Madshus Redline test

Martin Josefsson, Mattias "Z" Carlzon och jag efter en tur till Ulricehamn i lördags. Mycket sol, mycket trevligt och pryltoken Z har naturligtvis nöjd med att ha fått testa Madshus Redline.

Martin Josefsson, Mattias ”Z” Carlzon och jag efter en tur till Ulricehamn i lördags. Mycket sol, mycket trevligt och pryltoken Z var naturligtvis överlycklig med att ha fått testa Madshus Redline. Bilden är tagen utanför Martins palats på Hedvigsborg som han sköter pedantiskt, både in- och utvändigt. I bakgrunden syns min fars V70, som jag lånade över dagen. En sådan ska jag köpa om jag blir miljonär, då åker vår franska finess raka vägen till skroten.

En del av mitt jobb är att ha koll på nyheter inom skidsporten och att testa nya och gamla prylar. Det är något jag tycker är väldigt roligt och det hjälper mig dels i mitt jobb som journalist, skidinstruktör och personlig tränare, men även som entusiastisk 30 plus-skidåkare.

Det viktigaste verktyget för en skidåkare är själva skidorna, så därför är nyheter inom det segmentet naturligtvis extra roliga. Från torsdag till söndag har jag åkt skidor en gång om dagen och samtliga pass har jag haft Madshus Redline under fötterna. Som jag nämnde förra veckan är nyheten med denna skida bland annat att topparna är oerhört mjuka. Så här skrev jag som notis på Nyspårat i senaste Vasalöparen, då jag bara läst pressmeddelandet och inte testat laggen:

Madshus Redline

Madshus Redline är mer vita än röda

REDLINE Carbon Classic är enligt Madshus själva resultatet av tre års utveckling och intensivt samarbete med produktingenjörer och längdskidåkare i världsklass. Skidan ska ha en helt ny och avancerad geometri, med optimerade tryckpunkter för bästa fäste och glid. Geometrin tillsammans med ett nytt sorts belag ger en ”extremt mjuk” fram- och bakdel vilket enligt leverantören ska ge både större acceleration i skidan och bättre fäste.
REDLINE Carbon Classic kommer i två varianter: ”Cold” med ett långt, lågt spann för +1 till -30 grader och ”Plus” med ett långt, något högre spann för -2 till +10 grader. Plusskidan kommer med det nya transparenta belaget som håller borta smuts och ska enligt tester ha visats sig gå bra i ett betydligt bredare område än det som uppges. Enligt Jörgen Brinks blogg åkte han på den nya skidan i Marcialonga. Ett par Madshus REDLINE Carbon Classic är dina för det facila priset av 7000 kr.

Marwe rullskidor som dekoration

Marwe rullskidor som dekoration i ett hus 8 km från vårt

Det är verkligen en revolution kan jag säga efter fyra träningspass. Det är en helt annan känsla att åka på skidorna. De är lättare och är riktigt sköna att åka på. Om de även glider bra är svårt att säga eftersom jag inte haft dom i en tävlingssituation, men väldigt många av Madshus finåkare har redan börjat rejsa flitigt på dom. Det är inte vanligt att elitåkare tävlar så mycket på en helt ny modell, så något speciellt är det nog med dessa skidor. Jag ska inte skriva någon utförlig recension, men av de sex timmar jag åkte (på tre olika par Redline) så får jag noga säga att det är detta tillsammans med Atomic Skintec är det största som hänt skidutvecklingen de tre senaste åren.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Prylar, Skidor, Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Madshus Redline test

  1. Lars Bern skriver:

    Klämde som hastigast på ett par i Sälen dan innan Vasaloppet och blev glatt överraskad av hur tunna de är och lätta? Har hört rykten om att Boråsföretaget Oxeon levererat kolfiberband till Madshus. Undrar om det stämmer?

  2. Erik Wickström skriver:

    Det vet jag inte, men jag känner till Oxeon och är sugen på studiebesök. Kolfiber är det andra svarta guldet tillsammans med kaffe 🙂

Kommentarsfältet är stängt.