Nanosonic Intelligrip – och pulvervallning på träning

Det här blir 9:e raka dagen utan träning. Det går bra nu. Men jag är en stor anhängare av att träna istället för att valla. Därför gillar jag vallningsfria skidor och sedan jag började åka på skidor med inbyggd stighud 2010 har jag nog totalt vallat fästvallat på ungefär fyra träningspass, om man bortser från skidtest med fästvalla dagen innan tävling på den tiden jag tävlade med fästvalla.

Madshus Intelligrip och nya staven NANO CARBON RACE 100 UHM POLES

Madshus Nonosonic Intelligrip och nya staven NANO CARBON RACE 100 UHM POLES, som jag åkt på i knappt två veckor. Jag trodde staven bara skulle vara en tråkig färguppdatering, men när jag jämförde den med den vita föregångaren var det faktiskt en veritabel skillnad i vikt och pendel. För övrigt måste man jämföra stavar med samma truga, annars blir trugans storlek och vikt alltför avgörande för pendeln. Den nya röda handremmarna som funnit ett tag nu är en trevlig nyhet, då de tidigare (svart modell) slets ut lite för fort enligt mig.

Senaste året har jag kört på Madshus Terrasonic Intelligrip. De har funkat jättebra, men Terrasonic är en relativt enkel modell, så sist jag var på Madshusfabriken så tjatade jag på dem att de borde ta fram en vallningsfri Redlinemodell. Det hade de såklart redan tänkt på. Det blev dock inte Redline utan Nanosonic, som är deras näst bästa modell och också tävlingsbar.

I knappt två veckor har jag åkt på Madshus Nanosonic Intelligrip (mest varit sjuk så inte så många pass) och det har varit en riktig höjdare hittills. Jag tror den börjar säljas nästa år. Den skulle nog led 1-åkare som kör med fäste kunna ha så länge det inte är för kallt. Bra glid och åtminstone på mitt par också riktigt bra spann. Recension kommer senare. 

Så här med bara en dryg månad kvar till Vasaloppet tycker jag man ska träna i ganska tävlingslika förhållanden, så jag pulvervallar mina träningsskidor, inklusive de vallningsfria. Det kanske är lite over kill, men jag tror starkt på trögt motstånd på hösten (4:or på rullskidor och kuperad terräng) och lätt motstånd och flack terräng när det närmar sig. Jag tror det är att göra sig själv en björntjänst att köra lättrullat på hösten (2:or) och sedan träna trögt i februari (dåligt vallade skidor och alltför kuperade banor).

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.