Sub 18 på 100 m SkiErg

Efter två lugna inledningsdagar skickade jag på ganska ordentligt igår. Det var skönt att få höja pulsen för första gången sedan Stråkenloppet för tio dagar sedan. Jag stakade 1,5 h med 5 st 3 min-intervaller med 2 min vila som avslutning. Denna vinter har jag för det mesta kört intervallerna i slutet av passen, det känns mer långloppsanpassat.

Pulsdata från sista intervallen på Polar V800

Pulsdata från sista intervallen på Polar V800

Ibland kan man ha svårt att få upp pulsen om man kör intervaller efter en timmes uppvärmning istället för efter 10 min och därför kan man misstänka att träningen inte ger samma effekt. Jag har vanligtvis inga problem att få upp pulsen efter långa uppvärmningar, vilket märkes särskilt idag, då jag peakade tre slag ifrån max i stakning uppför på sista intervallen.

Pulsen kan dock luras lite ibland. Även om jag fick upp pulsen bra är det inte säkert jag utvecklade samma effekt (åkte lika fort). En stor effektutveckling är många gånger positivt vid intervallpass, men på skidor går det knappt att jämföra eftersom förhållandena varierar. På testcykel och SkiErg är det lättare att mäta. Och då kanske man skulle se att det för många går att producera mer watt med en kortare uppvärmning jämför med en längre, även om pulsen är den samma.

100 m SkiErg på 17.9 s

100 m SkiErg på 17.9 s. Tiden stod faktiskt på 17.8 s när jag var klar, men när jag sedan gick in i historiken hade de gjort en retlig avrundning.

Hur som helst gillar jag att lägga intervallerna i slutet av pass, eftersom jag vill åka bra på långlopp.

17.9 s på 100 m SkiErg
Jag slog på stort igår och tränade även ett andra pass. Martin Josefssons och mitt styrkepass gjorde comeback efter alldeles för många veckors uppehåll. Efter 5 min uppvärmning drog jag 100 m SkiErg på 17.9 s, att jämföra med mitt tidigare pers på 18.3 s. (På gamla maskinen har jag dragit 18.6 s som bäst.) Rejält pers med tanke på att jag testat ca 10 gånger senaste månaderna. Kanske för att jag knappt tränade förra veckan, eller för att jag drog 100 m nästan max några minuter innan? Eller kanske pga stakintervallerna några timmar innan samma dag?

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Skidor, Träning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Sub 18 på 100 m SkiErg

  1. Anders johansson skriver:

    Hej Erik.
    Tack för en inspirerande blogg samt en din matnyttiga bok.
    Fråga.
    Det skrivs mycket om tider etc på skierg, ex tider på 100 m, olika pass etc. Undrar vilket/vilka motstånd dom körs på eller som är vanligast ?

    Med vänlig hälsning, Anders

    • Erik Wickström skriver:

      Jag brukar köra tusingar och 5000 m test på 6:an eller 8:an. 100 m kör jag på 10:an. Bästa motstånd är precis som växlar på en cykel. Vissa trivs med tungt, andra med lätt. Generellt bör man ha lättare motstånd ju längre distansen är (för att musklerna inte ska ta slut) för optimal prestation.

  2. Göran Dahlen skriver:

    Ja skulle va kul att testa 100 m. Har bara kört 5000 och 10000. Antar att man måste värma ordentligt innan man hysteriskt sliter ner 100 meter! Såg att tekniken är ett par riktigt korta drag först….

  3. mikael78 skriver:

    Hej Erik! Har du även testat en apparat som heter Skitrainer Master? Den ser ut att likna SkiErgen en hel del men ligger i det fristående utförandet några tusenlappar lägre i pris…

    • Erik Wickström skriver:

      Tack för tipset, den hade jag inte sett innan. Vore kul att testa! Den är säkert bra, men en av många fördelar med SkiErg är ju att det går att jämföra tider med kompisar 🙂

Kommentarsfältet är stängt.