Träning på stakmaskin med rullskidor

SkiErg och rullskidor på skiva. SkiErg-rullskidåkning.

SkiErg och rullskidor på skiva. SkiErg-rullskidåkning.

I veckan har jag vid flera tillfällen testat att kombinera stakmaskin med rullskidåkning. Jag har lagt ut ett antal filmer på Instagram och Instagram stories och det har blivit stor respons.

Det började med att jag hämtade ett gammalt hyllplan för att testa när barnen och jag lekte i träningsrummet. Men både Astrid och Maj ville testa före mig. Jag var rädd att de skulle krascha, men båda fixade det. Med slalomhjälm och goggles.

När jag körde gick skivan av efter typ 30 sekunder. Jag lade inte lagt något under. Den gången körde vi med Inski.

Astrid stakar på skejtrullskidor med en Inski stakmaskin

Astrid stakar på skejtrullskidor med en Inski stakmaskin

Hittade en bra skiva
Sedan åkte jag till Hornbach och köpte en golvspånskiva för 92,90 kr. 22*620*1820 mm. Kändes som helt rätt mått. Under den lade jag några brädor för att staga upp så skivan inte sviktade. Först stakade jag bara, men testade även med stakskjut och diagonal. Det blev nya filmer i sociala medier och ännu mer respons. Denna gång körd jag SkiErg, väggmonterad.

Jag fick många frågor om det ”verkligen var bra”? Relevant fråga. Många visar roliga övningar för styrka, teknik och kondition, även denna har andra testat. Men är det egentligen värt att göra?

Regelrätt intervallpass på ”rullskidbandet”
För att söka svar på frågan gick jag in i fas tre i projektet. Att köra ett riktigt intervallpass, istället för korta tester i jeans. Dessutom letade jag fram ett par gamla framhjul från Elpex (3:or) som jag satte bak på ett par Elpex-3:or, Team 610. Så att jag kunde åka på klasiska rullskidor.

Inte ofta jag åker på något annat än fyror, men det passade bra att eftersom jag vill ha kvar backspärrarna på fyrorna de det leder till att de går lite tyngre. Tror jag.

Idag körde jag följande set:

  • 7 st 3 min-intervaller med 1 min vila (mitt guidade pass i Racefox)
    • Stakning
      • 3 graders lutning på motstånd 1
  • 3 st 3 min-intervaller med 1 min vila
    • Diagonal första minuten, stakskjut andra minuten och stakning sista minuten.
      • 5 graders lutning på motstånd 3 (körde diagonal på motstånd 10 ibland i vilan, lättare med högt motstånd)
  • 1 st ca 30 s-intervall
    • Stakning
      • 18 graders lutning, motstånd 10

Det totala intrycket är att jag är lyrisk. Det blev tuffa intervaller. Bra puls. Tricket är att hitta rätt motstånd för rätt lutning. 3 graders lutning blev lagom för motstånd 1, men det hade varit för lätt på motstånd 10. Och 18 graders lutning krävde typ full instats på motstånd 10 (1.38-fart).

Lutningen mäter jag med en app i telefonen. Oklar precision.

Diagonal kräver mer lutning än stakning, så på de intervallerna där jag växlade teknik hade det varit fint att kunna sänka motståndet när det blev stakning. Å andra sidan var det ganska skönt när det kom till tredje minuten i intervallen då man var trött att det blev aningen lättare.

Några filmer nedan.


Maj stakar. Skejtrullskidor och Inski.


Erik stakar. Skejtrullskidor och Inski. Skivan går av.


Erik stakar, accelererande fart. Skejtrullskidor och SkiErg.


Erik kör en 3 min-intervall med 1 min diagonal, 1 min stakskjut och 1 min stakning. Sista halvminuten går i ca 1.43-fart, annars inte så snabbt. 5 grader. Motstånd 3.


Erik kör en kort stakintervall i brant uppförsbacke som går i ca 1.38-fart. 18 grader. Motstånd 10.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Detta inlägg publicerades i Träning. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Träning på stakmaskin med rullskidor

  1. Tom Carlsson skriver:

    Smart! Vad tror du om hjulmotstånd. Vad funkar bäst i diagonalen?

  2. Lars B skriver:

    Blir lite sugen på att snickra själv. Borde kunna göra en ställbar platta och tabell mot dragmotstånd. Synd att jag har en PM3:a som inte klarar diagonaldrag. ”Fattigmans-Rodby” 😉

Kommentarer är stängda.