10 timmar = mängdvecka

Förra året hade jag som mål att träna i snitt 10 timmar i vecka. Det klarade jag inte riktigt. I år är målet en timmes träning i snitt per dag, alltså 7 timmar i veckan. Det har jag hållit ganska bra sedan skidåkaråret började i mitten av april. Jag skriver inte träningsdagbok längre, men jag brukar spara tiderna i klockan till söndagen innan jag raderar allt. Hittills har det landat på 5-9 timmar.

Tempodräkten från Bjørn Dählie är skön!

Tempodräkten från Bjørn Dählie är skön!

Men förra veckan slog jag till med största träningsveckan sedan i början av april, då jag precis noterade tvåsiffrigt med 10,5 timmar. Hittills funkar det uppenbarligen bra, eftersom formen är god. Jag kör kanske inte fler högintensiva minuter än tidigare, men distanspassen går fortare.

05.00-träning?
Samtidigt inser jag det kommer bli tufft att möta konkurrenterna som många gånger har 10-12 timmar lågvecka och 20-25 timmar som högvecka. På årsbasis blir det dubbelt så mycket. Det är en viss skillnad, men jag ska försöka göra det bästa av situationen och vara så lite tid efter som möjligt på loppen. I det ingår bland annat att mysdistans helt går bort, med undantag för säsongsskarvar (vänja kroppen vid snö/asfalt, första cykelpasset på våren etc).

Ett litet orosmoment är hur det ska gå i höst. I maj, juni och juli har jag det ganska lugnt på jobbet och då försöker jag de flesta dagar klämma in träning, jobb, bloggande, resebokningar, byte av stavspetsar etc mellan 8-17, för att övrig tid vara med familjen. Jag vill helst bara träna efter kl 17 en dag i veckan nu med två småbarn, och i höst kommer jag behöva minst 8-17 för att arbeta. Hur gör man då med träningen? Självklart vet jag att väldigt många är i exakt samma situation. Det är en intressant utmaning att prestera på jobbet, som make, som förälder och som idrottare. Det gäller att hålla tungan rätt i mun och köra rätt pass. Maria Rydqvist (som visserligen är på en helt annan nivå) och jag mejlar ibland om detta och jag tycker att hon har många sunda reflektioner.

Triathleten David Svensson har tre barn och berättade för mig att han kör många pass klockan 5 på morgonen. Ingen dum idé, morgonstund har guld i mun!

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till 10 timmar = mängdvecka

  1. Niklas Solsjö skriver:

    Så här års går det väl an att träna i ottan, men värre i höst… Jag tränar mycket minde än dig, men jag försöker alltid köra när de andra sover middag eller efter 19 när barna sover. Du verkar ju ha hittat det som passar dig bra!

  2. Björn "Skejtarn" Lind skriver:

    Lunchträning! Testa det! Du kommer prestera bättre på e.m. på jobbet med. Långpass är svårt såklart men 1h högintensiv träning är perfekt! Sen kör du nått extrapass styrka morgon eller kväll när det funkar med familjen jobb och nått tidigt långpass på helgen…
    Eller så skaffar du kontor ett par mil bort och tränar genom att pendla på rullskidor eller löpning 😉

    • Erik Wickström skriver:

      Tack för bra tips!
      Det är sant, man presterar ju faktiskt bättre på jobbet med morgon- eller lunchträning. Mitt kontor ligger vid Rya Åsar i Borås, så bättre lunchlöpning finns inte 🙂

  3. Håkan Westman skriver:

    Morgonpass, lunchpass, nattpass, pendelträna eller träna medans du jobbar. Det sistnämnda har du nog unika möjligheter till. Fyll vasalöparen med massa ”liverapporter” och pryltester. Diktera dina artiklar medans du tränar och spara dom som text med tex http://myechoapp.com/ .
    Anlita några hungriga journaliststudenter som kan extraknäcka och vill ha praktik så du får tid till träning 🙂

Kommentarsfältet är stängt.