Stående paddling och skidåkning

Jag blev intervjuad av en sida om stående paddling efter Vasaloppet, sup360.se. Så här stod det där:

Fem snabba med Erik Wickström: “Kombinationen av styrke- och konditionsträning i SUP är svårslagen”

Intervju med Erik Wickström, konditionsidrottare (blogg: dinkondition.se) med meriter som bland annat en 25:e placering i Vasaloppet 2014 (33 s efter segraren).startsupsm
1. Först och främst: Grattis till en imponerande 60:e plats i Vasaloppet 2016. Hur ser du på längdskidåkning och SUP paddling. Vad har dessa sporter gemensamt?
– Tack! Inom både stående paddling och längdskidåkning krävs bland annat kondition, bålstyrka och balans. Dessa bitar är gemensamt för många konditionsidrotter, men stakrörelsen och paddelrörelsen är väldigt lika. Därför gillar jag SUP bättre än exempelvis kajak som träning för skidåkare. Jag får också upp pulsen mycket lättare genom stående paddling jämfört med kajak. En annan fördel är att man står ungefär som man gör i ett skidspår.

2.  Hur ser du på träning med SUP?
– Kombinationen av styrke- och konditionsträning man får genom stående paddling är svårslagen. Och så är naturupplevelsen många gånger mysigare än exempelvis rullskidåkning.

3. Vi såg dig prestera bra i SUP-SM sommaren 2015 trots relativt kort erfarenhet från denna paddlingsform. Vad är ditt intryck av SUP-SM?
– SUP-SM var en liten tillställning där jag blev 7:a på 10 km. Familjär stämning och kul event. Hoppas sporten växer och att fler motionärer hittar till tävlingarna.

4. Ställer du upp i SUP-SM i år?
– Jag får se om det blir några SUP-tävlingar i år. Jag är borta många helger vintertid, så jag kanske nöjer med att enbart träna på vattnet i sommar.

5.  Hur tidseffektiviserar man sin träning? Exempelvis vid träning för att genomföra någon av grenarna inom Svenska Klassikern. Rekommenderar du regelbundna intervallpass för medelmotionären?
– För mig är stående paddling en utmärkt träningsform när vi bor i vår stuga på sommaren, eftersom vi har sjötomt. Ställtiden blir minimal. Annars är ju faktiskt inte SUP optimalt ur just den aspekten. Då förespråkar jag hellre löpning och olika inomhusträningsformer, som roddmaskin, stakmaskin och ergometercykel. Det är effektiv och mätbar träning. Det är svårt att ge generella träningstips, men om du exempelvis tränar 1-4 pass i veckan och har gjort så i ett par månader så bör minst vartannat pass vara en typ av intervallpass. Oavsett om målet är att bara må bra eller att slå personbästa i något lopp.
sm2016
Erik Wickström i gult intill vinnaren Magnus Lindstedt och Axel Bergsten. foto: dinkondition.se

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.