Nya SkiErgen, barnteater, Gösta Olander, Sverker Sörlin och Love Ljungström

5000 m SkiErg nya SkiErgen.

Personbästa 5000 m på den nya SkiErgen 17.24 min, alltså inte lika bra som det ser ut. Jag ska köra på den gamla hos svärfar på julafton för att få ännu en uppfattning om skillnaden. Pulsnoteringarna är när jag avslutar varje kilometer. Men jag hade faktiskt 186 precis efter målgång, min högsta pulsnotering på flera år. Lätt fikasugen efteråt.

En heldag på Liseberg i specialväder. Men minerna var idel glada!

En heldag på Liseberg i specialväder. Men minerna var idel glada!

Efter fem dagar med hela träningsvilodagar varvat med kort och lugn träning gjorde jag comeback i högpulszonen. Anledningen var att Holaveden/Kaxholmen-gänget med min gamle gästbloggare Johan Palmér och min tidigare klubbkompis petit-Oskar Lund i spetsen hade dragit igång en SkiErg-tävling med namn Holavedsmästerskapen. Detta som substitut för den inställda skidtävlingen Huskvarnaloppet. Man fick dra 5000 m från torsdag till lördag.

Finns det p-vakter för barnvagnsparkeringar?

Finns det p-vakter för barnvagnsparkeringar?

Jag slog till med 17.24 min, alltså pers med smått astronomiska 30 s. Det är orealistiskt och det är bara att konstatera att den nya maskinen är snabbare. Tidigare estimerade jag att det skulle göra ca 10 s på 5000 m, men nu tror jag nog mer på 20 s. Notera där att jag tror att jag kanske persade med 10 s. Jodå, det känns bra och formen är fortfarande god. Men snöbristen är inte helt optimal. Totalt har jag fått åtta träningsdagar på snö. Det är inte direkt skitmycket i relation till mina mål med stordåd i Vasaloppet och att komma högt upp i totalen i den svenska långloppscupen.

Apropå nya SkiErgen så har jag inte bytt handtag. Jag har faktiskt börjat gilla de nya utan remmar! Läs mer om några av mina andra tankar om nya vs gamla SkiErgen här.

Jonas Colting, Olle Häggdahl och jag vid julbordet i fredags

Jonas Colting, Olle Häggdahl och jag vid julbordet i fredags

Barnteater och Sverker Sörlin
Helgen var för övrigt trevlig och decembrig! I lördags var det julgodisbak (igen), denna gång hos min mor med en gäng andra gäster och i söndags körde vi en heldag på Liseberg med bland annat teater i form av Emil i Lönneberga.

Eftersom jag knappt tränat i veckan hade jag tänkt att åka rullskidor till Göteborg (6 mil), men pga frost på vägen fick det bli långpass på SkiErgen istället. 40 min uppvärmning och därefter 5 st 8 min-intervaller med 2 min vila. 10 min nedvarv. Tot 1 h 40 min.

Love Ljungström höll ett av många tal om Sverigesimmet och försökte limma på Carro

Love Ljungström höll ett av många tal om Sverigesimmet och försökte limma på Carro

Intressant intervju
I fredags blev jag förresten intervjuad av en kille med namn Daniel Svensson som är doktorand till ”skidfilosofen” Sverker Sörlin (hans bok Kroppens Geni är bra). Daniel jobbar med historia och undersöker hur konditionsidrottare har tränat genom tiderna och vilken roll vetenskapen har spelat. Han ville även få in lite nutid och ville ha min syn på träning idag, inom elit och motion. Under långlunchen hann vi bland annat med att prata en del om Vålådals-Gösta Olander, GIH, varför man inte differentierar träning för killar/tjejer mer och vetenskapens nytta och onytta för konditionsidrottare. Jätteintressant och trevligt!

 

5 st 8 min-int med 2 min vila på nya SkiErgen

5 st 8 min-int med 2 min vila på nya SkiErgen. Jämn progression på tiderna. Jag tittade på Swix Ski Classics från Livigno på iPaden på uppvärmningen och där höll de ca 45-60 i frekvens på platten, så 54 känns lagom. Uppför i stakning höll de ca 80 ibland. Notera att sista pulsnotering är ett felvärde, den var betydligt högre.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nya SkiErgen, barnteater, Gösta Olander, Sverker Sörlin och Love Ljungström

  1. Ola Jönsson skriver:

    Tjenare Erik och tack för en kanon-blogg! Jag har en fråga till dig anågende frekvens på skierg. Jag ligger en bit över det som du snittar, och faktiskt en bit över andra som jag också talat med. Jag brukar ligga på 60-61 s/m när jag kör 5×1000 m. Är det bra/dåligt? Skulle jag tjäna på att få lägre frekvens?

    • Erik Wickström skriver:

      Roligt att du uppskattar bloggen!
      Jag tittade på La Sgambeda på iPaden när jag körde SkiErg och låg på typ 45-60 på platten. Så 60 är kanske i överkant, men olika frekvenser är olika optimalt för olika åkare. Precis som i cykel. Att köra högre frekvens på intervaller än i ett 9 milslopp tycker jag heller inte är så farligt.

Kommentarsfältet är stängt.