410 h – 7 timmar och 49 minuter i snitt

Mjuka och sköna på Borås Bil

Mjuka och sköna möbler på Borås Bil

När vi skickar in bilen på Volvo för reparation brukar jag lämna den på morgonen och sedan springa/åka rullskidor hem (ca en mil), för att sedan ta mig dit på eftermiddagen igen. Men idag skulle det bara ta 2-3 timmar, så inrättar jag mitt kontor för förmiddagen här.

Igår lämnades Vasalöparen till tryck och det var jäkligt skönt. Senaste tre veckorna har varit rejält mustiga för mig med massor av spännande uppdrag, men när det sker samtidigt som en Vasalöparenproduktion blir det tufft. Många uppstigningar innan kl 05.00, inte så mycket träning och inte helt oväntat en sjukdomsperiod på tio dagar. 23 träningstimmar blev det i januari.

Regnet, plusgrader och vinden har tagit hårt på snön, men fortfarande gott om snö på konstsnöspåret på Borås skidstadion

Regnet, plusgrader och vinden har tagit hårt på snön, men fortfarande gott om snö på konstsnöspåret på Borås skidstadion. Det blev en timme igår med lite intervaller, första passet med hög puls på två veckor. Formen är väl inte helt i sin ordning.

Nu när det är lugnare hoppas jag kunna öka träningen ganska kraftigt och försöka köra ca 7-15 timmar i veckan fram till Vasaloppet. För mig är januari och februari de två viktigaste träningsmånaderna, inte höstens månader som det är för eliten. Jag och alla andra som inte tränar mer än 7-8 timmar i veckan i snitt bör enligt mig lägga mest fokus i träningen jan-feb (om Vasan är huvudmålet). Det är då man ska ta sig tid att få snöträning och köra några rejäla långpass. Man får mycket tillbaka av den snöträning man gör 1-2 månader inpå loppet, mycket mer än att exempelvis åka på snöläger i november och sedan träna få timmar och utan tillgång till snö i december. Och som jag brukar säga när jag föreläser så har vi renoveringsförbud hemma i januari och februari, allt för att kunna mer lägga tid och fokus på skidåkningen.

Apropå träning så har jag nu registrerat träning i ett år med min Polar V800. Inte skrivit noteringar om passet, men lagt över informationen från klockan till datorn. Från 1 feb 2015 till 1 feb 2016 blev det 410 timmar och 9 minuter, vilket ger 7 timmar och 49 minuter i veckan snitt. De två största månaderna var dec 2015 (44 h) feb 2015 (42 h). Lägst förutom jan 2016 (23 h) var okt 2015 (24 h).

Det blev en del kommentarer med olika åsikter angående gårdagens inlägg om huruvida svenska elitskidåkares stora intag av kolhydrater kan vara en förklaring till alla sjukdomsperioder. Häng med i diskussionen du också!

För att avsluta detta spretiga inlägg så har jag en egenarrangerad Vasaloppskväll på skidstadion idag. ”Bara” idag och på fredag denna vecka. Jag håller tummarna att nästa vecka bjuder på lite mer vinter för då har jag event måndag, tisdag och torsdag, både egenarrangerade och för företag.

Inte riktigt en inramning som är vacker som ett vykort, men det funkar för skidåkning

Inte riktigt en inramning som är vacker som ett vykort, men det funkar för skidåkning

 

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till 410 h – 7 timmar och 49 minuter i snitt

  1. Per-Johan Norman skriver:

    Väldigt intressant! Har under ngr år funderat över varför te.x Brink och Johan Ohlsson så ofta drabbas av sjukdom. Vore intressant att höra Björn Ferrys åsikt. Har för mig att han med framgång provade LCHF i typ ett år. Av ngn anledning gick han tillbaks till ”vanlig” kost.

Kommentarsfältet är stängt.