Syreupptagningstest löpning – kass form

Selen vid Aktivitus rullskidsband verkar funka

Selen vid Aktivitus rullskidsband verkar funka

Catharina Ramhult sticker till

Catharina Ramhult sticker till

Innan jag skriver om formen: Tack för all positiv feedback från podavsnittet i Unika Människor, där jag blev intervjuad i 57 minuter. För er som inte hört det och vill lyssna finns det här.

Pigg och glad innan...

Pigg och glad innan syreupptagningstestet…

Inte många bra pass
Jag tycker själv att jag är bra på att skriva och säga att jag är i bra form när jag är det. Jag räds inte att säga eller att skriva att jag är i bra form dagen innan tävling. Och jag känner min kropp väl och har vanligtvis bra koll på dess prestationsförmåga.

Men nu kan jag säga att formen är riktigt kass, till och med dålig för att vara våren. Den sämsta på mååånga år. Det har blivit mycket annat sedan 24-timmars, vilket varit trevligt. Men det har varit både få pass och inte många av anständig kvalitet.

65 ml/min/kg
Domen kom i fredags. Testkliniken Aktivitus, som ligger precis bredvid skidhallen i Prioritet Serneke Arena, ville att jag skulle testa och utvärdera deras nya sele till rullskidsbandet. ”Det kan jag väl göra, och så passar jag gärna på att göra ett syreupptagningstest i löpskorna när jag ändå är där.”

...fikasugen efter syreupptagningstestet.

…fikasugen efter syreupptagningstestet.

Jag hade märkt på träningspassen att det gick tungt. Och invägningen visade på några kg mer än normalt. Men jag gav allt. Kom upp i 187 i puls, att jämföra med 188 i maxpuls. Så jag fuskade i alla fall inte. 4 min-fart. 1 min på 1 % lutning, 1 min 2 %, 1 min 4 %, 1 min 6 %, 1 min 8 %. Sedan orkade jag inte mer.

65 ml/min/kg blev resultatet. Det är såklart ett helt helt OK värde, men det sämsta jag fått på länge. Jag har ofta legat mellan 68-77, beroende på gren, testcenter och testutrustning. Ca 10 gånger har jag testat mig senaste 10 åren, på rullskidband, löpband, cykel, SkiErg och crosstrainer (!). Runt 73 tror jag att jag har legat på löpning hos Aktivitus.

Litervärdet ändras inte jättemycket
Något jag har märkt är att litervärdet skiljer ganska lite mellan syreupptagningstester. Jag ligger nästan alltid mellan 4,85 och 5,15 l/min, oavsett form. Vikten verkar påverka mer för mig hur syreupptagningsvärdet blir. I fredags vägde jag in på 74,5 kg, så mycket har jag  inte vägt i hela mitt liv tidigare. Innan jag började åka skidor igen år 2010 kunde jag väga in på under 70 kg och få höga testvärden trots dåligt litervärde. Men då hade jag å andra sidan ingen överkroppsstyrka så för att vara skidåkare var det ingen höjdare. Jag hittade ett test från hösten 2013 där jag vägde in på 71 kg och hade 5,18 l/min i litervärde. 73 blev värdet då. Där någonstans, runt 73, vill jag ligga. Mer än så blir nog svårt, bättre att satsa på andra kvaliteter.

IMG_7063Det jag vill komma till är att: Visst går det att ändra litervärdet även efter att man var fyllt 20 år. Men att lära sig utnyttja sitt syreupptag till max är många gånger där man ska lägga tonvikten. Exempelvis genom att köra en hel del tröskelträning och träning runt långloppsfart. Och att träna väldigt grennära med två månader kvar till träning. I januari i år hade jag exempelvis 98 procent av min totala träning som ”längdskidåkning klassiskt”. Det funkar bra för mig. Men nu i vår är jag väldigt icke-grenspecifik.

Rullskidband är fint

Rullskidband är fint

Tröskeltest på rullskidor
Efter VO2 max-testet vilade jag lite och körde sedan ett tröskeltest på rullskidor. Det gör jag inte så ofta. Jag har tränat så länge så jag känner mina zoner jag vill köra i ganska väl. Det är roligare med VO2 max-test.

Detta var första rullskidspasset sedan i höstas. Jag hade ju tänkt att inte åka före midsommar. Det vill jag hålla i, men sådana här grejer, samt ett par tekniklektioner, tycker jag kan vara undantagna.

Resultatet från tröskeltestet syns nedan. Jag körde upp till 180 i puls, alltså ingen urmaxning. Men ändå rätt flåsigt. 2,10 mmol på 82 procent av max. 3,82 mm på 88 procent. Känns som en hyfsat hög tröskel trots rullskidsovana.

Laktattest på Aktivitus. "Nivå" är fart/lutning, men minns inte exakt hur protokollet såg ut. Tror de både höjde fart och lutning för varje nivå. 4 min på varje.

Laktattest på Aktivitus. ”Nivå” är fart/lutning, men minns inte exakt hur protokollet såg ut. Tror de både höjde fart och lutning för varje nivå. 4 min på varje.

Tekniken var väl inte direkt på topp. Lite trött också efter urblåsningen i löpskorna strax innan. Men jag bjuder ändå på några filmer.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Syreupptagningstest löpning – kass form

  1. Stefan skriver:

    Att du missade chansen att köra baruber när det var inne i värmen? Det hade inte Adam Steen missat kan man tänka;)

  2. Ping: Segt i löpskorna | Erik Wickström – Konditionskonnässör

Kommentarsfältet är stängt.