Madshus Propulsion stakskida

Madshus Propulsion stakskida. Slutlig design ej spikad. Jag fick inte ta bild på hela skidorna, detta är ovandelen.

Madshus Propulsion stakskida. Slutlig design ej spikad, här är två versioner. Jag fick inte ta bild på hela skidorna, detta är ovandelen.

Petter Skinstad. Kul att se denna kille. Vi hade koll varandra, men hade inte träffats innan. Han hade bästa tid i Fredagsbirken på vallningsfria skidor. Fräscht.

Petter Skinstad. Kul att se denna kille. Vi hade koll varandra, men hade inte träffats innan. Han hade bästa tid i Fredagsbirken på vallningsfria skidor. Fräscht.

Det blev som sagt en fin tur till Norge. Vädret, runt nollan och någon form av nederbörd, var väl kanske inte helt hundra. Men det andra.

Madshus har successivt tagit fram en ny stakskida. Jag tror den kommer att börja säljas till hösten, under namnet Propulsion. Att fler och fler märken nu kommer med stakskidor känns som en självklarhet. Om man inte behöver få fäste på en skida borde det gå att göra den mer optimal för stakning.

Jag testade sju par stakskidor under förmiddagen i måndags. Ett par blev jag kär i. Bäst i samtliga aspekter, tyckte alla vi testade. Nummer 654. Totalt åkte jag cirka 1,5 timme.

Skidorna har jämnare materialstyvhet, alltså de otroligt mjuka fram- och bakändarna som finns på Redline är inte fullt lika mjuka på Propulsion. Tryckfördelningen är också mer utjämnad vilket förändrar tryckzonerna. Det kändes när man gick upp på tå och stakade. De nöp inte som jag tycker konventionella skidor ofta tenderar att göra, trots enbart glidvalla under.

Skylt i Sjusjøen vid Midtfjell

Skylt i Sjusjøen vid Midtfjell

Flexen är ungefär samma på konventionella skidor. Spannhöjderna ingen större skillnad. Madshusåkarna i Team United Bakeries, Team LeasePlanGo och Lager 157 Ski Team har alla åkt en hel del på de nya skidorna (dock med gammal design) i vinter. Dahl vann Vasan, Birken och Nordenskiöld på samma stakpar enligt Madshus.

Längden blir kortare, fast ändå inte. Topparna blir spetsigare, samt lite lägre, typ som på skejtskidor. Det gör att en Propulsion 205 cm i själva verket är som en Redline 210 cm, bara toppen skiljer. Kall- och varmföresskidorna har olika spannakurvor och olika belag, precis som på Redline.

Geir Strandbakke, 52 år och 92:a i Vasan i år. Blev även bästa 50-åring i Birken. Hård kille. Han bor året runt i Sjusjøen och tränar 800-900 timmar om året. En veteran i form vilar inte på hanen när han möter en 33-åring i kass vårform. 17 km slit ihop. Men trevligt. Geir är 173 cm och körde med 151 cm långa stavar i vintras. Nu testar han 165 cm.

Geir Strandbakke, 52 år och 92:a i Vasan i år. Blev även bästa 50-åring i Birken. Hård kille. En veteran i form vilar inte på hanen när han möter en 33-åring i kass vårform. 17 km slit ihop. Men trevligt. Geir är 173 cm och körde med 151 cm långa stavar i vintras. Nu testar han 165 cm.

Att sommardäcken var flång nya hjälpte föga

Att sommardäcken var flång nya hjälpte föga. Här Natrudstilen. Vi åkte dock uppe på fjället.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Madshus Propulsion stakskida

  1. Axel skriver:

    Petter Skinstad presterade nyligen riktigt bra i en löptävling (om tiden och distansen stämmer):
    http://www.langrenn.com/terrengseier-til-petter-soleng-skinstad.5871200-1743.html

    Riktigt imponerande och i så fall har han nog förbättrat löpkapaciteten betydligt. 2:56 min/km fart i terräng och över 3,6 km.

    Han slog Northug på 3000 m ifjol, men sprang ”bara” just under 9 minutersgränsen. http://www.langrenn.com/petter-northug-paa-3000-meter.5758606-1743.html

    • Erik Wickström skriver:

      Det låter ju onekligen grymt bra. Hade det stått 4 km hade det ju kunnat vara 3,9 km och det gör ganska mycket med 100 meter. Men står det 3,6 km borde det ju vara exakt. Imponerande oavsett.

  2. Ping: Ytterligare info Madshus Stakskida - Propulsion • Blogg.skistart.com

Kommentarsfältet är stängt.