Nyårsrennet på Borås skidstadion

Nyårsrennet 2021

Nyårsrennet 2021

Premiär på säsongen stakskidor (Madshus Redline Double Pole långa modellen). Gled bra mot övriga i början, sedan åkte jag själv så svårt att avgöra. Det gick successivt trögare för alla och sista varvet var tunga.

Premiär på säsongens stakskidor (Madshus Redline Double Pole långa modellen). Gled bra mot övriga i början, sedan åkte jag själv så svårt att avgöra. Det gick successivt trögare för alla och sista varven var tunga.

Grillplats vid Hestrastugan

Grillplats vid Hestrastugan. Jag skejtade utan stavar och drog Stig sittandes på en snowracer, eller ”racerbil” som han kallar det. Det var succé.

På nyårsafton var vi några som körde ”Nyårsrennet”, som Johan Österlund drog ihop.

Sträckan var 75 min + två varv på Borås skidstadion. Eftersom varvet är ca 3,5 km och jag varvade efter ca 80 min skulle det totalt ta 1 h 40 min. Vi skulle grilla och åka skidor med barnen vid Hestrastugen ganska tight inpå, så jag fick nöja mig med 80 min. Jag vill dock dementera att det är en DNF. Dels för att det var en träningstävling, dels för att ingen maxtid var utskriven vilket gör att jag kan slutföra loppet en annan dag.

Formen inte riktigt där
Efter 80 min när jag var klar tog jag en mellantid på Henrik Litzell och Tobias Andervang och de var ca 2.20 min efter mig efter 28 km åkning. Det var fem plusgrader och spåret och skidorna (och kanske även personen som stod på skidorna) blev successivt trögare. Min snittfart landade på blygsamma 20,2 km/h.

Jag tycker det känns okej att åka, men definitivt inte mer. Snittpulsen på 150 är låg för att vara mig. Det är något som saknas. Jag märker det också på de två hårda pass jag kört med Robban. Jag har inte riktigt trycket. Men jag hoppas kunna många åka mil skidor i januari och februari för att kunna ge formen en skjuts. Jonas Colting har utmanat mig om miltalet för december till mars och jag loggade hela 52 skidmil i december, vilket är bra för att vara mig.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Detta inlägg publicerades i Träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.