Simmer SUP Battle Halmstad långdistans 12 km 2015 the story

Nöjd efter 5:e-plats i Simmer SUP Battle

Nöjd efter 5:e-plats i Simmer SUP Battle

Resultat Simmer SUP Battle Halmstad långdistans 2015 finns här. Tävlingen är en del av Sverigecupen ”Svenska SUP Race Serien”. Jag blev 5:a av 11. Bilder finns här och här.

Tydligen har man olika fenor beroende på bana

Tydligen har man olika fenor beroende på bana

I söndags körde jag min första tävling i SUP (stand up paddling), eller stående paddling som jag tror det ”officiella” namnet nu är i Sverige. Stående paddling innebär att man står på något som påminner om en surfingbräda och tar sig fram med en enkelbladig paddel.

Magnus Lindstedt, som är bäst i Sverige och jobbar stenhårt för att få sporten att växa, kontaktade mig förra året  pga av min roll som skidåkare/bloggare/föreläsare mm för att få ut sporten till skidåkare. Han fick mig verkligen på kroken. Rörelsemönstret påminner om stakning, det är grymt jobbigt styrkemässigt, man får upp pulsen nästan lika bra som på rullskidor, det är skonsamt och framförallt jäkligt roligt. Särskilt nu i början när man lär sig så mycket och gör snabba framsteg.

Att komma till en tävling innebar att lära sig ännu mer. Inte minst allt med utrustningen. Den brädan jag har lånat och tränat på (ca 5 pass förra året, 5 pass i år) är i glasfiber och är 12,4 fot lång och 28 tum bred. Nu på tävlingen fick jag låna en 14 fot lång i kolfiber med samma bredd, 28 tum (den var nog typ 0.5-1 km/h snabbare än den jag använt tidigare vid motsvarande förhållanden). Magnus körde på en 23 tum bred bräda, vilket nog hade varit för svårt för mig. Men 24 eller 26 hade nog funkat, smalare bräda går generellt snabbare.

DSC_032280-85 procent
Banan gick tre 4 km-varv på Nissan i centrala Halmstad, med start och mål vid Picassoparken. I starten blev det mycket svallvågor, något jag inte är van vid. Men efter några hundra meter kom jag igång och insåg att det var en enorm fördel att ligga bakom någon. Det är dock inte helt enkelt som ovan, dessutom tappade jag säkert 15-20 sekunder varje gång i de sex vändningarna på 180 grader. Efter ett par kilometer låg jag 8:a, men jobbade mig sedan successivt uppåt och halvvägs in i loppet låg jag 5:a, en placering jag höll ändå in i mål.

Pulsen låg för det mest på 80-85 procent av max under de 87 minuterna jag höll på. Hade det varit rullskidor hade jag förmodligen legat ca 5 procent högre, så det är ingen stor skillnad. Med en smalare bräda (om jag bemästrat det) hade förmodligen pulsen varit högre. SUP ställer enorma krav på styrkan och därför vill man gärna ha det lite lättare ibland.

Det blåste en del, men när jag studerade hastighetsgrafen efteråt insåg jag att medströms i motvind och ”motvågor” trots allt gick snabbare än motströms i medvind och ”medvågor”. Vanligtvis ligger man i mitten av ån medströms och i kanten motströms, men nu körde jag en del i kanten även medströms för att slippa vågorna.

Magnus Lindstedt, bäst i Sverige på stående paddling

Magnus Lindstedt, bäst i Sverige på stående paddling. Foto: Arrangören.

Härlig stämning
Det är inte bara Magnus Lindstedt som är vansinnigt trevlig och hjälpsam, hela denna subkulturen verkar vara det. Flera kom fram och pratade och tyckte det var jätteroligt att jag var där och undrade om jag skulle köra fler tävlingar. Och 6:an Ulrik, som jag träffat tidigare, sade efteråt ”Jag blev så glad att se att det var du som körde om mig halvvägs” och verkade uppriktigt mena det. Överhuvudtaget en härlig atmosfär som gör att man verkligen vill komma tillbaka.

  • Nästa gång ska jag köra med handskar. Efter jag kört så lite och bara en gång över en timme innan så var mina händer ganska söndertrasade efteråt.
  • Att köra med vätskeryggsäck funkade kanon.
  • Att sova 5 timmar natten innan och delta på en svensexa dagen innan med allt vad det innebär tyckte jag lyckligtvis inte påverkade så mycket.
  • Träningsverken i överkroppen dagarna efter var ganska brutal.
  • SM går i Falun i början av augusti. Kanske vara med? Främsta anledningen till att jag tränar SUP är för att lära mig mer om olika konditionsidrotter och bredda mina kunskapsområden. Att köra 5-10 pass till och ställa upp i ett SM skulle vara ett intressant och jätteroligt projekt.

Data från Polar V800 (startade 15 s innan start)
Tid: 1:27:15
Sträcka: 12,68 km
Snitthastighet: 8,7 km/h
Maxhastighet: 11,3 km/h
Medelpuls: 152 (81 %)
Maxpuls: 165 (88 %)
Varvtider: 28.49 (egentligen 28.34), 28.55 och 29.30 min (tappade alltså för varje varv, men inte jättemycket)

Pulskurva stående paddling knappt 1,5 h

Pulskurva stående paddling knappt 1,5 h. Peaken på 165 slag är efter 40 min då jag drar ifrån Ulrik.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.