det är både kul och bra i min roll som coach och skribent att ha koll på lämpliga redskap för styrketräning hemma.

Ny leksak i atletklubb, alltså hemmagymmet i källaren

Ny leksak i atletklubb, alltså hemmagymmet i källaren

Nyligen såg jag den här grejen (ca 500 kr) via en annons i sociala medier och slog till.

Jag lyxade till det genom köpa en 25 mm loading pin (ca 400 kr) att lägga vikterna på, istället för att ha dem i det medföljande tygbandet.

Vill man ytterliga förfina det hela kan man investera i en rak stång för tricepspress samt Skigrip för att göra det mer likt stakning (dessa två prylar hade jag sedan tidigare).

Tunga lyft
Jag har bara använt utrustningen på ett pass hittills, men jag tyckte det var kanon. När vi köpte huset följde det med en draghiss, men den tog såpass mycket plats att jag sålde den.

Det här redskapet ersätter inte den benstyrketräningen som går att göra med en draghiss, men det går att göra många olika överkroppsövningar med tunga lyft. T ex tricepspress och att sitta på golvet och ”ro”.

Det tycker jag annars kan vara utmaningen med mitt hemmagym. Jag har många grejer och ett stort och bra gym i källaren, men jag har få övningar där jag kan lyfta riktigt tungt. Ofta blir det bänkpressen där jag kör minst antal repetitioner. Med den här utrustningen får jag 2-3 överkroppsövningar där jag kan ta i ordentligt och bara orka ett fåtal reps.

Detta ingick

Detta ingick

Detta ingick ej

Detta ingick ej

Skigrip för att göra styrketräningen mer skidlik

Skigrip för att göra styrketräningen mer skidlik

Styrketräning för skidåkare. Stakträning för Vasaloppet.

Styrketräning för skidåkare. Stakträning för Vasaloppet.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ersättning för draghiss

  1. HW skriver:

    Med en skivstång och en bänk lär du väl kunna köra minst ett tiotal övningar där du kan lyfta riktigt tungt? Bör ju räcka för hela kroppen 🙂 Alla andra lustiga diverse träningsanordningar tenderar att ligga oanvända efter ett tag. Undantag är väl chinsstången och TRX banden i taket.

    • Erik Wickström skriver:

      Vissa styrkeredskap blir liggande, men oväntat många används oväntat mycket. Åtminstone för mig. Ett sådant exempel var ett visst typ av gummiband som kunde varit i vilket TV-shop-reklam som helst. Det använde jag nästan på varje styrkepass under flera års tid.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.