Öken bland längdskidsajterna

Sveriges två största nyhetssajter för längdåkning, skidsport.com och langd.se, är båda vilande.

Skidsport.com, som jag själv varit redaktör på sedan hösten 2007, tar sommaruppehåll. Sajten startades av Håkan Degselius för över tio år sedan, och efter några år i händerna på Karin Bångman och Mary Öhrnborg (som även gjorde tidningen Glid magazine) äger numer Runners World domänen skidsport.com.

Langd.se startades 2008 (tror jag) och samarbetade tidigare med den norska jätten Langrenn.com. Tidigare skrev Torbjörn Nordvall (nu presschef för landslaget) och Erik Nilsson (nu vallaguru för Sollefteå och J- och U23-lag) på sidan. Den sjukt duktige speakern Kjell-Erik Kristiansen är redaktör sedan ett par år tillbaka, men han verkar ha slutat skriva. Från att ha haft ständigt dagliga nyheter är nu sista uppdatering gjord för fem dagar sedan. Sidan ägs av skiinfo.com.

Helt säkert kommer saker och ting kommer att förändras ganska snart.

Presscentret på världscuppremiären i Beitostölen november 2009. Jag skrev och fotade. Pappa fotade. Det var roliga och långa dagar.

Presscentret på världscuppremiären i Beitostölen november 2009. Jag skrev och fotade. Pappa fotade. Det var roliga och långa dagar.

Alla delar behövs
Det är inte lätt att driva en längdskidsajt. Det är dyrt och för att få ekonomin att gå runt måste allt klaffa. Detta behövs:
– En duktigt webbredaktör som är beredd på att vara kontaktbar på telefon och mejl “twentyfour seven”, alltså typ dygnet runt året runt. Även ifall redaktören många gånger bara lägger upp färdiga pressmeddelanden och gräver fram en bild ur sitt eget arkiv är det påfrestande att ständigt vara kontaktbar för nyheter, läsarmejl och granskning av kommentarer. Jag har gjort detta i fyra år och tro mig: det sliter och leder till stress, hur roligt och intressant det än är.
–  En duktig reklamsäljare. Längdskidbranschen har varit försiktiga beträffande annonsering, men det håller på att vända i dessa goda tider med välavlönad befolkning och hälsotrend. Cykelbranschen har historiskt sett satsat betydligt hårdare och där har konsumenterna varit större prylälskare. Att sälja längdannonser kräver att person dels kan området väldigt, dels är en duktig säljare. Dessutom måste hen (könsneutralt för hon eller han, se DN-artikel här) vara beredd att jobba helt utan fast lön, ergo enkom provision.
– En duktig webbutvecklare som bygger sidan och förändrar den i takt med tiden.
– Ett bra domännamn.

Hur som helst finns det bra möjligheter för stora och bra längdskidsajter i Sverige om allt fungerar. Jag tror på en ljus framtid för alla skidnördar!

Andra bra längdskidsajter
Skidspårens status
Skidresultat
Klassikerresultat
Skidforum
Vasaloppet
Svenska skidförbundet
Startplatser köp och sälj
Blogg av Skidpepp om landslagsåkarna

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Skidor. Bokmärk permalänken.

3 svar på Öken bland längdskidsajterna

  1. Maria skriver:

    Du är helt rätt ute, en ny och hottare skidsajt skulle behövas. En bra idé och lite slit, jag tror du skulle vara rätt person att starta den! Ha de gott och hälsa gärna Martin.

    • Erik Wickström skriver:

      Tack för stödet och grattis till en magisk säsong. Du kanske också skulle kunna fortsätta din karriär som journalist 🙂 Du har ju gjort en del inhopp ibland. Jag ska hälsa Martin, han kom precis hem från semester i Berlin.

  2. Instämmer med skribenten ovan, är det någon som kan få fart på saker och ting inom skidvärlden och samtidigt bidra med fantastiska skildringar så är det du Erik!
    Hör gärna av dig om man kan va till någon hjälp på något sätt.

    Synes snart!

Kommentarer är stängda.