Bra formbesked i löpskorna

Idag kommer Idas syster Erika med två barn på besök till Vejbystrand. Det blir bad på förmiddagen och sedan en tur till Hembygdsparken i Ängelholm på eftermiddagen, bland annat för att se barnteater med Pettsson och Findus.

Startplats Statoil Förslöv. Redan en klassiker.

Startplats Statoil Förslöv. Redan en klassiker. Mötte förresten en löpare där som körde tusingar. Såg bra ut. Minns dock inte vad han hette. Anders Höj-nånting. Hjälp mig gärna med namnet om ni känner till killen.

Det är Sven Nordqvist som skrivit och ritat Pettsson och Findus. Jag gillar hans detaljrikedom i teckningarna, som även återfinns i Mamma Mu-böckerna (som han dock inte skriver). Annars är Lennart Hellsing en stor favorit för mig bland barnboksförfattarna. Bra humor och smart skrivna berättelser.

3.59 min/km på asfalten
Det blir nog ingen träning idag, men igår körde jag ett bra löppass på 1 h 26 min som gav ett fint formbesked. 2 mil på Skåneleden med start från Förslöv, förbi Hålehall och vändning vid Hulugured. En mil ut och samma väg hem. Ca 7 km asfalt (synd att de inte hittar mer stig/grusväg att lägga leden på), 5 km stig och resten grusväg. Upp på åsen och väl där lite småkuperat. Kul löpning.

Jag kände mig fokuserad och höll 4.19 km/min i snitt på hela passet. På asfaltssträckan längst bort tog jag en split för att se farten där det var relativt flackt. 3.59 min/min i snitt på 4,6 km med ”start och mål” på samma ställe. Känns jättekul att det går såpass fort på distanspassen när jag försöker hålla en bra marschfart . Ska erkänna att det kanske blev lite fortare just där eftersom jag splittade, men annars kanske jag hade hållit ca 4.05-4.10-fart den sträckan.

Stegfrekvensen på hela passet blev 176 steg/min.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Bra formbesked i löpskorna

1. Magnus skriver:

Hej Erik! Det är kul och intressant att läsa din blogg. En liten fundering, inte säkert du kan svara på den, men jag undrar lite om du vet ungefär vilket tempo man bör klara av att hålla på rullskidor, jag kör med Swenor 3:or på hjulen och syftar då på vilket tempo på dessa, för att ha en rimlig chans att ligga mellan topp 100-150 på vasaloppet? Jag har ingen här uppe i norra jämtland där jag bor att träna med så vet inte alls hur jag ligger till just nu.
    Åkte mitt första vasalopp i vintras på många år och stakade hela för första gången, blev tillslut 238 men var inte alls tränad för det och hade väldigt liten mängd och började inte träna mot stakning förrän ca 3 månader före vasan, låg med mellan topp 100-130 fram till ca 35km sedan trött orken. Nu har jag en helt annan grund och jag kommer komma mycket bättre förbered och jag siktar på topp 100 på vasaloppet 2017. Mitt hittills bästa rullskidpass i sommar, precis börjat med tempopass men inte börjat med intervaller ännu i sommar, var 40km på mina 3:or med snitt på 2:56min/km på en flack bana, ca 250 höjdmeter. Hoppas kunna ta mig ner till i alla fall 2:50 innan vintern kommer. Men generellt sett verkar jag vara bättre på att staka på snö än på rullskidor som det kändes i vintras då jag är en bättre löpare än stakare ännu med en stark motor och har mer nytta av den då det är brantare backar i längdskidspåren än landsvägen på rullskidor att staka uppför och jag hittar tekniken bättre på snö. Blev endast 6 pass över 4mil och 1 pass över 5mil före vasaloppet senaste året. Hoppas kunna få till åtminstone 40 pass över 4mil och även minst 5pass upp mot 6mil fram till nästa vasalopp, inte ett enda rullskidpass över 4mil förra sommaren dem få rullskidpass jag körde men räknar med rullskidpassen över 4mil i sommar fram till vasaloppet 2017 i dem 40 passen över 4mil.
    Blev mycket text…sorry..
    MVH/ Magnus

• Erik Wickström skriver:

Hejsan Magnus! Bra kört! Det är väldigt svårt att säga vilken fart man ska hålla på 3:or, efter som det beror på så många faktorer, som teknik, stakförmåga, muskelmassa, skidpark etc. Generellt har lätta personer svårare på rullskidor jämfört med skidor. Det är ett stort steg att gå från 238:a till topp 100-150 i Vasaloppet. Men det känns som du tränar betydligt mer nu, så det borde vara möjligt. Kör den träning du beskriver och satsa på topp 150. Kan man vara topp 130 efter 35 km kan man också vara det i mål. Lycka till!

2. Magnus skriver:

Tack Erik! Och tack för svaret, förstår att det inte går att svara på bara sådär. Jag är ju en lite lättare kan man nog kalla mig, 178cm lång och 73kg tung. Jo stora problemet förra säsongen var att jag inte hade kört några långpass och inte tålde distansen alls, i år kommer jag framförallt vara mycket uthålligare men även starkare och snabbare utöver så det känns helt klart möjligt.
    Tack och lycka till själv i vinter! =)