Johan Palmér om vårlöpning – baklänges

Vistavallen vid Landsjön utanför Huskvarna

Vistavallen vid Landsjön utanför Huskvarna

Dyslektikern, skuggfotografen,  småbarnspappan, Landsjön-patrioten och elitmotionären Johan Palmér (trevlig är han också förresten) har efter betydande stavningskontroll skrivit några träningstips exklusivt för denna blogg:

Vistavallen vid Landsjön utanför Huskvarna

Vistavallen vid Landsjön utanför Huskvarna igen

Släpp ut fångarna det är vår
Även om det är tämligen svårt att tro så står våren för dörren. I alla fall säger kalendern det, men visa fåglar kom och stack igen. Kanske kommer tillbaka eller fastnar på ett nytt spännande ställe. Skidspåren stoltserar fortfarande hyfsad standard men det är dags att vila. Efter vila kommer löpning, men inte helt utan chans till stressfrakturer. Asfalt är hårt och otjälad mark är tämligen svår att hitta. Tänk på att benen inte sprungit på länge. Ömma benhinnor och strejkande knän är inte särskilt effektivt. Här kommer några tips:

  • Korta rundor 20-30 min så kan du avsätta tid till något annat.
  • Intervaller kan vara korta. Rolig variant är Tabata-intervaller 20 s löpning/10 s vila x 20st. Det blir 10 min intervalltid och sprintarna ska vara max med bibehållen teknik.
  • Kör i dom gamla tjocka skorna och vänta med att glänsa i FiveFingers tills sommarn kommer.
  • För den som är sugen på att prova något nytt visar charmiga Ted Ås en video om att springa baklänges här: http://www.jogg.se/2XU
Vistavallen vid Landsjön utanför Huskvarna

Vistavallen vid Landsjön utanför Huskvarna igen igen

Spökarenorna
Överallt i vårt avlånga land kan man se dom. Dom gamla halvt döende friidrottsplanerna. Några kämpar hårdare än andra. Andra håller uppe en fasad medan intresset svalnar. Det är inte samma tid nu som när man gick med i facket för att ta hjälp av sina bröder. Nu tar man fördelarna men vill helst betala så lite som möjligt. Friidrottsplanerna blommade upp i folks strävan att få det bättre. Föreningsrörelsen växte fram när folk ville göra något tillsammans. Facket fick bort 6 dagars arbetsvecka och folk ville ha något meningsfullt av sin tid. Ett tips från mig är att när benen är igång efter dvalan besöka en friidrottsplan. Det bästa med en kålstubsbana är att det är tydliga meter som gäller. Är du inte rädd för hårt arbete rekommenderar jag 8x200m, 4x400m, 2x800m med 90sek vila mellan varje. Du kanske inte klarar det på första försöket men tid finns alltid. När pulsen inte sjunger under vilan så är det att sluta för dagen och komma tillbaks starkare nästa försök.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Löpning, Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Johan Palmér om vårlöpning – baklänges

  1. Micke Munther skriver:

    Sörjer att snön är borta men så läser man detta och vips så vill benen släppas fria…

Kommentarsfältet är stängt.