4*4 min-intervaller med Helgerud och Hoff

4*4 min-intervaller är i media igen. I senaste numret av Runners World. Det är Jan Helgerud och Jan Hoffs träningsmodell med massvis av intervallträning som många norska skidåkare används sig av. Se bilden nedan.

Men redan 2006 skrev Örebrokillen Johan Kask (som då hette Ericsson) om ungefär samma studier. Johan är för övrigt lika snäll och eldsjälig i Karlslunds IF nu som innan han gifte sig.

Se pdf:en om bla Beckie Scott och Marit Björens träning här, som en av mina adepter scannade in. Tack, härligt nördigt! I texten står även om varför just 4 minuter på 90-95 % av max tränar syreupptagningsförmågan bäst.

Runners World nummer 3-2011.

Runners World nummer 3-2011.

Apropå Runners World, jag såg precis att löpartidningen/löparboken Runners World Coach har blivit nominerad till ”Årets Oneshot”. Det känns jätteroligt, jag översatte hela den från tyska till svenska förra året innan utgivningen. Och skrev även om och skrev nytt stora delar, så jag känner mig ganska delaktig. Så nu håller vi tummarna för att den vinner!

”Branschorganisationen Sveriges Tidskrifter, med över 400 medlemmar, anordnar varje år tävlingen Tidskriftspriset för att premiera goda förebilder och nyskapande insatser inom tidskriftsbranschen. Runner’s World Coach är nominerad i kategorin Årets Oneshot. Prisutdelningen går av stapeln 9 november.

Priset ger till en oneshot som har utmärkt sig för redaktionellt framstående insatser. En tidskrift som är en fullödig produkt trots att den bara utges med en eller ett par utgåvor. priset ges för insatser under de senaste året.”

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Löpning, Träning. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till 4*4 min-intervaller med Helgerud och Hoff

  1. Finn skriver:

    Intressant, men som sagt inget nytt med intervaller. Mest radikalt är väl att dom rekommenderar massor av intervallträning för motionärer? Du som är mer insatt, har du lust att kommentera deras intervallpropaganda, finns ju många frågetecken – t ex:

    – Anser dom att man ska träna så här året runt? Verkar så eller hur?
    – Risker för skador, sjukdomar, överträning (tänker främst för motionärer)?
    – VO2 max betydelse för motionärer vs elitåkare
    – VO2 max kanske inte lika viktigt i löpning som elitskidåkning?
    – Ignorerar eller förnekar dom lågintensiva träningseffekter som t ex kapillärbildning, mitokondriebildning osv?
    – Tränar inte alla elitåkare mycket intervaller?

    • Erik Wickström skriver:

      Jag vill inte svara för deras forskningsresultat, men jag kan säga att jag tror att 99 % av alla motionärer skulle kunna förbättra sig enormt mycket genom att träna färre timmar och hårdare.

  2. Jenny Sjöberg skriver:

    Vem vann presentkortet! Nyfiken… 😉

  3. Claes Wikdahl skriver:

    Grattis till nomineringen! Låter som att du ska ta åt dig en hel del 🙂

  4. björnjonsson skriver:

    Jag körde ett 5x4min stakintervallspass på eagle 4:orna imorse efter jag läst detta! 🙂 Drog till med 5x1min som avslutning dessutom! Fick kraftstaven ieftermiddag. ska bli spännande!

  5. aleandrowest skriver:

    Vad tror du om att utföra ett maxstyrkepass liknande det som finns beskrivet i artikeln för att sedan, med sliten muskulatur, gå ut, sätta på dig rullskidorna och köra en timme mycket kuperad styrkestak med låg puls för att lära ”skidmusklerna” att jobba hårt trots stor trötthet? Jag tror starkt på detta och tror det kan ge ökad muskulär uthållighet vid extremt långvarig och enformig skidåkning, exempelvis vid Vasaloppet.

    • Erik Wickström skriver:

      Jag tror det ligger något i det. Johan Granath, Linus Larsson och Andreas Lundblad kör styrka innan rullskidspass ibland, de kanske kan utveckla. Jag har också gjort det ibland.

Kommentarsfältet är stängt.